Wat zijn YouTube Shorts?
Je hebt ze vast al eens langs zien komen in de YouTube-app: YouTube Shorts, oftewel TikTok-achtige video’s. In dit artikel leg ik uit wat YouTube Shorts inhoudt en wanneer je er zelf mee aan de slag kunt gaan in Nederland.
Wat zijn YouTube Shorts?
YouTube Shorts zijn Youtube’s antwoord op TikTok en Instagram Reels. Net als de andere twee platformen draait Shorts om korte verticale video’s (maximaal zestig seconden) die herhaaldelijk worden afgespeeld. De video’s worden op volledig scherm getoond en door omhoog of omlaag te swipen kun je naar de vorige of volgende video.
Op Instagram Reels zag je in het begin veel video’s die rechtstreeks vanaf TikTok waren gehaald en opnieuw waren geüpload (herkenbaar aan de TikTok-gebruikersnaam in video’s). Bij YouTube Shorts zie je een soortgelijke trend.
Waar vind je de YouTube Shorts?
Officieel was YouTube Shorts nog niet beschikbaar in Nederland, maar in de YouTube-app kon je de korte video’s wel bekijken. Sinds juli 2021 is YouTube Shorts ook beschikbaar in Nederland. Als je in de app op het beginscherm naar beneden scrollt, dan zie je meestal na één tot drie video’s een blokje met de titel Shorts beta. Hierin zie je een overzicht van Shorts op een soort van boekenplank. Als je één van de thumbnails aanklikt, opent de Short op volledig scherm en kun je daarna omhoog swipen voor de volgende video. In onderstaande afbeelding zie je op de linker screenshot de virtuele boekenplank met YouTube Shorts.
In Amerika zijn Shorts al verder uitgerold en daar zijn de korte video’s prominenter aanwezig. Zo is de Explore-/Verken-tab in de app vervangen door YouTube Shorts en kun je de korte video’s ook gemakkelijk terugvinden op desktop.
Wanneer is Shorts beschikbaar in Nederland?
YouTube is vorig jaar in september een experiment begonnen met Shorts in India, en in maart volgde een lancering in de Verenigde Staten. Sinds 12 juli 2021 kun je ook in Nederland aan de slag met YouTube Shorts.
Waarom hebben Nederlandse creators een Shorts- of Clips-kanaal?
Ondanks dat YouTube Shorts nog niet beschikbaar is in Nederland, zie je wel dat sommige kanalen een los kanaal zijn gestart voor korte clipjes. Neem bijvoorbeeld Bankzitters Shorts (101.000 abonnees) dat in maart is gestart als een tweede kanaal naast Bankzitters (508.000 abonnees). Op dit kanaal uploaden de Bankzitters video’s van enkele seconden tot ongeveer een minuut.
Deze trend van een apart kanaal voor clipjes is begonnen in andere landen. Hoewel bij deze video’s de hashtag shorts staat, is dit niet hetzelfde als de YouTube Shorts-functionaliteit.
Waarom starten mensen dan alsnog zo’n clipjes-kanaal? Dit heeft vooral te maken dat je op dit extra kanaal een andere soort van content kunt aanbieden. Je ziet het bijvoorbeeld ook bij kanalen die hun podcasts in video-vorm aanbieden en hiervoor een los kanaal maken. Als je een succesvol YouTube-kanaal hebt, kan het nadelig zijn voor het YouTube-algoritme als je ineens hele korte of lange video’s uploadt. In zo’n geval is een extra kanaal een slimme stap of op zijn minst een goed experiment.
Overigens geeft YouTube zelf in onderstaande video ook de tip om eventueel een los kanaal te beginnen voor Shorts-content.
Waarom zou je Shorts gaan gebruiken?
Als Shorts beschikbaar is in Nederland, is het dan verstandig om als creator Shorts in te gaan zetten? Ik denk zelf dat het nuttig kan zijn, maar het hangt er wel vanaf wat voor contentmaker je bent.
- Als je nog niks met YouTube doet, maar je wel actief bent op TikTok, kan dit een mooi instapmoment zijn.
- Richt je je op Instagram? Dan is het misschien verstandiger om de focus te leggen op Instagram Reels.
- Als YouTuber zijn de Shorts een mooie manier om een nieuw publiek kennis met je te laten maken.
Uiteraard kun je ook de content die op TikTok of Instagram Reels uploadt, heruploaden naar YouTube Shorts. Zorg er dan wel voor dat je de video uploadt zonder het TikTok-watermerk, want dat is natuurlijk gewoon lelijk.
YouTube geeft zelf ook nog twee redenen om Shorts te gaan gebruiken. Allereerst is het een extra manier om YouTube’s 2 miljard gebruikers te bereiken. Daarnaast zitten de weergaven van Shorts in de lift. Momenteel worden de korte video’s al 6,5 miljard keer per dag bekeken.
Tips voor het maken van YouTube Shorts
Op het kanaal YouTube Creators geeft YouTube nog vijf handige tips voor het maken van Shorts:
- Focus op het boeiend maken van de eerste paar seconden, zodat je direct de aandacht van de kijk hebt te pakken
- Shorts worden afgespeeld als een loopje. Dus zorg ervoor dat het einde van je video aansluit op het begin en spoor hiermee kijkers aan om je video nogmaals te kijken
- Wees relevant: speel in op iets dat trending is, bijvoorbeeld een nummer of evenement
- Wees authentiek: zorg ervoor dat je echt iets unieks toevoegt. YouTube heeft het zelf bijvoorbeeld over een uniek kijkje achter de schermen.
- Zorg ervoor dat de kijkers worden beloond. Leer ze iets nieuws, vermaak ze, of geef ze een goed gevoel.
Dit vind je mogelijk ook interessant
- TikTok-rivaal YouTube Shorts nu ook beschikbaar in Nederland
- Twitch of YouTube: wat is de beste plek om te livestreamen?
- Top 10 populairste YouTube-kanalen ter wereld in 2021
- Levert een YouTube Première meer kijkers op?
Dit artikel is geüpdatet op 12 juli 2021.