Enzo Knol is niet langer populairste Nederlandstalige YouTuber, Celine & Michiel uit België nemen stokje over

Enzo Knol is niet langer de Nederlandstalige YouTuber met de meeste abonnees. Het Belgische koppel Celine & Michiel is hem in abonnees voorbij gegaan (2,71 miljoen versus 2,91 miljoen abonnees). De groei van het Vlaamse duo is ongekend: de fanbase groeide in 2 jaar tijd van 500.000 abonnees naar bijna 3 miljoen en ook het aantal views is verbluffend. In dit artikel een analyse over Celine & Michiel.

Wie zijn Celine & Michiel?

Het stel Celine Dept (23) en Michiel Callebaut (26) vormen Celine & Michiel, ook wel afgekort tot CEMI. Samen maken ze entertainment video’s gericht op kinderen. In korte tijd is het Belgische duo razend populair geworden. “We zijn heel blij dat we van onze passie ons beroep konden maken”, laat het duo weten tegenover HLN.be.

Op TikTok haalde het stel in 2019 binnen vijf maanden één miljoen abonnees op het account van Celine. Inmiddels heeft het TikTok-account van Celine 12,5 miljoen volgers, waarmee het overigens ook het populairste TikTok-account in België is. Het YouTube-kanaal Celine & Michiel is ook in 2019 ontstaan.

1 miljoen nieuwe abonnees in 5 maanden tijd

Celine & Michiel vieren 2 miljoen abonnees

In de eerste twee jaar groeide het YouTube-kanaal van Celine & Michiel naar 600.000 abonnees, maar de groei ontplofte toen het stel in februari 2022 begon om YouTube Shorts te uploaden. In die periode stond de teller op 652.000 abonnees, vijf maanden later bereikten ze als eerste Vlaamse koppel de één miljoen abonnees, en ontvingen daardoor de gouden play button die daar bij hoort. “We zijn heel trots en dankbaar dat we dit konden realiseren. Nu op naar de twee miljoen”, zo reageerde het duo in juli 2022.

Het jonge koppel heeft niet lang hoeven te wachten om de mijlpaal van twee miljoen abonnees te beslechten. Slechts vijf maanden na het bereiken van 1 miljoen abonnees, hadden ze hun volgers verdubbeld. Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder en staat de mijlpaal van drie miljoen abonnees voor de deur.

Om de groei van Celine & Michiel in perspectief te plaatsen, zie je in de grafiek hieronder het aantal abonnees op maandniveau van het Belgische duet, afgezet tegenover de abonnees van Enzo Knol en StukTV. In februari groeide het Belgische YouTube-kanaal met maar liefst 700.000 nieuwe abonnees!

Celine & Michiel versus Enzo Knol en Stuk TV

Overigens heeft Enzo Knol wel meerdere grote YouTube-kanalen. Zijn hoofdkanaal heeft 2,71 miljoen abonnees, maar op EnzoKnol2 heeft de Nederlandse vlogger ook nog eens 755.000 abonnees.

Hoe kunnen Celine & Michiel zo ontzettend snel groeien?

In februari 2022 zijn Celine & Michiel dus begonnen met het uploaden van YouTube Shorts en dat is ook direct de grootste aanjager van het recente succes. Tot maart 2022 behaalde het koppel drie tot negen miljoen weergaven op hun YouTube-kanaal, in maart behaalden ze voor het eerst 10 miljoen views en dat liep in de periode erna al snel op naar 100 miljoen views per maand. De absolute piek was afgelopen maand: in februari werd de content 531,4 miljoen keer bekeken!

Om dat cijfer in perspectief te zetten: Enzo Knol zit ongeveer op 20 miljoen views per maand. MrBeast, de populairste YouTuber ter wereld, behaalde in februari één miljard views, maar hij heeft dan ook 136 miljoen abonnees (ongeveer 47x zoveel als CEMI).

92% van alle views op het kanaal van Celine & Michiel is op YouTube Shorts. Een gemiddelde Short van het stel wordt 50 miljoen keer bekeken, hun muziekvideo’s zitten op 3,8 miljoens per video en de overige content op 561 duizend views per video (en de video’s in het afgelopen halfjaar ietsje lager op 307 duizend views).

Shorts wijken niet alleen qua vorm en lengte af van de overige video’s, CEMI richt zich met de Shorts ook op een bredere doelgroep. In hun reguliere video’s wordt Vlaams gesproken, in de Shorts wordt geen gesproken taal gebruikt, waarmee ze hun potentiële doelgroep ontzettend uitbreiden en daar ligt dan ook de aanjager van het succes. En het helpt uiteraard dat Michiel 2,1 meter hoog is, waar je een hoop visuele grapjes over kunt maken.

Kinderen en jongeren entertainen

Celine & Michiel richten zich met hun content op kinderen en jongeren in de leeftijd van zes tot achttien jaar, zo laten ze weten tegen HLN. ““Wij proberen mensen te entertainen. We staan op een positieve manier in het leven, en dat proberen we over te brengen aan onze kijkers. Uiteraard hebben we ook mindere momenten, maar die delen we niet zo vaak op sociale media.”

Het proces om goede nieuwe ideeën te vinden is niet altijd even gemakkelijk aldus het koppel. “In een video kruipt altijd veel tijd. Het is een voltijdse job, ook al geloofde de mama van Michiel dat aanvankelijk niet”

Hoe kun je de content van het kanaal het beste omschrijven? Ik moest zelf lachen om deze Vlaamse beschrijving van het De Krant van West-Vlaanderen: “De YouTube-filmpjes zijn een beetje het equivalent van op een rollercoaster stappen met twee cola’s en een suikerspin in uw botten. Twee minuten geestig, maar als je geen tiener bent met een stevige maag ben je al snel spuugmisselijk. Maar het werkt. Kinderen zijn verzot op dit soort content.”

Als aanvulling op deze prachtige omschrijving: qua thumbnails gebruikt CEMI een hoop felle kleuren, met overdreven emoties en grote teksten. Ook wel omschreven als een MrBeast-achtige stijl. Het past goed bij de doelgroep en zowel Michiel als Celine zijn prominent zichtbaar op de thumbnails.

De video-content zelf heeft een hoog tempo, door een snelle montage. Hierdoor is de kans kleiner dat de doelgroep afhaakt. Maar uiteraard kan het de oudere kijker juist afschrikken. Rustige momenten in de video’s worden aangevuld met memes en geluiden.

De populairste Shorts van Celine & Michiel

De drie populairste YouTube Shorts van het Belgische stel zijn per stuk meer dan 300 miljoen(!) keer bekeken. De populairste video is ook op het TikTok-account van Celine de populairste video, op TikTok heeft deze video 72,6 miljoen weergaven.

1. Blub 💦 – 350.781.990 views

YouTube Video

 

2. Ouch.. 🙈 – 329.027.180 views

YouTube Video

 

3. Post-t Challenge 🟨 – 323.878.637 views

YouTube Video

 

De populairste video’s van CEMI

Als we kijken naar de reguliere video’s van Celine & Michiel dan staan de muziekvideo’s Zo Bijzonder (6,8 miljoen views), Het Lockdown Lied (4,9 miljoen views) en Het Vaccin Lied (4,6 miljoen views) bovenaan. Denken we de muziekvideo’s weg, dan is dit de top drie:

1. Overnachten in een spookhotel – 2.915.792 views

YouTube Video

 

2. 8 jarige VS 18 jarige: Gekke dance battle met toptalent – 2.619.850 views

YouTube Video

 

3. Alles kopen wat 8 jarig kind tekent – 2.243.103 views

YouTube Video

 

Meer over YouTube

Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant:

Deel dit artikel: