Datagedreven content

Levert een YouTube Première meer kijkers op?

YouTube Première

Lineair tv-kijken raakt misschien steeds meer uit gratie, maar bij sportwedstrijden en grote evenementen zoals het Songfestival zitten we toch massaal voor de buis. YouTube wilde een paar jaar geleden deze mediamomenten nabootsen op het web en lanceerde daarom YouTube Première. Op papier een leuke functionaliteit, maar wat levert het jou als maker nou werkelijk op?

Wat is YouTube Première?

YouTube Première is een functionaliteit die in 2018 is gelanceerd. Door een video in première te laten gaan, weten je kijkers dat ze vanaf een bepaalde tijd je nieuwste video kunnen bekijken. Tijdens de première is er een livechat beschikbaar zodat je kijkers onderling kunnen chatten, maar als maker kun je dan ook in gesprek gaan met je achterban.

YouTube video

 

Na de YouTube Première is je video gewoon precies hetzelfde als een reguliere YouTube-video, met het verschil dat mensen de livechat opnieuw kunnen afspelen. Tijdens de première kunnen kijkers overigens wel terugspoelen, maar niet vooruitspoelen.

Ongunstig voor impressies en aantal weergaven

YouTube Première creëert een mooi mediamoment, maar levert het extra kijkers op? “In theorie is het een geweldig idee”, zegt techyoutuber Marques Brownlee in de podcast WVFRM. Hij maakt zelf echter geen gebruik van YouTube Première omdat het een nadelig effect lijkt te hebben op het aantal weergaven.

Voor het algoritme van YouTube zijn de eerste 24 uur na de upload van de video heel belangrijk. Een première heeft daar een belangrijke invloed op. Volgens Brownlee zorgt een YouTube Première wel voor veel livekijkers, maar is het maar de vraag hoe deze live-videoweergaven meetellen in het algoritme. Brownlee denkt dat deze weergaven slechts beperkt meetellen.

Zelf heeft hij YouTube Première in december ingezet bij de video Blind Smartphone Camera Test. In het eerste uur presteerde deze video een stuk slechter dan zijn voorgaande video (slechts de helft van de weergaven van een normale video). Na een moeilijke start is het aantal weergaven overigens wel bijgetrokken.

“Als YouTube de premières eenmaal heeft uitgevogeld zal ik er gebruik van maken”, geeft Brownlee aan. Maar voor nu ziet hij er onvoldoende heil in.

Waarom zou je YouTube Première toch gebruiken?

De première-functionaliteit heeft dus geen positief effect op het aantal weergaven (eerder een negatief effect), dat betekent niet dat je er geen gebruik van moet maken. Het is namelijk vooral een mooi middel om je community te versterken. Zoals ik eerder aangaf kun je namelijk livechatten tijdens de première, waardoor je de band met de achterban kan versterken.

Als ik naar mijn eigen abonnementen kijk, zie ik vooral muzikanten die gebruikmaken van de Première-functionaliteit. Vooral in deze corona-periode is YouTube Première een leuke manier om je fans tegelijkertijd te laten genieten van je nieuwe nummers. Iets wat je in normale tijden tijdens een optreden zou doen.

Wat is jouw ervaring met YouTube Premières? Levert het jou iets op of zie je vooral nadelen? Laat je reactie achter op Twitter of via het contactformulier.

Dit vind je mogelijk ook interessant