Blog  »  Datagedreven content

Het einde van het het dagelijkse vlog-tijdperk?

Gio Latooy, Myron Koops, Enzo Knol, en Don de Jong

Elke dag een video opnemen en monteren, en dat 365 dagen per jaar. Van een afstandje lijkt het misschien gemakkelijk, maar het is echt topsport. Twee van de bekendste Nederlandse dagelijkse vloggers, Don de Jong en Gio Latooy, hebben recent aangegeven te stoppen met de vlog (alhoewel Gio tijdelijk). Is het tijdperk van de dagelijkse vlog voorbij?

Het genre van dagelijks vloggen is een speciale categorie op YouTube. Velen hebben het geprobeerd, maar kwamen er binnen een paar maand (of meestal zelfs binnen een paar dagen) achter dat dit niks voor hen was. Als je elke dag je dagelijkse leven filmt, kom je er wel achter dat veel dagen op elkaar lijken, en dat het lastig is om echt een interessante video voor je achterban te maken.

Nooit een dag vrij

“Vloggen is toch niet echt werken?” Gio Latooy (25) benoemt in zijn laatste video een cliché dat vaak over dagelijks vloggen wordt gezegd. Met 1,4 miljoen abonnees en acht miljoen views per maand is Gio één van de meest succesvolle Nederlandstalige YouTubers. Voorlopig stopt Gio met zijn dagelijkse vlog: “Even tijd voor mijzelf te nemen.”

Dagelijks vloggen is niet slechts werk, het is topsport. Gio begon als tiener met vloggen en sloeg in een kleine zes jaar bijna geen dag over. Zijn video’s zijn gemiddeld 26 minuten lang en op één of andere manier zijn er mensen die denken dat dat slechts twee uurtjes werk per dag zijn. Vooral omdat ze YouTubers veel leuke dingen zien doen, maar voor het gemak vergeten dat daar veel werk om heen komt te kijken.

De bekende Amerikaanse YouTuber Marques Brownlee (18,1 miljoen abonnees) noemde zijn YouTube-carrière eerder deze maand een droombaan. Maar, zegt de techyoutuber, “Een droombaan is nog steeds een baan.” Hij vergelijkt het werk van een YouTuber met een octopus. “Als creator heb je meerdere fulltime jobs tegelijkertijd”. Je bent vaak zowel de schrijver, regisseur en presentator, doet de montage, administratie, pr en content-strategie.

Twee ultimatums per dag

De 24-jarige Don de Jong zette ruim een maand geleden een punt achter zijn dagelijkse vlog. Vijf jaar lang hield hij zijn ruim 1,1 miljoen abonnees op de hoogte van zijn dagelijkse leven. Zo zag zijn achterban dat hij de grens van één miljoen beslechte, zijn droomhuis kocht en ook zijn droomauto kon kopen, een gifgroene Lamborghini. “Ik vind het zo raar om te doen. Ik heb mij vijf jaar aan iets toegewijd en ik ga vandaag mijn laatste dagelijkse vlog opnemen”, zo vertelt hij in zijn laatste vlog op 17 december. “Ik ben toe een nieuw hoofdstuk, een nieuwe avontuur.”

Don moet nog duidelijk wennen aan zijn nieuwe ritme. Hij begon na de vlog een eigen podcast, die door technische problemen even on hold staat na twee afleveringen. Hij is nog bezig om een compilatie te maken van vijf jaar vloggen en wil zich daarna op nieuwe content gaan richten.

“Na vijf jaar had ik het gevoel dat ik alles kon doen wat je in 24 uur kan doen”, vertelt Don in een uitlegvideo die na het einde van zijn dagelijkse vlog verscheen. Met zijn nieuwe content hoopt hij creatiever te zijn. Hij is zijn blij met zijn besluit: “Niet meer twee ultimatums per dag: filmen en editten.”

Hoe zit het met de dagelijkse vlog van Enzo Knol?

Een jaar geleden sprak Enzo Knol zich uit over stoppen met de dagelijkse vlog naar aanleiding van een video van Monica Geuze die stopte met haar vlog. “Zo’n video van Monica Geuze zet mij wel aan het denken”, zegt hij. “Ik vind het heel knap van haar dat ze deze keuze heeft gemaakt.” Monica Geuze stopte na acht jaar met haar vlog (waarvan de eerste 3 jaar dagelijks, daarna wekelijks).

De inmiddels 30-jarige Enzo Knol legt zijn leven al sinds 2013 vast op YouTube. Zijn video’s worden maandelijks 17,1 miljoen keer bekeken en zijn abonnee-aantal groeit langzaam richting de drie miljoen. In juli van 2023 vierde hij dat hij maar liefst 10 jaar dagelijks video’s uploadt naar YouTube. Gestopt is de geboren Drent dus nog zeker niet. Wel verwacht hij samen met Myron Koops een zoontje. Een mooi nieuw avontuur voor het stel, maar wel een flinke uitdaging voor de dagelijkse vlog. De toekomst zal het leren hoe deze combinatie samen zal gaan.

‘Genieten van de kleine dingetjes in het leven’

Terug naar Gio Latooy. “Ik ga niet volledig stoppen met dagelijks vloggen”, vertelt Gio. Wel vertelt hij dat hij er de laatste tijd minder plezier in heeft en dat hij het gevoel heeft dat hij leeft voor zijn vlog. “Ik vergeet te genieten van de kleine dingetjes in het leven.”

“Ik ga de komende dagen even lekker echt vakantie nemen”,  zegt Gio die nog niet weet hoe lang zijn break gaat duren. Voor Don de Jong en Monica Geuze is het dagelijkse vlog-avontuur inmiddels verleden tijd.

Het is maar voor een handjevol YouTubers weggelegd om jarenlang succesvol te blijven met hun vlog. Het vergt hard werken en ontzettend veel offers. Stoppen met vloggen is dan ook zeker geen falen, maar een afsluiting van een bijzonder hoofdstuk.

 

Statistieken op een rijtje

  • Enzo Knol (30)
    • Abonnees: 2,8 miljoen abonnees
    • Video’s in 2023: 396 (en 3 Shorts)
    • Weergaven per maand (2023): 17,1 miljoen
    • Weergaven per video (2023): 348 duizend
    • Gemiddelde lengte van video’s: 42 minuten
    • Vlogt sinds: 2013
  • Gio Latooy (25)
    • Abonnees: 1,37 miljoen abonnees
    • Video’s in 2023: 366 video’s
    • Weergaven per maand (2023): 7,9 miljoen
    • Weergaven per video (2023): 237 duizend
    • Gemiddelde lengte van video’s: 26 minuten
    • Vlogt sinds: 2018
  • Don de Jong (24)
    • Abonnees: 1,11 miljoen abonnees
    • Video’s in 2023: 363 video’s (en 108 Shorts)
    • Weergaven per maand (2023): 11,1 miljoen
    • Weergaven per video (2023): 210 duizend
    • Gemiddelde lengte van video’s: 25 minuten
    • Vlog-periode: 2019-2023
  • Monica Geuze (28)
    • Abonnees: 538 duizend
    • Video’s in 2023: 3 video’s
    • Weergaven per video (2023): 265 duizend
    • Gemiddelde lengte van video’s: 21 minuten
    • Vlog-periode: 2015-2023

Meer over YouTube

Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant: