Evergreens: waarom oude YouTube-content goud waard is
Is nieuw altijd beter? Als creator of mediabedrijf ben je vaak vooral bezig met het bedenken van nieuwe content. Terwijl op platformen als YouTube het soms slimmer is om voorbij de waan van de dag te kijken en je te focussen op duurzame content die over een half jaar of zelfs over twee jaar nog succesvol is. De cijfers tonen aan dat het maken van evergreens (tijdloze content) werkt.
De kracht van evergreens
Zowel als contentmaker als analist bij verschillende mediabedrijven weet ik dat er niks zo verleidelijk is als direct na het posten van content te kijken hoe je goed content realtime presteert. Vooral als je voor een groter merk werkt en de content op een juiste manier inspeelt op urgentie, emotie of nieuwsgierigheid kunnen cijfers snel oplopen. Maar als ik aan het einde van een jaar de jaarcijfers presenteer aan een redactie en daarin vergeten evergreens ineens hoog scoren, zorgt het altijd voor verbaasde blikken. “Hoe kan dit nog zo goed scoren?” Een voorbeeld bij mijn werk bij AVROTROS is het optreden van Davina Michelle in Beste Zangers 2018 (dat inmiddels 27 miljoen views op YouTube heeft, waarvan bijna een miljoen dit jaar).
Brandstof voor populairse YouTube-kanalen
Ook als ik kijk naar de populairste Nederlandse YouTube-kanalen zie ik hoe cruciaal evergreens zijn. Neem de Nederlandse YouTube-kanalen met de meeste weergaven in 2023. Samen zijn de populairste 100 kanalen goed voor 46,6 miljard weergaven, waarvan 42,5 procent van alle views op video’s zijn van 2022 of eerder. Voor de populairste Nederlandstalige kanalen ligt dit percentage vergelijkbaar: 42 procent.
Het sketchprogramma Sluipschutters heeft sinds 24 maart 2022 geen nieuwe video’s meer geüpload, toch haalde het BNNVARA-programma afgelopen jaar 73 miljoen weergaven op YouTube. Het platenlabel Red Bullet uploadde op 28 december 2023 de enige video van het jaar: een optreden van Golden Earring (nog geen succes met 2.000 weergaven). Toch haalde het kanaal over het hele jaar 57 miljoen weergaven.
Niet alleen muziek en entertainment
Veel bekeken kanalen plaatsen content als muziek of comedy, of andere soorten van entertainment. Toch kun je ook met een ander type content werken aan evergreens. Neem bijvoorbeeld het populaire kinderprogramma Het Klokhuis. Met iets minder dan 400 video’s zitten ze niet stil, maar toch is een groot deel van hun weergaven in 2023 op oudere content (72,6 procent). Een blik op de populairste video’s op dit kanaal laat direct zien dat Het Klokhuis een hoop evergreen content heeft. Miljoenenknallers van jaren gelden zijn bijvoorbeeld “Hoe wordt drop gemaakt?”, “Hoe worden chocoladeletters gemaakt” of “Wat is de ramadan?”.
Ook een kanaal dat draait om de actualiteit zoals NOS Jeugdjournaal haalt veel weergaven op oudere content. In 2023 was 39 procent van alle views op evergreens. Populairs video’s die het bij het Jeugdjournaal jaarlijks goed blijven doen zijn video’s als “Hoe is het leven van de prinsessen?”, “Freek Vonk aangevallen door haai” en “Justin Bieber kan heel goed voetballen”.
YouTube is de een-na-populairste zoekmachine
YouTube is na Google de meest populaire zoekmachine. Het is daarom belangrijk om je titels en omschrijvingen te optimaliseren voor zoekopdrachten. Vergeet daarbij ook zeker niet de thumbnail, aangezien dat het cruciaal is voor mensen om door te klikken. Helaas kun je voor YouTube Shorts op dit moment nog geen thumbnail wijzigen.
Bij jongeren is het zoekgedrag aan het veranderen. Steeds meer jongeren gebruiken TikTok als zoekmachine. Dus ook voor TikToks (en Facebook/Instagram Reels) de tip om de content te optimaliseren voor zoekgedrag. Je kunt voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) hele websites vol schrijven, maar de belangrijkste twee tips zijn wees relevant en zet belangrijke zoekwoorden in de titel. Sla in dat laatst niet door, want je maakt content voor mensen en algoritmes hou je ook minder vaak voor de gek.
Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over duurzame evergreens, maar weet je nog niet hoe je het moet aanpakken? Stuur mij gerust een berichtje via mijn contactformulier.
Meer over YouTube
Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant:
- Welke Nederlandse YouTube-kanalen zijn het snelst gegroeid in 2023?
- Analyse: Bijna helft van YouTube Trending video’s is een YouTube Short
- Top 25 Nederlandse YouTubers met de meeste abonnees in 2023
- Enzo Knol is niet langer populairste Nederlandstalige YouTuber, Celine & Michiel uit België nemen stokje over
- MrBeast passeert PewDiePie en is nu de populairste individuele YouTuber