YouTube SEO-optimalisatie: Heeft het aanpassen van titels en thumbnails nut?
Soms kom je iets tegen en doordat je er op gaat letten kom je het op steeds meer plekken tegen. Recent kwam ik een video over 2024 tegen die was geplaatst in 2022. De maker leefde niet ver in de toekomst, maar heeft begrepen dat het actueel maken van je titel je iets kan opleveren. Een duik in YouTube SEO-optimalisatie.
Een boekenvideo die jaarlijks een andere titel heeft
De video die de aanleiding vormt voor dit artikel is “15 Incredible Books to Read in 2024” van Ali Abdaal. Ik bekijk rondom de jaarwisseling graag content met daarin boekentips zodat ik mijn leeslijst voor het nieuwe jaar kan uitbreiden. Ineens valt mij op dat er onder de video staat dat deze één jaar geleden is geplaatst. Op 13 december 2022. Ali Abdaal heeft die video echter niet gemaakt speciaal voor dit jaar, maar past jaarlijks zijn titels aan.
In de afbeelding boven dit artikel zie je twee voorbeelden van video’s waarin hij de titel aanpast. De originele titel van de video die ik keek is “These are the 15 best books I read in 2022”. Deze titel vond ik terug via de Wayback Machine. Deze titel is echter achterhaald als het nieuwe jaar begint en daarom past hij de titel aan naar “15 Incredible Books to Read in 2023”. Los van de jaaraanpassing overigens ook een titel die meer uitdaagt om te klikken. Voor 2024 heeft Ali Abdaal enkel het jaar aangepast in de titel.
Heeft YouTube SEO-optimalisatie nut?
De video is geen uitzondering. Ali Abdaal heeft tien oudere video’s op zijn kanaal staan waarbij 2024 in de titel staat. Niet om kijkers te misleiden, maar juist om video’s weer relevant te maken voor kijkers door een stukje zoekoptimalisatie: YouTube SEO-optimalisatie.
Als een YouTube-kanaal met ruim vijf miljoen abonnees jaarlijks zijn video-titels update, dan is dit een indicatie dat deze strategie zeker iets kan opleveren. Helaas heb ik niet de weergaven van de video’s van Ali Abdaal bijgehouden over de afgelopen jaren, maar ik heb wel een andere indicator waaruit blijkt dat de strategie succesvol is.
Zoek je op YouTube naar “best books 2024”, dan zie je de video structureel ergens in de bovenste vijf zoekresultaten naar boven komen. Ik heb dit met verschillende browsers/accounts getest om te voorkomen dat mijn gepersonaliseerde zoekresultaten hierbij een verkeerd beeld geeft. Voor een andere video van Ali zie ik een vergelijkbaar resultaat. “The Best Headphones To Buy in 2024”-video komt in de top vijf naar boven als je zoekt op “best headpones 2024”.
Pas niet YouTube SEO-optimalisatie bij al je video’s toe
Het is misschien verleidelijk om al je oude video’s up te daten qua titels, maar wees hier selectief in. Allereerst is het van belang dat je niet de kijker misleidt. Dit is niet alleen een kwestie van goed burgerschap, maar kan ook juist een negatief effect op je views hebben. Als veel mensen op een video klikken vanwege de titel of thumbnail, maar binnen een paar seconden wegklikken omdat de video niet aansluit op hun verwachting, dan is dit een signaal voor YouTube dat het geen goede video is.
YouTube SEO-optimalisatie is een goede strategie, maar eigenlijk alleen voor tijdloze content (lees ook mijn artikel over evergreens). Daarnaast is het verstandig om te kijken naar het aantal weergaven dat je in de afgelopen periode met video’s haalt. De kans is klein dat slechtlopende video’s het ineens magisch beter gaan doen door het aanpassen van de titel. Dus bespaar tijd en richt je op de meest succesvolle content.
Heeft het ook nut om de thumbnails aan te passen?
Ali Abdaal past in zijn strategie alleen de titels van video’s aan. Voor zoekmachine-optimalisatie is dit in principe voldoende, omdat YouTube niet naar je afbeeldingen kijkt.
Het aanpassen van afbeeldingen kan echter wel een positief effect hebben. Think Media past zoals je hieronder kunt zien wel afbeeldingen aan. Ze doen dit puur voor de kijker, zodat die nog ietsje meer gemotiveerd is om op de video te klikken (waardoor je clickthrough-rate kan stijgen). Think Media past overigens niet al hun oude content aan, de rechter video hieronder haalt waarschijnlijk onvoldoende views, waardoor deze niet in een 2024-jasje is gestoken.
T-Series toont weergaven in thumbnails
Ten slotte nog een voorbeeld van een YouTube-kanaal dat zijn thumbnails gebruikt voor social proof. T-Series is het grootste YouTube-kanaal ter wereld (al gaat MrBeast ze mogelijk dit jaar voorbij), en hun best bekeken video’s zijn meer dan een miljard keer bekeken.
T-Series gebruikt deze bizarre kijkersaantallen in hun thumbnails zoals je hieronder kunt zien. Het kan een kijker misschien overtuigen doordat ze niet een video willen missen die iedereen heeft gekeken. Het is onduidelijk wat deze strategie doen voor je succes, maar het feit dat het populairste YouTube-kanaal deze strategie hanteert geeft stof tot nadenken.