Blog  »  Datagedreven content

TikTok haalt YouTube in qua gemiddelde kijktijd

TikTok-logo

De gemiddelde kijktijd van TikTok-gebruikers ligt inmiddels hoger dan die van YouTube-gebruikers. Daarmee wordt het Chinese platform een steeds belangrijkere plek voor content creators. Volgens cijfers van onderzoeksbureau App Annie besteden Amerikaanse gebruikers ruim 24 uur per maand aan TikTok, ten opzichte van 22 uur en 40 minuten bij YouTube-gebruikers. Het verschil is in het Verenigd Koninkrijk nog een stuk hoger (TikTok: 25 uur en 52 minuten. YouTube: 15 uur er 53 minuten).

Opvallend genoeg ligt de gemiddelde kijktijd van YouTube in Zuid-Korea en Japan nog wel veel hoger dan dat van TikTok (factor 2,5). Helaas zijn er geen cijfers van Nederland of buurlanden bekend, maar het is aannemelijk dat we hier een soortgelijke trend zien. App Annie baseert de cijfers overigens puur op Android-gebruikers, dus het kan zijn dat de cijfers bij iOS-gebruikers afwijken.

App Annie: gemiddelde kijktijd TikTok vs YouTube

Bron: App Annie (klik op de grafieken voor een grotere weergave)

Verschil in de duur van video’s

Dat TikTok explosief groeit is geen nieuws, maar het is wel bizar dat de gemiddelde kijktijd van TikTok-gebruikers gewoon hoger ligt dan dat van YouTube-gebruikers. The Verge merkt bovendien terecht op dat het nog extra knap is omdat een TikTok-video maximaal drie minuten duurt, terwijl een YouTube-video van tien minuten juist vrij standaard is. TikTok-gebruikers consumeren gemiddeld dus ook meer video’s.

Overigens staat YouTube nog wel steeds boven TikTok qua totaleĀ time-in-app (dus niet per gebruiker). Dit komt doordat YouTube volgens BBC twee miljard maandelijkse gebruikers heeft, ten opzichte van 700 miljoen actieve TikTok-gebruikers. Ook besteden gebruikers volgens App Annie meer geld aan YouTube dan aan TikTok op zowel Android als iOS.

In de achtervolging met YouTube Shorts

YouTube volgt de immense groei van TikTok op de voet. Twee maanden geleden lanceerde het bedrijf zijn eigen TikTok-rivaal: YouTube Shorts. Shorts draait net als TikTok om korte verticale video’s waar je gemakkelijk door heen kan swipen.

Meest gedownloade apps

App Annie houdt ook bij welke apps het meest worden gedownload (onder meer datingapps en browsers zijn uitgezonderd van deze lijst). Wereldwijd is TikTok zowel in 2020 als in het eerste halfjaar van 2021 de meest gedownloade app. Opvallend genoeg is in Duitsland dit jaar juist het privacy-vriendelijke WhatsApp-alternatief Signal de meest gedownloade app.

Twitch enorm gegroeid sinds coronacrisis

Niet alleen TikTok is in de afgelopen twee jaren fors gegroeid, ook streamingplatform Twitch kende een enorme groei. Volgens App Annie zat het platform voor de pandemie gemiddeld op zo’n 40 tot 45 miljoen actieve smartphone-gebruikers, terwijl ze nu boven de 85 miljoen actieve smartphonegebruikers zitten.

Daarnaast is het aantal dagelijkse bezoekers gestegen van 17,5 miljoen in het begin van 2020, naar zo’n 30 miljoen. En nu ik toch cijfers aan het strooien ben: in 2020 hebben wereldwijd meer dan 13 miljoen mensen voor het eerste gelivestreamd op Twitch.

Ook interessant

Deze artikelen vind je mogelijk ook interessant: