Blog  »  Datagedreven content

MrBeast passeert PewDiePie en is nu de populairste individuele YouTuber

MrBeast

MrBeast heeft PewDiePie van de YouTube-troon gestoten en mag zich nu de koning van YouTube noemen. Lange tijd was de Zweed Felix Kjellberg (33), beter bekend als PewDiePie, de populairste individuele creator op het videoplatform, maar hij kon geen antwoord verzinnen op de indrukwekkende groei van de Amerikaan Jimmy Donaldson (24), beter bekend als MrBeast.

MrBeast kent ongekende groei

De groei in abonnees van MrBeast gaat ongelooflijk hard. Eind 2020 stond MrBeast nog op 50 miljoen abonnees, inmiddels heeft hij zijn fanschare weten uit te breiden naar 111 miljoen abonnees. Ter vergelijking: PewDiePie staat momenteel ook op 111 miljoen abonnees, maar hij stond twee jaar geleden al op 108 miljoen abonnees.

YouTube abonnees: PewDiePie versus MrBeast
In bovenstaande grafiek zie je dat ongeveer een jaar geleden de groei van MrBeast ineens in de lift kwam. Dit komt omdat hij in november vorig jaar zijn eigen versie creƫerde van het populaire Squid Game. Zijn YouTube-versie kende een prijzenpot van 456.000 dollar, en de video is inmiddels meer dan 300 miljoen keer bekeken.

Wie is MrBeast?

Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast, is een YouTuber die bekend staat om zijn challenges. Hij geeft bijvoorbeeld een Lamborghini weg aan degene die het langst zijn of haar hand op de auto kan houden. Drie maanden geleden passeerde MrBeast de mijlpaal van 100 miljoen abonnees. In mijn analyse die ik toen over zijn video’s heb gemaakt, noemde ik drie succes-ingrediĆ«nten van zijn video’s: de opbouw van de video, de snelle montage en de sympathieke hoofdrolspelers. Als je het succes van Jimmy Donaldson beter wil begrijpen, raad ik je zeker aan om de uitgebreide analyse te lezen.

Populairste individuele YouTuber, maar niet populairste YouTube-kanaal

Hoewel Jimmy Donaldson met het passeren van PewDiePie de populairste individuele YouTube-creator is, heeft hij niet het populairste kanaal op YouTube. Sinds 2019 heeft het Bollywood-kanaal T-Series de meeste abonnees. T-Series is echter een groot bedrijf met veel werknemers, wat de prestatie van Jimmy extra bijzonder maakt. Hieronder zie je de vijf populairste kanalen op YouTube, in een eerder artikel zette ik de volledige top 25 op een rijtje.

  1. T-Series – 229 miljoen
  2. Cocomelon – Nursery Rhymes – 147 miljoen
  3. SET India – 146 miljoen
  4. MrBeast – 111 miljoen
  5. PewDiePie – 111 miljoen