YouTube: Shorts heeft meer gebruikers (1,5 miljard) dan TikTok

YouTube Shorts heeft volgens YouTube zelf 1,5 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Daarmee heeft het platform meer gebruikers dan concurrent TikTok. En dat is opvallend aangezien TikTok in september vijf jaar bestaat, terwijl Shorts dan nog maar twee jaar oud is.
Concurrentiestrijd met TikTok
Door de rappe opmars van TikTok in de afgelopen jaren, zijn ze zich zorgen gaan maken met Instagram en YouTube. Instagram heeft 1,3 miljard gebruikers en lanceerde in 2020 zijn TikTok-concurrent Reels. YouTube staat er met 2,3 miljard gebruikers nog iets beter voor, en inmiddels gebruikt het grootste deel van deze gebruikers dus ook Shorts.
Tara Walpert Levy, vicepresident van YouTube in Noord- en Zuid-Amerika, laat tegenover TechCrunch weten dat Shorts niet alleen op zichzelf een succes zijn, maar dat ze er ook voor zorgen dat er meer langere video’s worden gekeken. Kanalen met zowel ‘normale’ video’s als Shorts hebben volgens Levy gemiddeld genomen meer abonnees.
Heeft het nut om Shorts te uploaden?
TikTok heeft de naam dat je als nieuwe gebruiker een grote kans hebt om veel views te generen op een video. Hoe zit dit met het YouTube-alternatief?
Wat ik op mij heen zie, is dat de successen wisselend zijn. Als je dezelfde video uploadt op zowel TikTok, YouTube Shorts als Instagram Reels, is de kans groot dat het aantal weergaven op zowel TikTok als Instagram Reels na een tijdje veel hoger ligt dan op YouTube.
Er zijn echter uitzonderingen. Misschien wel de meest succesvolle Nederlander op YouTube Shorts is Scott Hentzepeter. Scott is met 37 miljoen volgers met afstand de populairste Nederlandste TikTokker, maar ook op YouTube is hij inmiddels enorm succesvol met korte verticale video’s. Scott uploadt drie korte video’s per dag en zijn populairste video is inmiddels 155 miljoen keer bekeken! Hij zit inmiddels ruim een jaar op YouTube, heeft 3,74 miljoen abonnees en maar liefst 5 miljard weergaven.
Ook interessant
Deze artikelen vind je mogelijk ook interessant: