Tech

TikTok-rivaal YouTube Shorts nu ook beschikbaar in Nederland

TikTok-rivaal YouTube Shorts nu ook beschikbaar in Nederland

In de YouTube-app heb je ze vast al eens langs zien komen: Shorts. Shorts is een TikTok-achtige functie die in de afgelopen maanden alleen beschikbaar was voor Amerikaanse gebruikers. Vanaf deze week kun je ook in Nederland aan de slag met YouTube Shorts.

Wat zijn YouTube Shorts?

YouTube Shorts is Google’s antwoord op TikTok en Instagram Reels. De functionaliteit draait om korte verticale video’s van maximaal zestig seconden die in een loop worden afgespeeld. De video’s worden op volledig scherm getoond en je kunt naar de vorige of volgende video door omlaag of omhoog te swipen.

De toevoeging van Shorts is niet helemaal uit luxe. TikTok heeft namelijk inmiddels meer dan één miljard actieve gebruikers, waardoor mensen steeds meer tijd stoppen in TikTok en daardoor minder tijd besteden aan andere platformen. Daarnaast verlaagt de toevoeging van Shorts ook de drempel voor nieuwe creators om actief te gaan uploaden naar YouTube.

» Lees ook: Wat zijn Shorts?

Wanneer kun je in Nederland aan de slag met YouTube Shorts?

Google Nederland geeft op haar blog aan dat de betaversie van Shorts vanaf nu beschikbaar is in Nederland. De functionaliteit is niet direct beschikbaar voor iedereen, dit zal een paar dagen duren. Naar verwachting is Shorts na woensdag (14 juli) voor alle Nederlanders beschikbaar in de YouTube-app.

YouTube Shorts-logo

Je kunt de korte verticale video’s in de app terugvinden op het Home-scherm. Meestal zie je na één tot drie video’s op je scherm een soort van boekenplank met Shorts-content. Als je een video opent zal deze op je volledige scherm worden geopend. In de Verenigde Staten hebben de TikTok-achtige video’s een speciale plek in het menu gekregen. Het is niet bekend of dat in Nederland ook zo gaat zijn.

Hoe maak je de beste YouTube Short?

YouTube geeft op het kanaal YouTube Creators vijf handige tips voor het maken van Shorts:

  1. Pak direct de aandacht van de kijker door te focussen op het boeiend maken van de eerste paar seconden.
  2. Zorg ervoor dat het einde van je video aansluit op het begin, omdat Shorts in een loopje worden afgespeeld. Hiermee moedig je kijkers aan om je video nogmaals te bekijken.
  3. Door in te spelen op iets dat trending is (zoals een nummer of evenement), ben je relevanter voor de kijker.
  4. Voeg echt iets unieks toe. YouTube noemt zelf het voorbeeld van een unieke kijkje achter de schermen.
  5. Zorg voor een beloning voor de kijkers: leer ze iets nieuws, vermaak ze, of geef ze een goed gevoel.