Blog  »  Datagedreven content

Celine Dept: van 0 naar 24 miljoen abonnees in slechts 10 maanden

Celine Dept

Ze is nog maar 24 jaar oud, maar met bijna 40 miljoen fans op YouTube, TikTok en Instagram heeft ze social media bijna uitgespeeld. De Vlaamse Celine Dept heeft een succesvol recept gevonden, waarmee ze in slechts 10 maanden tijd 24 miljoen abonnees kon halen op een nieuw YouTube-kanaal. Tijd voor een duik in de data.

Celine Dept haalt één miljoen abonnees in 50 dagen

Vandaag is het exact tien maanden geleden dat Celine Dept haar eerste video plaatst op een nieuw YouTube-kanaal. In de 15 seconden durende video viert de Vlaamse haar eerste abonnee. Binnen een maand zit ze op 100.000 abonnees, exact 50 dagen na haar eerste video heeft ze 1 miljoen abonnees. Het succes lijkt uit de lucht te vallen, maar Celine heeft inmiddels vijf jaar ervaring met het optimaliseren van short form video en heeft in die tijd veel geleerd.

TikTok leren kennen via haar vriend

In 2019 leert Celine Dept via haar vriend Michiel Callebaut het platform TikTok kennen. Michiel was in die tijd al enkele jaren bezig met een op voetbal gericht YouTube-kanaal (ongeveer een half miljoen abonnees). Op 4 april 2019 uploadt de toen 19-jarige Celine haar eerste TikTok-video: darten met een voetbal. Een maand later heeft ze 100.000 volgers, nog vier maanden later staat de teller al op een miljoen.

“Ik richt mij op 6- tot 18-jarigen. Met mijn filmpjes wil ik hen laten lachen om hun problemen even te vergeten”, vertelt Celine na het bereiken van de mijlpaal aan HLN. Gemiddeld uploadt Celine Dept in haar beginperiode zo’n 38 video’s per maand, in 2020 zit zelfs op 50 video’s per maand (bijna 2 per dag). Inmiddels heeft Celine 13,8 miljoen volgers en zijn haar video’s ruim vijf miljard keer bekeken. Wel is ze een stuk minder gaan uploaden op TikTok: gemiddeld uploadt ze nu ongeveer elke 2 dagen een video.

Van passie naar fulltime job

Al snel na het TikTok-succes besluiten Celine en haar vriend samen een YouTube-kanaal te starten: Celine & Michiel. Dit kanaal groeit al snel uit tot één van de populairste kanalen in Vlaanderen. Na een half jaar staat de teller op een half miljoen abonnees. Alhoewel de grote abonnee-explosie pas komt als het stel Shorts gaat uploaden, kunnen ze in 2019 al rondkomen van hun social media.

Celine & Michiel

In het eerder genoemde interview met HLN vertelt Celine Dept over het maken van video’s als fulltime job: “We worden betaald via sponsoring. Zo rijden we met een gesponsorde wagen van garage Mercedes Rogiers uit Wetteren en betalen bedrijven ons om reclame te maken. Eigenlijk hetzelfde principe als de reclame die men dagelijks op TV ziet, maar dan op sociale media.” Naast sponsoring en video-inkomsten verdient het stel ook aan merchandise. In een ander interview met HLN willen ze niet uitweiden over de precieze bedragen, maar “Hopelijk kunnen we dit nog lang volhouden.”

YouTube Shorts als motor van het succes

Om het succes van Celine Dept’s nieuwe kanaal te begrijpen is het nodig om eerst in de groei van hun gezamenlijke YouTube-kanaal te duiken. In 2021 groeit kanaal met ongeveer 5.000-10.000 abonnees per maand. Vanaf april 2022 schiet het aantal abonnees in één keer naar ongekende hoogte.

Vanaf het moment dat het stel actief begint om YouTube Shorts te uploaden stijgt de maandelijkse groei van maximaal 10.000 nieuwe abonnees, naar gemiddeld 127 duizend nieuwe abonnees in 2022, en in 2023 zelfs 608 duizend abonnees. De views tonen een soortgelijke trend: tot april 2022 ongeveer 8 miljoen views per maand, vanaf april dat jaar zit het gemiddelde op 375 miljoen views per maand.

Celine & Michiel zitten op dit moment in totaal op bijna negen miljard views, waarvan 93 procent op Shorts-content. Waar ze Vlaams in hun reguliere video’s gebruiken, speelt taal in hun Shorts geen rol, de beelden spreken voor zich. In totaal hebben ze meer dan 100 video’s met meer dan 10 miljoen views. De populairste video heeft 861 miljoen weergaven.

Hoe groeide Celine Dept in 10 maanden naar 24 miljoen abonnees?

Toen Celine Dept 10 maanden geleden (3 mei 2023 om precies te zijn) haar eerste video uploadde op een compleet nieuw YouTube-kanaal, was het kanaal nieuw, maar bracht ze wel vier jaar ervaring met zich mee. Hierdoor heeft ze een goed gevoel voor wat wel of niet werkt. Uiteraard klinkt dat mooi op papier, maar des te knapper dat je daarna in de praktijk bewijst dat je snapt hoe het spelletje werkt.

99 procent van alle video’s op Celine’s kanaal zijn Shorts. Het is daarbij opvallend hoe consequent het uploadschema van het kanaal is: sinds het begin van het kanaal verschijnen er elke dag twee Shorts. Celine heeft in het verleden geëxperimenteerd met publicatietijden, maar op dit moment worden alle video’s stipt om 17:00 uur of 17:30 uur geplaatst.

Heel soms wordt er een niet-succesvolle video verwijderd, maar over het algemeen is ook het aantal views consequent hoog. Gemiddeld pakt een Short bijna 24 miljoen views. Daarnaast heeft ongeveer de helft van alle Shorts meer dan 10 miljoen weergaven. Daarbij loopt het aantal views al snel na publicatie op, maar de video’s hebben een lang leven. Een derde van alle kijkers ziet een video pas als die al een maand oud is. Overigens ook opvallend: 96 video’s van Celine hebben op de Nederlandse YouTube Trending-pagina gestaan.

Celine Dept haalt 23 miljoen abonnees

De ideale video van Celine heeft een hoog tempo en is ongeveer 30 seconden lang. Alhoewel de lengte van de Shorts in de afgelopen maanden lichtjes is gestegen naar 33 à 34 seconden. Qua lengte van de video-titel probeert Celine te mikken op 25-30 tekens. Wat in de praktijk een handjevol woorden is gevolgd door precies twee emoji (veelgebruikt zijn 😱⚽️🙈💦).

Voorbeeldfunctie

Met een kerndoelgroep van 6 tot 18 jaar zijn Celine & Michiel een idool voor veel jonge kinderen. “Wij richten ons niet uitsluitend op kinderen,” zegt Michiel in een interview met De Morgen. “Er kijken ook veel vaders en moeders mee.”

Desondanks is het stel zich bewust van hun voorbeeldfunctie. “We horen vaak dat ouders hun kinderen met een gerust hart naar ons laten kijken. Wij hebben een voorbeeldfunctie. Dus passen we ons taalgebruik aan en vloeken we niet. Ook tonen we in onze video’s geen alcohol of drugs.”

Ook proberen Celine & Michiel de video’s positief te houden. “Uiteraard hebben we ook mindere momenten, maar die delen we niet zo vaak op sociale media. En wij hebben uiteraard ook een privéleven naast onze video’s,” vertelde het stel eerder aan HLN.

Volgende station Facebook?

Na het succes op TikTok, YouTube en ook Instagram is de vraag wat het volgende platform wordt. Facebook zou een logische volgende stap kunnen zijn. Op het platform heeft Celine Dept een succesvolle pagina met 110.000 volgers. Ik heb alleen mijn twijfels of dit echt een account is van de Vlaamse zelf. Het e-mailadres is anders dan wat ze op alle andere platformen gebruikt, het adres is in Florida en het hashtag-gebruik wijkt ook enorm af van haar andere kanalen: #viralreels #viralreelsfb #viralvideo #viralpage #fbreels #trend

Meest bekeken YouTube Shorts van Celine Dept

1. Shirt penalties 😱⚽️ – 437.869.769 views

YouTube Video

 

2. So this happened today.. ❤️🙌- 387.805.630 views

YouTube Video

 

3. Whatever You Land On, Recreate It!! 🙈⚽️- 368.260.082 views

YouTube Video

 

Celine Dept in social cijfers

YouTube

  • Celine Dept: 24 miljoen abonnees en 13 miljard views op 580 video’s (waarvan 568 Shorts)
  • Celine & Michiel: 9,47 miljoen abonnees, 8,9 miljard views op 824 video’s (waarvan 154 Shorts)

TikTok

  • Celine Dept: 13,8 miljoen volgers, 489,6 miljoen likes en ruim 5 miljard views op 1.405 video’s

Instagram

 

(Afbeeldingen afkomstig van CEMI / Celine Dept)

Meer over YouTube

Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant: