Welke Nederlandse YouTube-kanalen zijn het snelst gegroeid in 2023?
Wist je dat de video’s van het meest bekeken Nederlandstalige YouTube-kanaal in 2023 maar liefst 318 miljoen keer zijn bekeken? In dit artikel zet ik de Nederlandse YouTube-kanalen op een rijtje die het snelst zijn gegroeid in 2023 qua abonnees, weergaven en nieuwe video’s.
Welke kanalen zijn het snelst gegroeid in abonnees in 2023?
De twee Nederlandstalige kanalen die met afstand het snelst gegroeid zijn, zijn Masha en de Beer, en Disney NL. Eerstgenoemde is bijna verdubbeld in abonnees (inmiddels 1,4 miljoen abonnees), terwijl Disney NL op 2,8 miljoen abonnees in totaal zijn. Hoewel beide kanalen veel nieuwe video’s hebben geüpload, moeten ze het vooral van hun archief hebben. Bij Masha en de Beer is 82 procent van alle weergaven op oudere content, terwijl dit bij Disney NL zelfs op 98 procent ligt!
Maxime & Sophie (op plek zes) zijn bijna verdriedubbeld in abonnees. De vriendinnen moeten het hierbij vooral van YouTube Shorts hebben. 96 procent van de weergaven op hun nieuwe video’s was op een Short. Ook opvallend: Dennus staat met zijn tweede en derde kanaal in het overzicht. Op Dennus2 uploadt hij met veel succes Minecraft-video’s, terwijl Dennus3 draait om Roblox-content.
- Masha en de Beer – 693.000 nieuwe abonnees (+96,7%)
- Disney NL – 510.000 (+22,6%)
- Dumpert – 252.000 (+65,8%)
- 5 Minuten Knutselen – 250.000 (+17,2%)
- Cartoonito Benelux – 240.000 (+20,7%)
- Maxime & Sophie – 220.000 (+178,9%)
- Lakap Junior – 203.000 (+45,4%)
- Jessy Knijn – 186.000 (+52,1%)
- Dennus2 – 175.000 (+55,4%)
- Dennus3 – 168.000 (+127,3%)
Als ik kijk naar alle kanalen uit Nederland, dan blijft Scott Hentzepeter (scottsreality) groeien als kool. Door een groei met tien miljoen nieuwe abonnees heeft hij na Spinnin’ Records en Jelly het populairste Nederlandse YouTube-kanaal. Een ander opvallende naam in dit overzicht is Browney. De fitness influencer staat met zijn Spaanstalige kanaal op de tweede plek en zijn Shorts-kanaal op de vierde plek. Ook zijn hoofdkanaal is flink gestegen, maar die valt net buiten de lijst.
- scottsreality – 9,9 miljoen nieuwe abonnees (+169,8%)
- Browney en Español – 3,9 miljoen (+809.423,8%)
- Masteroogwgay – 3,8 miljoen (+177,6%)
- Browney Shorts – 2,0 miljoen (+106,3%)
- Cas van de Pol – 1,9 miljoen (+48,9%)
- Hussam & Rula Family – 1,6 miljoen (+115,4%)
- AnimalMace – 1,6 miljoen (+8.776,4%)
- Frame Order – 1,5 miljoen (+22,5%)
- Shorts by Cas – 1,5 miljoen (+1791,6%)
- Atro – 1,4 miljoen (+10,8%)
Meeste weergaven in 2023
Qua abonnees stond Disney NL net op de tweede plek, maar qua weergaven heeft het kanaal maar liefst 318 miljoen nieuwe weergaven gehaald. Hiermee heeft het kanaal overigens maar net meer views dan Maxime & Sophie. Deze twee dames uploaden overigens ook regelmatig Engelstalige Shorts.
- Disney NL – 317,9 miljoen nieuwe weergaven
- Maxime & Sophie – 314,0 miljoen
- Dumpert – 293,0 miljoen
- NOS Jeugdjournaal – 268,6 miljoen
- Quinn en Aaron Bezemer – 227,0 miljoen
- Sarkis Sako – 220,9 miljoen
- Dennus2 – 217,5 miljoen
- Enzo Knol – 204,5 miljoen
- Masha en de Beer – 190,1 miljoen
- Bankzitters – 182,3 miljoen
Als we ook kijken naar Nederlandse kanalen met internationale content, dan zijn er maar liefst zes kanalen met meer dan één miljard weergaven in 2023:
- scottsreality – 13,2 miljard nieuwe weergaven
- Browney Shorts – 1,6 miljard
- Masteroogwgay – 1,3 miljard
- Hussam & Rula Family – 1,3 miljard
- UziBeatz – 1,2 miljard
- iOS Gaming Shorts – 1,1 miljard
- Browney en Español – 983,6 miljoen
- Dutch Goalkeeper – 913,9 miljoen
- Vibe Music – 876,9 miljoen
- KWOOWK – 871,9 miljoen
Snelst gegroeid in video’s
Voor de top tien Nederlandse YouTube-kanalen heb ik enkel gekeken naar kanalen met meer dan 20.000 abonnees. In de top tien staan acht mediabedrijven die elk tussen de 1.300 en 2.800 video’s hebben geplaatst. Twee kanalen die je niet van de Nederlandse televisie zou kunnen kennen zijn KafkaNL en Bobbi-Lee Marijs. Kafka is naar eigen zeggen een ‘maatschappelijk betrokken artiest’ en op zijn kanaal is naast muziek ook veel politieke content te vinden. Bobbi-Lee Marijs is een dertienjarig meisje wat met behulp van haar ouders haar leven vlogt.
- KafkaNL – 2.876 nieuwe video’s
- WNL – 2.800
- ESPN NL – 2.267
- Omroep Gelderland – 2.151
- Ziggo Sport – 1.922
- NOS Jeugdjournaal – 1.880
- BNR – 1.451
- Omroep Flevoland – 1.412
- Bobbi-Lee Marijs – 1.298
- Omroep Brabant – 1.293
De internationale lijst van Nederlandse kanalen is grotendeels gelijk aan bovenstaande, behalve dat SilvaGunner met 5.002 nieuwe video’s met gamemuziek bovenaan staat. Op plek zes staat TV Rain (2.023 nieuwe video’s), een onafhankelijke Russische televisiezender die sinds 2023 in Nederland is gevestigd. En op plek negen staat iOS Gaming Shorts met 1.597 nieuwe video’s.
Hoe zijn deze toplijstjes samengesteld?
In de afgelopen jaren heb ik een uitgebreide database opgebouwd met daarin de statistieken van duizenden YouTube-kanalen. Hiermee krijg ik een goed beeld van wat er speelt op YouTube-gebied. Niet alle kanalen in mijn overzicht hebben ook Nederland als locatie vermeld op hun Over-pagina. Dit komt omdat sommige creators die uit Nederland afkomstig zijn of in Nederland wonen geen of een ander land weergeven op hun pagina. Een voorbeeld hiervan is Ömer Sastim, online ook wel bekend als Masteroogwgay. Zijn YouTube-kanaal heeft de Verenigde Staten als land staan, maar hij woont in Amsterdam volgens zijn Instagram-pagina.
Hoewel de toplijstjes met zorg zijn samengesteld, kan het zijn dat ik een kanaal heb gemist of een foutje heb gemaakt. Laat je feedback vooral achter via mijn contactformulier. Je kunt me ook een bericht sturen via TikTok of LinkedIn.
Meer over YouTube
Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant:
- Analyse: Bijna helft van YouTube Trending video’s is een YouTube Short
- Top 25 Nederlandse YouTubers met de meeste abonnees in 2023
- Enzo Knol is niet langer populairste Nederlandstalige YouTuber, Celine & Michiel uit België nemen stokje over
- MrBeast passeert PewDiePie en is nu de populairste individuele YouTuber
- Nederlandse TikTok-ster Scottsreality verovert YouTube in razend tempo met Shorts