Browney: het verhaal achter de 11,7 miljoen abonnees van deze Nederlandse fitness-YouTuber
Met 11,7 miljoen abonnees en bijna 5 miljard weergaven is Stan Bruininck (24), beter bekend als Browney, één van de meest succesvolle YouTubers uit Nederland. Met drie succesvolle YouTube-kanalen én een Guinness-wereldrecord is het tijd om in het verhaal achter deze populaire fitness-YouTuber uit Naaldwijk te duiken. Tijd voor een analyse.
In de eerste veertig dagen van dit jaar heeft Browney op zijn drie YouTube-kanalen maar liefst 276 miljoen views gehaald. Ter vergelijking: Enzo Knol (op zijn drie kanalen) en StukTV haalden in dezelfde periode 34 miljoen weergaven. Bij dit soort aantallen is het altijd lastig om te beseffen dat ook Stan Bruininck ooit op nul is begonnen en moeite moest doen voor een paar honderd views. “In de eerste vier jaar probeerde ik twee keer per week te uploaden met zo’n 100 tot 1.000 views”, vertelt Browney in een recente video van het lifestyle-kanaal DAY1 aan JayJay Boske.
Van fitter worden naar miljoenen views
Geïnspireerd door populaire game-YouTubers zoals PewDiePie startte Stan op 13-jarige leeftijd met zijn YouTube-avontuur. “Ik begon met gamen, maar ik gamede eigenlijk nooit.” De doorbraak voor Stan kwam in november 2016 toen hij een transformatie-video uploadde waarin hij liet zien hoe hij in een jaar tijd gespierd is geworden. Tot de dag van vandaag is dit nog steeds één van de populairste reguliere video’s op zijn kanaal.
De inspiratie voor de fitness-video’s kwam uit zichzelf: “Ik was wat dikker, ik wilde graag fitter worden. Toen kwam de combinatie met redelijk goede video’s maken.” Het mooie in het interview met DAY1 is dat Browney ondanks de gigantische successen bescheiden blijft als hij het proces van video maken omschrijft.
Een andere belangrijke video voor Browney is de body transformation van zijn zus (bijna 11 miljoen views). Hij omschrijft de video als een verhaal over fitness gecombineerd met entertainment. In deze video zit een fundament waar Stan nog steeds op bouwt. De video is snel, informatief en motiverend. Drie belangrijke elementen waar hij zijn video’s omheen bouwt. Uiteraard in combinatie met een hoge productiekwaliteit.
Eén miljoen abonnees in 7 jaar voor Browney
Het duurde ruim zeven jaar voordat Browney de magische grens van één miljoen abonnees beslechtte. Op 17 november 2020 behaalt Stan deze mijlpaal, waardoor de YouTuber kansen zag om een tweede kanaal te beginnen.
Door de snelle opkomst van TikTok is YouTube in die periode begonnen met Shorts. Van zijn partner manager bij YouTube krijgt Stan het advies om ook met Shorts aan de slag te gaan. In het begin is hij nog een beetje zoekende, maar al snel ontploffen de views. Inmiddels is het Browney Shorts kanaal met 4 miljoen abonnees groter dan zijn hoofdkanaal en heeft hij vier Shorts met meer dan honderd miljoen views. “High quality wint”, zegt Stan. Hij en zijn team stoppen veel tijd in de korte video’s: “Onze Shorts duren soms dagen om te editten.”
Al vanaf het begin van zijn YouTube-carrière maakt Browney Engelstalige content. Bij de lokale omroep WOS legt hij uit dat de keuze voor Engels zijn afzetmarkt gigantisch vergroot: “Dat is het verschil tussen 17 miljoen mensen in Nederland en 7 miljard in de wereld.”
Spaanstalig succes
Begin vorig jaar is Browney overigens een kanaal gestart in het Spaans. “Ik versta het zelf niet, maar ik vind het heel leuk dat daar een nieuwe community ontstaat”, zegt hij tegen WOS. En wat voor een community! Het kanaal Browney en Español heeft inmiddels de meeste abonnees van al zijn kanalen (sinds december), en heeft in een jaar tijd meer dan één miljard views opgeleverd.
“Eerste maand niks en toen ineens boem. En dat is eigenlijk niet gestopt”, vertelt Browney aan DAY1. De YouTuber laat zijn video’s vertalen en nasynchroniseren in Mexico. Dit productieproces is niet goedkoop: “Het is het niet waard zonder de rest van het bedrijf”. Desondanks vindt hij het mooi om te zien hoe de community groeit. “Als ik 10 miljoen abonnees heb, ga ik vloeiend Spaans leren.”
Inmiddels zijn er 136 video’s op het Spaanstalige kanaal geüpload, waarvan 100 Shorts. Deze Shorts vormen het fundament van het Spaanse succes. De reguliere video’s op het kanaal zijn 28 miljoen keer bekeken, de Shorts samen één miljard keer. Als ik dit vertaal op video-niveau: een reguliere video behaalt ongeveer 800.000 weergaven, een Short zit gemiddeld op 10 miljoen weergaven.
Challenges
Veel content van Browney draait om challenges. Sommige zijn extreem: zoals een workout van 24 uur of het verbreken van Guinness-wereldrecord voor het meeste aantal pull ups aan vliegende helikopter in één minuut. Toch houdt Browney ook oog voor toegankelijke challenges. Tegen WOS vertelt hij: “Tijdens de coronaperiode deed ik een challenge waarin je in 30 seconden zoveel mogelijk pushups moest doen. Iedereen kan thuis meedoen.”
Naast de challenges staan er ook tientallen transformaties op het kanaal. Grappig detail, drie van de vier populairste video’s op het kanaal zijn body transformations:
Browney’s tip voor monteren: ‘Kijk de video met iemand die hem nog niet heeft gezien’
In het gesprek met DAY1 legt Stan uit dat hij monteren van de video’s flink wat tijd in beslag neemt, omdat eigenlijk geen enkele video chronologisch is geschoten. Als je dan net als Browney op al je kanalen meer dan 10 contentproducties per week online zet, is het belangrijk om scherp te blijven.
Als maker ken je de context van een video goed, waardoor je het risico loopt dat je informatie weglaat. Browney heeft hier een oplossing voor: “Ik vind altijd heel tof om een video te zien met iemand die het oprecht nog niet heeft gezien en dan naar hen te kijken hoe ze de video kijken.”
Verantwoordelijkheidsgevoel
In tien jaar is Browney niet alleen gegroeid in abonnees, views en spieren, maar heeft hij ook een team om zich heen verzameld. In Nederland heeft hij twee studio’s met daarbij kantoorruimte waar hij samen met een paar editors zit. Ook wordt een deel van het werk gedaan in Duitsland en Mexico.
Tegen WOS vertelt Stan dat hij soms wel bezorgd is om zijn medewerkers vanwege de onvoorspelbaarheid van de creator economy. “De kijkers kunnen ineens weg zijn, of het zakt. Ik voel me erg verantwoordelijk voor mijn medewerkers.” In de komende jaren wil Browney zijn bedrijf financieel gezond maken zodat hij zich kan focussen op de content en meer tijd heeft voor zijn familie.
Browney in social cijfers
YouTube
- Browney: 3,43 miljoen abonnees en 726 miljoen views op 608 video’s (waarvan 43 Shorts)
- Browney Shorts: 4,03 miljoen abonnees en 3 miljard views op 427 video’s (waarvan 324 Shorts)
- Browney en Español: 4,24 miljoen abonnees en 1 miljard views op 136 video’s (waarvan 100 Shorts)
- Stan Browney: 348.706 volgers en 1.123 posts
TikTok
- Stan Browney: 520.700 volgers, 18,8 miljoen likes en ruim 200 miljoen views op 295 video’s
- Browney en Español: 53.600 volgers, 1,3 miljoen likes en ruim 27 miljoen views op 88 video’s
DAY1-video met Browney
Als je een leuk kijkje wil krijgen in de werkomgeving van Browney dan kan ik je onderstaande video van het YouTube-kanaal DAY1 zeker aanraden:
Meer over YouTube
Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant:
- MrBeast hard op weg naar populairste YouTube-kanaal, wanneer haalt hij T-Series in?
- Analyse: Bijna helft van YouTube Trending video’s is een YouTube Short
- YouTube SEO-optimalisatie: Heeft het aanpassen van titels en thumbnails nut?
- Dit zijn de 25 grootste YouTube-kanalen uit Nederland in 2024
- Het einde van het het dagelijkse vlog-tijdperk?