Blog  »  Datagedreven content

MrBeast heeft meer dan 100 miljoen YouTube-abonnees (maar eigenlijk 209 miljoen)

MrBeast

Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast, heeft de magische grens van 100 miljoen abonnees op YouTube doorbroken. Hiermee is hij na T-Series, Cocomelon, SET India, en PewDiePie pas het vijfde kanaal dat deze mijlpaal bereikt. Wist je dat MrBeast eigenlijk niet 100 miljoen abonnees heeft, maar 209 miljoen? Hoe dat zit lees je in dit artikel.

Hoeveel abonnees heeft MrBeast?

Begin 2018 zat MrBeast nog op 2,8 miljoen abonnees, vorig jaar stond hij in januari op 50 miljoen abonnees, en inmiddels op het dubbele. Deze acceleratie zie je overigens vaak op social media. Het is bijvoorbeeld moeilijker om te groeien van 0 naar 1.000 abonnees, dan van 1.000 naar 10.000.

In oktober vorig jaar stond Jimmy Donaldson met 71,2 miljoen abonnees op de elf plek wereldwijd qua aantal abonnees. In de recente top 25 populairste YouTubers op mijn blog, is hij opgeklommen tot de vijfde plek (waar hij nu ook nog staat).

De groei van het aantal abonnees van MrBeast in de afgelopen vijf jaar:

  • 2018: 2,8 miljoen abonnees
  • 2019: 13,4 miljoen abonnees
  • 2020: 28,4 miljoen abonnees
  • 2021: 50,1 miljoen  abonnees
  • 2022: 87,1 miljoen  abonnees

Hoe ziet een typische MrBeast-video eruit?

Een typische MrBeast-video is een challenge. Bijvoorbeeld: wie zijn hand het langste op een Lamborghini houdt, wint de auto. Hierbij volgen de video’s vaak onderstaande structuur:

  1. Introductie van de challenge inclusief de prijs
  2. Uitleg van de regels en begin van het spel
  3. De deelnemers worden gevolgd en krijgen regelmatig een verleidelijk aanbod (bijvoorbeeld: als je nu stopt krijg je 10.000 dollars)
  4. Er worden mini-uitdagingen toegevoegd zodat er meer deelnemers afvallen en de spanning toeneemt
  5. Aan het einde van de video krijgt de winnaar de prijs

Waarom zijn de video’s MrBeast zo succesvol?

MrBeast-video’s zijn succesvol vanwege drie ingrediënten: de opbouw van de video, de snelle montage en de sympathieke hoofdrolspelers.

De challenges van MrBeast zijn zo opgebouwd dat je wel moet blijven kijken tot het einde. In het begin van de video wordt een belofte gedaan en als kijker wil je graag zien wie wint. Uiteraard kun je doorklikken naar het einde van de video, maar de kracht van de video is niet zozeer dat iemand wint, maar hoe iemand wint. Hierdoor wil je als kijker de hele video kijken. En als er weinig kijkers afhaken bij een video, dan is dat heel gunstig voor het algoritme van YouTube.

De andere kracht van de video’s is is de snelle montage. Meestal haken kijkers af op een rustiger moment in een video of als het saai wordt. MrBeast heeft hier een oplossing voor bedacht: elke scene duurt slechts een paar seconden. Hierdoor krijg je als kijker niet echt een moment om na te denken of je de video wel wil uitkijken. Als je een video aanklikt, begint de hogesnelheids-dopamine-trein te rijden en probeer daar maar eens van af te springen.

En het laatste ingrediënt zijn de sympathieke hoofdrolspelers. Aan de ene kant heb je Jimmy Donaldson en zijn vrienden die grappig en gezellig overkomen, maar ook de kandidaten worden op een sympathieke manier weggezet. Alhoewel dat laatste natuurlijk ook deels komt door de snelle montage.

Best bekeken video’s

Na het Netflix-succes van Squid Game, besloot Jimmy Donaldson om vorig jaar een eigen Squid Game-video te maken voor YouTube. En met enorm veel succes: in totaal is deze video maar liefst 278 miljoen keer bekeken. De andere twee meest bekeken video’s zijn challenges waarbij MrBeast zichzelf 50 uur laat opsluiten in een isoleerzelf en zich levend laat begraven voor 50 uur. Beide video’s staan op 188 miljoen weergaven.

1. $456,000 Squid Game In Real Life! (278.158.833 weergaven)

YouTube Video

 

2. I Spent 50 Hours In Solitary Confinement (188.731.319 weergaven)

YouTube Video

 

3. I Spent 50 Hours Buried Alive (188.329.259 weergaven)

YouTube Video

 

Niet 1 kanaal, maar 17 kanalen

Bij MrBeast denk je misschien aan één YouTube-kanaal, maar wist je dat Jimmy maar liefst 17 verschillende YouTube-kanalen heeft? Het grootste kanaal met inmiddels 101 miljoen abonnees hebben we inmiddels besproken, maar ook op zijn andere kanalen heeft hij miljoenen abonnees:

Op deze vijf bovenstaande plaatst Jimmy Donaldson gaming-video’s, reacties op viral video’s, YouTube Shorts, en video’s waarin hij geld weggeeft aan goede doelen.

De overige elf kanalen worden gevuld met video’s die nagesynchroniseerd worden in Spaans, Portugees, Russisch, Frans en Hindi:

Als je alle abonnees van bovenstaande zeventien kanalen bij elkaar optelt kom je in totaal op 209,14 miljoen abonnees. Het totaal aantal weergaven zit op 28,9 miljard. Dit betekent dat een gemiddelde video op één van de MrBeast-kanalen 18,4 miljoen keer wordt bekeken (op basis van 1.565 video’s in totaal).

MrBeast is here to stay

Door het ongekende succes van MrBeast zou je bijna vergeten dat Jimmy Donaldson nog maar slechts 24 jaar oud is. Toch uploadt de jonge Amerikaan al ruim tien jaar video’s op YouTube. Toen hij dertien jaar was, uploadde Jimmy zijn eerste video onder de naam MrBeast6000.

Een ander grappig feitje is dat MrBeast bijna al het geld dat hij verdient terug stopt in YouTube. In 2019 liet hij tegenover YouTuber Casey Neistat weten dat hij in de afgelopen maanden 2 miljoen dollar had besteed aan content. Dit bedrag is alleen maar verder omhoog gegaan. Vorig jaar liet Jimmy Donaldson tegenover YouTubers Colin and Samir weten dat hij maar liefst 48 miljoen dollar per jaar besteed aan video’s.

Waar gaat dit succes hem verder nog brengen? Eén ding is zeker: MrBeast is here to stay.