Blog  »  Datagedreven content

Nederlandse TikTok-ster Scottsreality verovert YouTube in razend tempo met Shorts

Scott Hentzepeter (Scottsreality)

Na zijn grote succes op TikTok, is Scott Hentzepeter (beter bekend als Scottsreality) nu hard bezig om ook YouTube te veroveren. De populairste Nederlandse TikTokker scoort miljoenen weergaven met zijn YouTube Shorts, en heeft het snelst groeiende kanaal van Nederland. Wat is het recept voor zijn succes?

Razendsnelle groei van Scottsreality op TikTok en YouTube

Net als op TikTok is het opvallend dat Scottsreality ook op YouTube ontzettend snel groeit. Op TikTok wist Scott van 5 miljoen volgers in januari 2021 uit te groeien naar inmiddels bijna 38 miljoen volgers, waarmee hij wereldwijd op 37e plek staat. In april vorig jaar besloot Scott om naast TikTok ook op YouTube aan de slag te gaan. Binnen zeven maanden behaalde Scott de gouden play button (één miljoen abonnees). Inmiddels zit hij bijna op vijf miljoen abonnees.

Scottsreality YouTube-abonnees

Recent publiceerde ik op mijn blog het overzicht van de 25 populairste YouTubers van Nederland. Scottsreality is in die lijst de hoogste nieuwe binnenkomer op de twintigste plek (inmiddels staat hij op de 18e plek). Als Scott op deze manier doorgroeit staat hij aan het einde van dit jaar al in de top 10.

Nederlandse kanalen met meeste weergaven

In minder dan anderhalf jaar een plek veroveren in de top 25 populairste Nederlandse YouTube-kanalen is ontzettend knap, maar wat Scott bereikt qua weergaven is pas echt indrukwekkend. De video’s van hem zijn inmiddels bijna zeven miljard keer bekeken op YouTube. Daarmee staat Scottsreality achter Spinnin’ Records en Jelly op derde plek qua meest bekeken Nederlandse YouTube-kanalen allertijden. Opvallend detail: het YouTube-kanaal van Spinnin’ Records bestaat al sinds 2007, en Jelly is inmiddels ook alweer acht jaar actief.

  1. Spinnin’ Records – 20,2 miljard weergaven
  2. Jelly – 14,3 miljard weergaven
  3. Scottsreality – 7,0 miljard weergaven
  4. Kwebbelkop – 6,7 miljard weergaven
  5. Martin Garrix – 5589 miljard weergaven
  6. Trap City – 4,9 miljard weergaven
  7. Armada Music TV – 3,6 miljard weergaven
  8. EnzoKnol – 3,1 miljard weergaven
  9. TopNotch – 3,1 miljard weergaven
  10. Amelia, Avelina & Akim – 3,0 miljard weergaven

Waarom is Scottsreality zo succesvol?

Als je kijkt naar de content van Scottsreality dan vallen er direct een paar dingen op. Zo plaatst Scott enkel en alleen YouTube Shorts (wat uiteraard mooi aansluit op zijn TikTok-content). Daarnaast plaatst hij heel frequent video’s. Sinds het aanmaken van het YouTube-kanaal zijn er gemiddeld 2,1 video’s per dag geplaatst (1.026 video’s totaal).

Leg je de content op TikTok naast die van YouTube, dan is er veel overlap te zien. Scott plaatst regelmatig een video op TikTok die op dezelfde dag ook als YouTube Short verschijnt. Daarnaast is de kans ook groot dat veel nieuwe video’s die op YouTube verschijnen, eerder al op TikTok zijn geplaatst.

De video’s van Scott hebben een hoog tempo. Elk shot is zo kort mogelijk gemonteerd, waardoor de kans kleiner is dat je als kijker afhaakt. Deze strategie zie je bijvoorbeeld ook terug bij MrBeast (103 miljoen abonnees). Elke video werkt als een hogesnelheids-dopamine-trein en het is lastig om daar vanaf te springen.

Scott maakt veel video’s met een vaste structuur. Zo zijn er dilemma-video’s waarbij je in het eerste shot een gefrituurd object ziet, met daarbij een vraag als: is het een ei of een kiwi? Hiermee trigger je nieuwsgierigheid bij een kijker, en verhoog je de kans dat iemand de video uitkijkt. Voor het algoritme van YouTube Shorts (maar ook bij TikTok en Instagram Reels) werkt het heel gunstig als kijkers je video afkijken. Overigens kun je in plaats van een dilemma ook in het begin een intrigerende vraag stellen.

In de eerste seconde van een Scottsreality-video gebeurt overigens vaak al heel veel. In de video waar hij KitKat-noodles maakt, zie je in de eerste seconde zowel de noodles als de KitKat, waardoor je de kijker verrast en daardoor meestal langer vasthoudt.

Een ander recept dat Scott regelmatig gebruikt is beginnen met een eindshot. Zo zie je hem in de video waarin hij een koffie-ijsje maakt, een hap nemen van zijn ijsje. Daarna gaat de video razendsnel over in hoe hij het ijsje heeft gemaakt. In de laatste 2 seconden van de video zie je dat hij een hap gaat nemen, waarna de video opnieuw begint. Dit is een voorbeeld van een perfecte loop. De kans is groot dat je als kijker de video minimaal twee keer kijkt, wat ook weer heel gunstig is voor het algoritme.

De shorts van Scott draaien volledig om het beeld. De video’s bevatten wel Engelse bijschriften (of screenshots van reacties), maar zelfs als je die niet leest kun je meestal de video goed volgen. Hierdoor is er geen taalbarrière, en is je video voor een groter publiek geschikt. Een soortgelijke strategie gebruikt Khaby Lame, die sinds dit jaar de populairste TikTokker ter wereld is.

Gemiddelde videolengte

Een YouTube Short mag maximaal 58 seconden duren. De content van Scottsreality is echter een stuk korter. De gemiddelde lengte van zijn YouTube Shorts ligt op 14,4 seconden, maar de video’s worden door de tijd heen zelfs korter. In 2021 lag de gemiddelde lengte op 15 seconden, dit jaar op 13,8 seconden.

In het eerste kwartaal van dit jaar was de gemiddelde lengte van een video tussen de 14 en 15 seconden, in het tweede kwartaal lag dit een seconde lager, en dit kwartaal ligt het gemiddelde zelfs onder de 13 seconden.

Wat zijn de populairste YouTube Shorts van Scottsreality?

Op moment dat ik dit artikel schrijf heeft Scott 447 video’s op YouTube geplaatst met meer dan één miljoen weergaven. 149 daarvan hebben meer dan 10 miljoen weergaven, en de populairste 13 video’s zijn zelfs meer dan 100 miljoen keer bekeken. Dit zijn de drie populairste Shorts van Scott:

1. I was at the beach and found a LOST kitten 🐱💔 – 195.546.961 weergaven

YouTube Video

 

2. You will never guess what this is! 😋😍 – 172.399.711 weergaven

YouTube Video

 

3. Can you make a ball ⚽from beer bottles? #Shorts – 162.864.434 weergaven

YouTube Video

 

Over welk YouTube-kanaal moet ik mijn volgende analyse maken? Laat het weten via het contactformulier.

Meer over YouTube

Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant: