Blog  »  Datagedreven content

Populaire Vlaamse YouTuber Acid maakt van zijn hart geen moordkuil

Acid

Mocht je voor deze week nog niet hebben gehoord van Nathan Vandergunst (24), beter bekend als Acid, dan is de kans groot dat je zijn naam in de afgelopen dagen in het nieuws hebt gehoord vanwege een rechtszaak. De Vlaamse YouTuber is ontzettend populair in zowel België als Nederland met tientallen miljoenen views. Tijd om de data in te duiken van één van de populairste Vlaamse YouTubers.

Acid richt zich op België én Nederland

Ondanks dat Nathan Vandergunst nog maar 24 jaar oud is, werkt hij al ruim tien jaar aan zijn YouTube-droom. Als dertienjarige begon Acid met zijn eerste kanaal en inmiddels geldt hij als één van de populairste YouTubers uit Vlaanderen. Afgezien van enkele bedrijfskanalen hoeft de West-Vlaming alleen Celine & Michiel (CEMI) voor zich te dulden. Alhoewel die vergelijking een beetje krom gaat omdat CEMI hun groei voornamelijk aan hun Shorts te danken hebben waarmee ze zich richten op een internationale doelgroep.

In een interview met De Standaard uit 2019 geeft Acid aan dat hij in Vlaanderen zijn platfond heeft bereikt, maar zich daarom ook deels op Nederland richt. Meer dan de helft van zijn kijkers komt uit Nederland. Dit heeft volgens De Standaard geleid tot een vreemd accent: een mengeling van Nederlands en West-Vlaams.

In de afgelopen twaalf maanden groeide Acid zijn kanaal met 100.000 abonnees en nam het aantal views met ruim 36 miljoen toe. Opvallend daarbij is dat een derde van de video’s die hij in die periode uploadde (40 van 119 nieuwe video’s) op de Nederlandse Trending-pagina terecht is gekomen. In België verschenen er in dezelfde periode 16 video’s in Trending.

Daarnaast is Acid ook regelmatig te zien in video’s van Nederlandse YouTubers. Zo was de Vlaming recent nog met Enzo Knol en vrienden op wintersport. Ook heeft de twintiger een Vlaamse hit gescoord met Joost (die dit jaar Nederland vertegenwoordig op het Songfestival) en Apson. “Go, Acid!” stond drie weken in de Vlaamse Ultratop 50 en het zorgde ervoor dat hij op verschillende festivals op het hoofdpodium stond zoals op Rock Werchter.

Waarom ACID 2 en niet ACID?

Nathan Vandergunst heeft niet één YouTube-kanaal, maar twee: ACID en ACID 2 (samen goed voor ruim een miljoen abonnees). Normaliter wordt een tweede kanaal gebruikt voor extra content, maar voor Nathan is dit sinds 2019 zijn hoofdkanaal geworden. Op zijn andere kanaal kan hij geen inkomsten meer genereren na het meermaals schenden van de YouTube-richtlijnen.

In 2018 werd Nathan voor het eerst op gemerkt door de Jury voor Ethische Praktijken (vergelijkbaar met het Commissariaat voor de Media in Nederland). In een video roept de YouTuber zijn kijkers op om truien te bestellen en daarbij indien nodig “de creditkaart van hun ouders moesten stelen.”

Geen blad voor de mond

In de gemiddelde Acid-video zie je Nathan achter zijn computer zitten in de slaapkamer met naast hem een rek kleding, en achter hem zijn bed. Hij staat erom bekend dat hij geen blad voor zijn mond neemt. Regelmatig zit hij te ranten of roast hij zijn YouTube-collega’s. Hij is kritisch, soms grof, maar ook goedlachs en vol humor.

Niet iedereen kan zijn content even goed waarderen. Zo kwam hij in 2020 in de clinch te liggen met Celine & Michiel (CEMI) naar aanleiding van een reactievideo op één van hun populaire video’s. De community van Acid richtte het vizier op het stel, waarna het koppel Nathan van cyberpesten beschuldigde. Acid ontkende dit, maar de ruzie kreeg wel aandacht in zowel de media als politiek.

Drie maanden voorwaardelijke gevangenisstraf

Tijd om de sprong te maken naar deze week. Nathan Vandergunst stond deze week namelijk in de rechtbank van een elf minuten-durende video die hij vorig jaar op zijn YouTube-kanaal plaatste. In deze video noemt hij de namen van vier studenten van studentenvereniging Reuzegom die betrokken zouden zijn bij het overlijden van Sanda Dia na een bizar ontgroeningsritueel. “We gaan mensen exposen”, zei Nathan in de video.

Volgens Acid hadden de Reuzegommers een te lage straf gekregen: “400 euro en driehonderd uur werkstraf is niet genoeg. Dus we gaan ze cancelen.” De video is na enkele uren verwijderd door YouTube en de Vlaming mocht een week lang geen nieuwe video’s uploaden. Eén van de vier mannen spande een rechtszaak tegen de YouTuber aan vanwege smaad en laster.

De rechter oordeelde dat Acid een voorwaardelijke gevangenisstraf krijgt van drie maanden, een boete van 800 euro en daarnaast 20.000 euro schadevergoeding moet betalen. In een video reageert Acid op het vonnis: “Als Belgische justitie faalt en als al die boys van Reuzegom er vanaf komen met drie keer niks, dan is het normaal dat volkswoede ontstaat.” Hij vervolgt: “Ik ben een publiek figuur dat een platform heeft. Ik had het gevoel om iets te moven, om iets te doen. En om de kreet van de samenleving luider te laten horen. Daar ben ik trots op. Ik zou dit zo opnieuw doen omdat ik mij hetzelfde voelde als iedereen.”

Het zit Acid wel dwars dat hij een zwaardere straf heeft gekregen dan de Reuzegommers: “Dit komt ook op mijn strafblad. Dat is wat er met de reuzegommers ook niet gebeurd is.”

Inmiddels heeft Acid overigens volgens Nu.nl besloten om in beroep te gaan tegen de uitspraak*. Voor de schadevergoeding is inmiddels een inzamelingsactie gestart waarbij Acid massaal wordt gesteund. Ruim 15.000 mensen hebben meer dan 160.000 euro gedoneerd. Nathan gaf bij de actie al aan dat het geld boven het doel van 20.000 euro naar de Sanda Dia Foundation gaat.

Groei in abonnees

Acid’s YouTube-kanaal groeide in de afgelopen twaalf maanden met 100.000 abonnees. Opvallend daarbij is dat de groei vooral plaatsvindt vlak na de upload van de Reuzegom-video en ook deze maand kent kent Nathan een bovengemiddelde groei (17.000 groei in februari).

Een ander platform waar Acid snel groeit is TikTok. Hij heeft inmiddels ruim 400.000 volgers en zijn 108 video’s zijn 68 miljoen keer bekeken. Daarbij zijn de drie meest recente video’s (allemaal van de skivakantie) meer dan een miljoen keer bekeken. Zijn best bekeken video heeft momenteel twee miljoen views en is hilarisch:

@vandergunstnathanhou van jou mama, kusjes uit de bergen♬ original sound – 1st Phorm

Acid in social cijfers

YouTube

  • ACID: 444.000 abonnees en 108 miljoen views op 772 video’s
  • ACID2: 612.000 abonnees en 143 miljoen views op 582 video’s

TikTok

  • ACID²: 408.600 volgers, 6,9 miljoen likes en ruim 68 miljoen views op 108 video’s

Instagram

Twitch

* Update 25 februari 22:00 – Acid geeft in een nieuwe video aan dat hij nog niet heeft besloten of hij wel of niet in beroep gaat.

Meer over YouTube

Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant: