Blog  »  Datagedreven content

Twitch of YouTube: wat is de beste plek om te livestreamen?

Twitch of YouTube

Als je wilt livestreamen zijn er eigenlijk twee platforms die er toe doen: Twitch en YouTube. Wat is het verschil tussen beide platformen en welk platform is de beste plek om te livestreamen? In dit artikel zet ik het voor jou op een rijtje.

Livestreamen: keuze te over

Livestreamen is in de afgelopen jaren ontzettend gegroeid. Platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn bieden tegenwoordig allemaal hun eigen livestreammogelijkheden. Als je op die plekken veel volgers hebt, kan het zeker lonen om daar zo nu en dan te live te gaan. Wil je het livestreamen echter een niveautje hoger tillen, dan kun je het beste kiezen voor één van de twee titanen: Twitch of YouTube.

Overstappen van Twitch naar YouTube om te livestreamen

Hoe maak je echter een keuze tussen Twitch of YouTube? Ik kwam deze maand een interessante video over dit onderwerp tegen van Harris Heller (Alpha Gaming). Harris was tot begin deze maand Twitch-partner, en verdiende naar eigen zeggen zo’n 10.000 tot 20.000 dollar per maand via het streamingplatform. Toch besloot hij Twitch achter zich te laten en zich op YouTube te focussen.

In zijn video maakt hij een vergelijking tussen de twee platformen door de voor- en nadelen op een rijtje te zetten. Door zijn overstap is hij misschien enigszins gekleurd, maar in mijn optiek zet hij een reëel beeld neer van beide platformen.

YouTube video

 

Voordat Harris zijn vergelijking begint, geeft hij nog een belangrijk advies aan de kijkers: “Als je je puur richt op livestreamen, dan zorgt overstappen van het ene naar het andere platform, zoals van Twitch naar YouTube, er niet voor dat je meer kijkers krijgt.”

Voordelen YouTube

  • Meer verschillende vormen van content: op YouTube heb je naast livestreams de mogelijkheid om video’s te uploaden en sinds kort ook Shorts (soort van Stories). Hierdoor komen meer mensen met je content in aanraking, waardoor je meer abonnees krijgt en daardoor mogelijk meer kijkers van je livestream.
  • Betere integratie van social media: Link in de beschrijving op YouTube levert volgens Harris veel meer kliks op dan panels in Twitch.
  • Diversiteit in content-aanbod: Op YouTube heb je over praktisch elk onderwerp wel video’s, terwijl Twitch voornamelijk om gaming draait. Hierdoor is de kans groter op YouTube dat je in een niche een doelgroep kunt vinden.
  • Extraatjes voor nieuwe streamers: Op YouTube krijg je direct toegang tot bepaalde functionaliteiten (zoals streamen in 4K). Op Twitch moet je daarvoor eerst Twitch Partner worden.

Nadelen YouTube

  • Lastig om te monetizenVoordat je geld kunt verdienen met advertenties moet je 1.000 abonnees op YouTube hebben en 4.000 kijkuren. Deze eisen liggen vele malen lager bij Twitch
  • Beperkte mogelijkheden om geld te verdienen: Ten opzichte van Twitch is het monetizen op YouTube heel beperkt. Op Twitch heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid voor gifted subs, waarmee je niet alleen geld geeft aan de creator, maar ook meebouwt aan de community.
  • Betere interface: Bij YouTube zitten de livestreams enigszins verborgen en word je tijdens het kijken van een stream verleidt om on-demand-video’s te bekijken.

Voordelen Twitch

  • Unieke community: Waar platformen als YouTube mainstream zijn geworden, daar heeft Twitch nog echt een eigen cultuur. Maar Harris geeft wel aan dat nu Twitch groeit, dat de community ook verhard.
  • Veel monetization-mogelijkheden: Twitch maakt handig gebruik van gamification bij de monetization.  Zo heb je de mogelijkheid voor een speciale badge voor abonnees, speciale emotes en zijn er hype trains (waarbij mensen in korte periode veel support moet leveren om een volgend level te halen).
  • Betere functionaliteiten: Op Twitch heb je bijvoorbeeld een speciale mod view wat het beheren van een livestream veel gemakkelijker maakt. Bij YouTube een stuk beperkter.

Nadelen Twitch

  • Inconsistent beleid: Harris hekelt het dat er iedere week wel iemand wordt geband, zonder dat iemand ook maar weet waarom. Twitch geeft hier ook geen duidelijkheid in. Daarnaast wordt iemand anders voor hetzelfde vergrijp niet gestraft.
  • Gebrek aan innovatie: Twitch ontwikkelt zichzelf niet snel genoeg volgens Harris. Veel functionaliteiten die YouTube introduceert (zoals Shorts) had Twitch ook kunnen introduceren, maar in plaats daarvan zijn ze aan het afwachten.

Wat is de beste keuze om te livestreamen?

Als je de voor- en nadelen hierboven afgaat, zie je wel dat de voorkeur van Harris naar YouTube uitgaat (wat ook niet gek is, omdat hij deze maand deze overstap zelf heeft gemaakt). Volgens Harris is Twitch een prima platform voor jou om te streamen, maar daar stelt hij wel twee eisen aan: je moet of al een fanbase hebben opgebouwd op Twitch, of je moet waarde hechten aan de hechte Twitch-community.

Heb je al een succesvol YouTube-kanaal, maar wil je liever dat kanaal niet ‘vervuilen’ met livevideo’s? “Start een tweede kanaal”, zegt Harris Heller. Het is veel gemakkelijker om mensen van één YouTube-kanaal naar een ander te krijgen, dan om ze van YouTube naar Twitch te sturen.

Tot slot heeft Harris Heller nog een helder analyse qua social media. “Voor de meeste social media (TikTok, Instagram, Twitter en YouTube) geldt dat als je groeit op de één, dan groei je ook op de ander.” Dit geldt volgens Harris niet op Twitch. Je moet mensen echt pushen om naar Twitch te gaan. En andersom is het ook moeilijk: grote Twitchers hebben moeite om kijkers op YouTube te krijgen. “It’s a dead end.”

Dit vind je mogelijk ook interessant