Blog  »  Datagedreven content

Don de Jong vlogt al 4 jaar elke dag: één miljoen abonnees en een hoop gekkigheid

Don de Jong - 4 jaar vlog

“Ik ga net zo lang door totdat ik het niet meer leuk vind”, met die woorden begon Don de Jong in november 2018 met dagelijks vloggen. Inmiddels is de 23-jarige vier jaar verder en maakt hij nog dagelijks een vlog. Het vloggen heeft hem ook zeker geen windeieren gelegd: met één miljoen abonnees, een ruime villa en in het bezit van een gifgroene Lamborghini Huracan Performante, leeft Don de Jong een droomleven.

Gekkigheid, maar ook mindere tijden

“Vier jaar gekkigheid”, zo omschrijft Don de Jong de laatste vier jaar van zijn leven in een speciale jubileumvlog. Toen hij begon met dagelijks vloggen stelde hij zichzelf nog de vraag “Is mijn leven wel interessant genoeg?”. Als je kijkt naar de cijfers: meer dan één miljoen abonnees en gemiddeld twee miljoen views per week, dan is het leven van Don interessant genoeg om een flinke fanschare op te bouwen.

Als je vier jaar lang dagelijks vlogt, maak je een hoop mooie dingen mee, maar je ontkomt niet aan mindere tijden. In de jubileumvlog geeft Don aan dat hij transparant wil zijn in de vlog, maar niet altijd alles kan vertellen. Ondanks privéproblemen bleef Don toch dagelijks een vlog maken. “Er was een periode waarin ik door privéproblemen nog maar één keer per week een goede vlog kon maken”,  zo vertelt Don. “De vlog was voor mij een lichtpuntje op de dag.”

Naast het filmen van een vlog, monteert Don ook dagelijks zijn eigen vlog. Hij heeft wel geprobeerd om dit uit te besteden, maar koos er uiteindelijk toch voor om zelf het verhaal in de video samen te stellen. Het monteren kost hem ongeveer twee uur per dag, en moet elke dag gebeuren.

Don de Jong en auto’s

Lamborghini Performante van Don de Jong

Een steeds terugkerend thema in de vlog is auto’s. Nadat hij een halfjaar dagelijks aan het vloggen was, besloot hij om al zijn spaargeld uit te geven aan een Audi RS3. Drie maanden later was hij al toe aan een upgrade en ging hij voor de Audi RS6.

Ondernemer Chahid Charrak (ook wel bekend als Dutch Performante) nam daarna via Instagram contact op met Don. Chahid is zelf ook een autoliefhebber en rijdt in een Lamborghini Huracan Performante, oftewel Don zijn droomauto. Uiteindelijk gaat Don overstag en schaft hij in november 2020 zelf een gifgroene Performante aan. Bij het rijtjeshuis van zijn ouders was onvoldoende ruimte om dit racemonster te parkeren, en dus begon de zoektocht naar een huis met garage.

Eén miljoen abonnees

De Lamborghini zorgde voor een boost in het aantal abonnees, zodat Don de Jong langzaam uit kon groeien naar één miljoen abonnees. Deze mijlpaal bereikte Don vorig jaar in maart. Sindsdien is de groei wat afgevlakt, en inmiddels staat hij op 1,07 miljoen abonnees. Hiermee heeft Don wel een plek in de Nederlandstalige top 25 bereikt.

Naast auto’s zijn er meer terugkerende thema’s in de vlog. Hond Bobo kwam na een week als puppy in de vlog en is inmiddels een volwassen hond geworden. Don kocht een villa waar altijd wel vrienden over de vloer zijn. De verbouwing van het huis en de tuin zijn ook als content op het kanaal terug te vinden. Door zijn vriendschap met YouTuber Royalistiq raakte hij geïnteresseerd in fitness, en inmiddels traint hij meerdere keren per week.

Op het kanaal van Don zijn ook meerdere 12 uur challenges te vinden. Hierin probeert hij samen met een vriend (meestal Royalstiq) 12 uur lang te overleven in een auto, zonder dat ze deze auto mogen verlaten. En ten slotte komt ook de MacDonalds regelmatig langs in de vlogs. Don hield een jaar lang een MacCounter bij, en berekende dat hij 108 keer in een jaar naar de Mac is geweest.

Hoe scoort Don de Jong in vergelijking met andere vloggers?

In Nederland zijn Enzo Knol, Gio Latooy en Don de Jong de populairste dagelijkse vloggers. Enzo heeft 2,68 miljoen abonnees, Gio volgt op 1,35 miljoen abonnees, en Don staat op 1,07 miljoen abonnees.

Als je kijkt naar het gemiddeld aantal weergaven per week in 2022 (januari tot en met oktober), dan zit Enzo wekelijks op 4,4 miljoen weergaven, Gio op 1,8 miljoen weergaven, en Don op 2,2 miljoen weergaven. Qua abonnees is Gio Latooy dus net groter dan Don de Jong, maar de vlogs van Don worden gemiddeld gezien wel beter bekeken. Overigens grappig detail: Don ging vroeger naar fanmeetings van zijn voorbeeld Enzo Knol.

Wat is het verschil tussen Don de Jong en Enzo Knol?

Hoewel Don de Jong en Enzo Knol beide dagelijks een vlog maken, zit er ook veel verschil tussen beide vloggers. Enzo Knol neemt zijn kijkers meer mee in het alledaagse. Het tempo ligt regelmatig daardoor wat lager in de vlog, en de lengte van video’s ligt juist een stuk hoger. Enzo Knol richt zich bovendien op een jonger publiek dan Don de Jong. Bij Don staat gekkigheid echt centraal in de vlog. Zijn vlogs zijn een stuk korter dan die van Enzo, en vaak ligt de focus op één of twee centrale thema’s. En dan het liefste iets met gekkigheid.

5 populairste vlogs van Don de Jong

Populairste 5 video's van Don de Jong

Voordat Don de Jong begon met vloggen was hij al enkele jaren actief op YouTube. Zijn populairste video’s zijn de Metalen klauw versus een watermeloen (7,5 miljoen views), Tv versus mini trampoline (6,1 miljoen views), en de iPhone 6S drop test (4,3 miljoen views).  Deze drie video’s zijn afkomstig uit 2018, en de iPhone-droptest zelfs uit 2016, oftewel de periode voor de dagelijkse vlog. Toch haalt hij ook in de vlogperiode regelmatig een paar miljoen views op een video:

1. Lieve puppy, welkom bij de familie! | 17-12-2018 | 3.039.561 views

YouTube Video

 

2. Douche vullen met 7.000 ballenbak ballen | 10-01-2019 | 2.921.147 views

YouTube Video

 

3. Zwembad vullen met 20.000 ballenbak ballen | 19-05-2020 | 2.728.058 views

YouTube Video

 

4. Het hele menu van de KFC bestellen | 13-01-2020 | 2.166.156 views

YouTube Video

 

5. Monster mega jackpot gepakt in de Gamehal | 13-06-2019 | 2.069.022 views

YouTube Video

 

Meer over YouTube

Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant: