Blog  »  Datagedreven content

MrBeast behaalt als eerste 300 miljoen YouTube-abonnees; een overzicht van vorige mijlpalen

300 miljoen abonnees voor MrBeast

Sinds vorige maand is MrBeast in het bezit van het grootste YouTube-kanaal ter wereld, maar deze week behaalde de Amerikaanse YouTuber alweer een bijzondere mijlpaal: hij is de eerste YouTuber met 300 miljoen abonnees.

De groei van Jimmy Donaldson, de echte naam van MrBeast, op YouTube is ongekend. Ongeveer twee jaar geleden schreef ik op mijn blog dat MrBeast als vijfde kanaal ooit de mijlpaal van 100 miljoen abonnees doorbroken had. Inmiddels zijn we 23 maanden verder en heeft hij drie keer zoveel abonnees.

Zo groeide MrBeast uit tot 300 miljoen abonnees

In 2012 plaatste de toen dertienjarige Jimmy Donaldson een video op YouTube op het kanaal MrBeast6000. Nadat de Amerikaan vier jaar bezig was, zat hij op 30.000 abonnees in 2016. Jimmy stopte met school en daarna ging het snel met zijn YouTube-carrière. In 2016 behaalde hij de zilveren playbutton (100.000 abonnees), dit aantal had hij een jaar later vertienvoudigd, om hetzelfde trucje in het jaar erop nog een keer te doen.

In 2021 zat MrBeast op 50 miljoen abonnees, een jaar later op 100 miljoen abonnees. Waarna hij al snel PewDiePie in zou halen. In oktober 2023 bereikte Jimmy als tweede YouTube-kanaal ooit de 200 miljoen abonnees. Het Indiase Bollywood-platenlabel T-Series had die mijlpaal in november 2021 gehaald. Vorige maand haalde MrBeast T-Series qua abonnees (ik had nooit verwacht dat een individuele YouTuber ooit weer de grootste zou worden), en nu heeft de Amerikaan dus de 300 miljoen abonnees gehaald.

  • 2012: 0 abonnees
  • 2016: 100.000 abonnees
  • 2017: 1 miljoen abonnees
  • 2018 10 miljoen abonnees
  • 2021: 50 miljoen abonnees
  • 2022: 100 miljoen abonnees
  • 2023: 200 miljoen abonnees
  • 2024: 300 miljoen abonnees

Hoe populair is MrBeast in Nederland?

Helaas is er geen data bekend over hoeveel Nederlandse kijkers MrBeast heeft. Wel komen al zijn reguliere video’s op de Nederlandse YouTube Trending-pagina terecht. Ik hou sinds 2021 de data van de Nederlandse YouTube Trending bij, en in de afgelopen drie jaar stonden al zijn reguliere video’s in dit overzicht.

Geschiedenis van belangrijke YouTube-mijlpalen

Vijf jaar geleden plaatste ik een blog op mijn site met de geschiedenis van de grootste YouTube-kanalen tot dan toe. PewDiePie was tussen 2013 en 2019 1.920 dagen in het bezit van deze titel. Het scheelde niet veel of T-Series had dat record gebroken. In totaal is T-Series namelijk 1.876 dagen het grootste kanaal geweest.

Hieronder belangrijkste mijlpalen qua YouTube-abonnees. De videodienst begon in 2005 en een jaar later haalde Brookers 10.000 abonnees. Tegenwoordig is dat niet meer zo indrukwekkend, maar in die tijd was het ongekend.

  • 10.000 abonnees: Brookers in 2006
  • 100.000 abonnees: Smosh in 2007
  • 1 miljoen abonnees: FЯED in 2009
  • 10 miljoen abonnees: Smosh in 2013
  • 100 miljoen abonnees: T-Series in 2019