Blog  »  Datagedreven content

Populaire YouTuber Don de Jong (1,1 miljoen abonnees) stopt: ‘Jammer om dit hoofdstuk af te sluiten’

Don de Jong stopt met YouTube

Na ruim tweeduizend video’s en bijna 900 miljoen views zet YouTuber Don de Jong definitief een punt achter zijn YouTube-carrière. “Ik ben niet meer perse de Don van de 5 jaar dat ik vlog”, vertelt de 25-jarige vlogger in zijn laatste video. Met 1,1 miljoen abonnees staat hij momenteel in de top 25 populairste Nederlandstalige Youtubers. Tijd voor een laatste analyse.

In 2014 begint een destijds 14-jarige Don aan zijn YouTube-avontuur. Pranks, challenges, vlog-experimenten en game-video’s; in de eerste twee jaren probeert Don allerlei verschillende soorten content uit. En met succes: in 2016 behaalt hij 100.000 abonnees en daarmee de zilveren play button. Echt populair wordt Don nadat hij in november 2018 met zijn dagelijkse vlog begint. Van 300 duizend abonnees groeit hij in de eerste paar maanden al snel uit naar een half miljoen abonnees. In maart 2020 zit hij op ongeveer 750 duizend abonnees, om een jaar later de grens van 1 miljoen te beslechten.

Don de Jong: ‘Nieuwe dingen, altijd wennen’

Elke dag een vlog online om 17:00 uur. Het is voor Don ruim vijf jaar een dagelijks ritueel en ook voor zijn kijkers. Tot hij op 17 december 2023 uit het niets zijn laatste vlog online zet. Met de titel ‘Mijn nieuwe auto! Audi RS7 C8’ lijkt het een normale vlog, maar de vlogger start zijn video met de woorden: “Wat ik wel kan vertellen, zo dat is voor mij persoonlijk heel raar om te zeggen, dat dit mijn laatste dagelijkse vlog is.” Een opvallend besluit van één van de bekendste YouTubers uit Nederland.

“Ik ben toe een nieuw hoofdstuk, een nieuwe avontuur,” laat Don in zijn laatste vlog weten. Twee weken later start Don aan een nieuw avontuur op zijn tweede YouTube-kanaal met een eigen podcast. Na twee podcasts stoppen de uploads en al snel volgt op zijn hoofdkanaal een uitlegvideo, waarin een piep in de audio het einde voor de podcast blijkt te zijn. Don belooft echter dat hij snel met nieuwe content zal komen

In februari sluit Don zijn vlog-hoofdstuk definitief af met drie hele lange compilaties van de dagelijkse vlog. Gevolgd door opnieuw een radiostilte. In maart vertelt Don in een nieuwe video dat hij zijn eigen autobedrijf heeft. Deze nieuwe verantwoordelijkheid kost veel tijd, dus het is niet een verrassing dat de volgende video een maand op zich laat wachten. Maar de inslag van de volgende video verrast: Don de Jong gooit zijn droomhuis in de verkoop en gaat verhuizen. (Deze twee video’s zijn begin juli overigens offline gehaald.)

Twee maanden later volgt een nieuwe uitlegvideo en daarna zal Don eindelijk zijn nieuwe type content op zijn kanaal delen: 10 minuten video’s. Wat volgt zijn zes onsamenhangende video’s van exact 10 minuten en 1 seconde, die kritisch door zijn achterban worden ontvangen. De views vallen ook enorm tegen. In de eerste zeven dagen na publicatie zitten de nieuwe video’s gemiddeld op 80.000 weergaven per video, terwijl dit bij de oude content het dubbele was in de eerste week.

“Nieuwe dingen zijn altijd wennen”, reflecteert Don op de 10-minuten-video’s. Hij geeft aan zelf veel lol te hebben met de video’s, maar de comments zijn hard: “Dit is niet wat we willen zien.” Voor Don lijkt het mislukte experiment de druppel. “In het 10-minuten-concept kwam ik mijzelf ook wel echt tegen. Moet ik überhaupt niet nieuwe dingen gaan doen?”, stelt de YouTuber zichzelf de vraag. Het is tijd voor nieuwe dingen en te stoppen met YouTube. “Ik laat mijn oude leven achter om een nieuw leven te beginnen.”

“Ik vind het heel jammer om dit hoofdstuk af te sluiten, want dit waren geweldige jaren”,  vertelt Don. Hij noemt zijn YouTube-periode één grote droom die werkelijkheid is geworden, maar ook rollercoaster-jaren. “Het lijkt wel alsof ik 30 jaar geleefd heb.”

Ruim één miljoen abonnees en een hoop gekkigheid

“Is mijn leven wel interessant genoeg?”, zo begon Don de Jong in 2018 zijn eerste vlog. Vijf jaar gekkigheid zou volgen. Een periode waarin Don van een tiener uitgroeit naar een 25-jarige die op papier alles bezit wat een twintiger zich maar wensen kan. Hij koopt en verbouwt zijn droomvilla en heeft ook zijn droomauto in bezit. Een gifgroene Lamborghini Huracan Performante.

In zijn allerlaatste video laat hij blijken een realistische kijk op het leven te hebben: “Ik ben benieuwd wat het leven mij gaat brengen. Of het een kort of lang leven wordt.” Al op jonge leeftijd heeft Don hartproblemen, maar gelukkig weet een pacemaker het verschil te maken. Toch is Don hierdoor op jonge leeftijd al bewust van de vergankelijkheid van het leven.

‘Als de koek op is, dan is de koek op’

Onder de laatste video van Don reageren college-YouTubers begripvol. “Als de koek op is, dan is de koek op. Op naar de beste versie van jezelf”, schrijft Royalistiq (980K abonnees).  “Zoals je weet steun ik je.”

Ook Gio (1,38M abonnees) laat van zich horen: “Ik begrijp dat dit misschien wel een van de moeilijkste keuzes in je leven is maar dapper dat je hem durft te maken.” Als dagelijks vlogger kan Gio alleen maar respect hebben voor de keuze.

Yarasky (786K abonnees): “Je moet altijd doen waar je plezier in hebt, waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt.”

In de voetsporen van David Dobrik?

Niet alle collega-YouTubers reageren positief, neem bijvoorbeeld Acid (eerder schreef ik al dat hij van zijn hart geen moordkuil maakt). Met 640K abonnees is hij één van de populairste Belgische YouTubers. “Als één van deze contenvormen succesvol was, was ie niet gestopt.”

Volgens Acid is Don de Jong op de dag van zijn laatste YouTube-video toegelaten tot het Snapchat Partner Program. “Wat dus betekent dat je geld kan beginnen te verdienen met Snapchat.” Hij heeft het idee dat Don het voorbeeld van de Amerikaanse YouTuber David Dobrik volgt. “Eerst vlogs maken die precies even lang zijn, en daarna de switch maken naar Snapchat.” Over de 10-minuten-video’s zegt hij: “Precies 10 min en 1 seconden, omdat je daar net iets meer AdSense mee krijgt.”

Over het werk van Don is Acid positief, over zijn beweegredenen niet: “[Don de Jong is] iemand met super veel talent, die super goed kon vloggen, super goed was in wat hij deed, maar volledig los is gegaan voor het geld.”

Gemiddelde views per video

Don de Jong; views per video

In bovenstaande grafiek zie je het gemiddeld aantal views per video van Don de Jong op basis van het type content. Belangrijk hierbij is dat de oudste video’s uiteraard langer online staan en daarom hoger scoren in views. Ook heeft de corona-periode voor een enorme boost in views gezorgd (vlogjaar 3 begon in november 2020). In de grafiek zijn de views van het podcast-kanaal niet meegenomen: de twee geplaatste podcast haalden gemiddeld 220 duizend weergaven.

Gemiddelde views in de eerste 7 dagen per video

Don de Jong; views per video in de eerste 7 dagen

Om een goede vergelijking te maken is het eerlijk om een vergelijkbare meetperiode te pakken. In bovenstaande grafiek zie je het gemiddeld aantal views dat video’s halen in de eerste zeven dagen na publicatie. Wat hierbij vooral opvalt is het enorm lage aantal views op de 10 minuten-video’s.

Don de Jong verliest volgers, behalve op Snapchat

Het stoppen met dagelijks vloggen is inmiddels voorzichtig terug te zien in de volgeraantallen van Don de Jong. Op YouTube bleef het aantal abonnees het hele jaar stabiel, maar in augustus is het aantal abonnees met 10.000 gedaald. Ook op het podcast-kanaal zijn sinds maart 2.100 abonnees verdwenen.

Op Instagram was in maart nog een stijging in volgers te zien, maar in de vijf maanden erna is Don 4.700 volgers kwijtgeraakt. Op TikTok heeft Don één video geüpload, maar daar is sinds juni 2023 een daling in volgers te zien.

Gelukkig is er ook goed nieuws voor Don. Op Snapchat groeit de voormalig dagelijkse vlogger van 56 duizend volgers in maart, naar 93 duizend volgers nu.

‘Een heleboel jaren van mijn leven terugkijken’

Na jaren van leven in de publiciteit is het nu tijd voor reflectie voor Don. Niet langer dagelijks leuke dingen moeten doen voor de vlog, niet dagelijks uren monteren. Maar ook niet meer dagelijks mensen voor je deur (of politie), omdat iedereen door het vloggen weet waar je woont. Hij verkoopt zijn huis, zijn auto’s, is gestopt bij de bedrijven waar hij mede-eigenaar was en gooit het roer volledig om.

“Wat ga ik dan doen met mijn leven? Het is nu tijd om daar over na te denken. Ik laat mijn oude leven achter om een nieuw leven te beginnen. Ik ga gestoord helemaal all in.” Het vloggen biedt hem nog een leuk voordeel: “Het mooie is: ik kan een heleboel jaren van mijn leven terugkijken.

Meer over YouTube

Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant: