De geschiedenis van de grootste YouTubers (2006-2019)
Het was een kwestie van tijd: de Zweed Felix Kjellberg, beter bekend als PewDiePie, is donderdag onttroond als het YouTube-kanaal met de meeste abonnees. Op donderdag en vrijdag ging deze eer naar het Indiase muziekkanaal T-Series, maar inmiddels staat PewDiePie weer licht voor. Speciaal daarom vandaag een duik in het verleden: welke kanalen zijn ooit de grootste geweest en hoe gaat het nu met die kanalen?
Lees ook:
- YouTubers met de meeste abonnees in 2020
- Lees ook: Wat is het grootste Nederlandstalige YouTube-kanaal?
- Lees ook: Wat is het populairste YouTube-kanaal uit Nederland?
In een eerdere blog ben ik uitgebreid in gegaan op wat de populariteit van het bedrijf T-Series betekent voor YouTube en voor individuele creators. Het is overigens niet de eerste keer dat een bedrijf de grootste is. De laatste keer dat dit voor kwam was in december 2013 toen YouTube Spotlight de grootste was.
Onderstaande tijdlijn heb ik gebaseerd op de informatie op de Reddit-post van davidjl1234 die twee jaar geleden de historie van het grootste YouTube-kanaal visueel heeft gemaakt. Ik heb deze informatie aangevuld met recente informatie. Hoewel YouTube is begonnen in 2005 begint de tijdlijn ‘pas’ op 17 mei 2006.
Historie van YouTube-kanalen met de meeste abonnees
- Smosh, 17 mei 2006 – 12 juni 2006 (26 dagen)
Met ongeveer 3000 abonnees mocht Smosh zich de populairste YouTuber noemen, waarmee hij nummer twee, FiltyWhore (ongeveer 1500 abonnees), ruim achter zich liet. Smosh wist te scoren met lipsync-video’s. In 2019 heeft Smosh ruim 24 miljoen abonnees en verschijnen er wekelijks nog nieuwe video’s. - Judson Laipply, 12 juni 2006 – 3 juli 2006 (21 dagen)
In 2006 kon je met één populaire video de populairste YouTuber worden. Dit bewijst Judson Laipply met de klassieker Evolution of Dance. Hij had dertien jaar geleden nipt meer abonnees dan Smosh en Brookers. Judson Laipply maakt tegenwoordig niet meer actief video’s, hij heeft wel ruim 100.000 abonnees en de video Evolution of Dance is ruim 300 miljoen keer bekeken. - Brookers, 3 juli 2006 – 17 augustus 2006 (45 dagen)
Toen iedereen de Evolution of Dance beu begon te worden, stootte comedian Brooke Brodack met haar kanaal Brookers door naar de toppositie. Met ongeveer 9500 abonnees liet ze Smosh en het dance-duo Mystoandpizzi achter zich. In 2017 verwijderde Brodack haar YouTube-account echter, een jaar later kwam ze nog wel terug met een nieuw kanaal, maar ook dat kanaal is inmiddels verwijderd. - geriatric1927, 17 augustus 2006 – 17 september 2006 (31 dagen)
Leeftijd is slechts een getal, dat bewijst de toen 78-jarige Peter Oakley met zijn YouTube-kanaal geriatric1927 in 2006. Zijn eerste video, met de titel ‘first try‘, werd een grote hit (inmiddels ruim drie miljoen keer bekeken). Een maand lang mocht deze oud-gediende zich de populairste YouTuber noemen. Tussen 2006 en 2014 heeft Oakley 434 video’s geüpload waarin hij onder andere vertelde over zijn jeugdherinneringen. Op 23 maart 2014 is Peter Oakley overleden. - Lonelygirl15, 17 september 2006 – 26 april 2007 (221 dagen)
Toen Lonelygirl15 het populairste YouTube-kanaal werd, kwam er een voorlopige einde aan het snelle stuivertje wisselen voor de titel YouTube-kanaal met de meeste abonnees. Lonelygirl15 was een fictieve webserie die tussen 2006 en 2008 actief was. In eerste instantie leek het om een echte vlog te gaan, maar na enkele maanden werd bekend dat het verhaal fictief was. Met ongeveer 90.000 abonnees liet Lonelygirl15 concurrenten Smosh en Miaarose op achterstand. Na drie seizoenen kwam er een einde aan Lonelygirl15. - Smosh, 26 april 2007 – 24 september 2008 (517 dagen)
Toen het eerste seizoen van Lonelygirl15 ten einde kwam, nam Smosh wederom de titel populairste YouTube-kanaal over. Smosh was het eerste kanaal dat de grens van 100.000 abonnees doorbrak en groeide langzaam door richting 250.000 abonnees. Op gepaste afstand volgden Universalmusicgroup en Kevjumba. - nigahiga, 24 september 2008 – 6 oktober 2008 (12 dagen)
Na anderhalf jaar neemt nigahiga het stokje over van Smosh met zo’n half miljoen abonnees. De Amerikaanse komiek Ryan Higa kon hier niet zo lang van genieten, vanuit het niks kwam het kanaal Fяᴇᴅ op. Nigahiga maakt nog steeds YouTube-video’s en heeft inmiddels ruim 21 miljoen abonnees. - Fяᴇᴅ, 6 oktober 2008 – 20 augustus 2009 (318 dagen)
Vanuit het niks stond ineens het YouTube-kanaal FЯED online. Het kanaal gaat over het fictieve personage Fred Figglehorn, bedacht en gespeeld door de Amerikaan Lucas Cruikshank. FЯED was het eerste kanaal dat de grens van één miljoen gebruikers doorbrak. Nigahiga en Smosh volgden op een afstandje. FЯED verscheen nog in een paar films, maar het YouTube-kanaal is niet meer in gebruik. Bedenker Lucas Cruikshank is nog wel actief op YouTube en heeft bijna 3 miljoen volgers.
- nigahiga, 20 augustus 2009 – 28 juni 2011 (677 dagen)
In 2009 was nigahiga eindelijk echt het YouTube-kanaal met de meeste abonnees. Hij zou dit 677 dagen volhouden, een record dat pas later door PewDiePie zou worden verbroken. Nigahiga was het eerste kanaal dat door de 2 miljoen-grens ging, Fяᴇᴅ en Smosh volgden. Opvallend is dat comedian Shane Dawson in deze periode met twee kanalen in de top tien populairste YouTube-kanalen stond. - Ray William Johnson, 28 juni 2011 – 12 januari 2013 (564 dagen)
Viral video commentator Ray William Johson werd in 2011 het populairste YouTube-kanaal. Met ongeveer 4,1 miljoen abonnees bleef hij nigahiga nipt voor, terwijl Smosh op flinke achterstand volgde. Ondanks dat Ray William Johson tegenwoordig bijna tien miljoen abonnees heeft, is hij niet meer actief op zijn YouTube-kanaal, maar richt hij zich meer op Facebook-video’s.
- Smosh, 12 januari 2013 – 15 augustus 2013 (215 dagen)
Zeven jaar nadat hij in deze lijst stond, is Smosh terug als populairste YouTuber. In deze periode bereikt Smosh als eerste de tien miljoen abonnees. Ray William Johnson en Nigahiga zien hem langzaam aan de horizon verdwijnen. PewDiePie verschijnt voor het eerst in de top tien populairste kanalen. Met 100.000 tot 200.000 nieuwe abonnees per week, groeide hij razendsnel. - PewDiePie, 15 augustus – 2013 – 2 november 2013 (80 dagen)
In 2013 is Felix Kjellberg, alias PewDiePie, voor het eerst de grootste YouTuber. Hij heeft ongeveer twaalf miljoen abonnees, Smosh, JennaMarbles en YouTube (het kanaal) volgen op afstand. Opvallende nieuwkomer in de top tien is het Spaanse account HolaSoyGerman. - YouTube Spotlight, 2 november 2013 – 8 december 2013 (36 dagen)
Het touwtrekken tussen PewDiePie en YouTube Spotlight is begonnen. YouTube Spotlight is het kanaal waar onder andere de jaarlijkse YouTube Rewind op verschijnt. YouTube Spotlight staat op ongeveer 14 miljoen abonnees, PewDiePie volgt op nipte afstand. Smosh en HolaSoyGerman strijden om plek drie. - PewDiePie, 8 december 2013 – 12 december 2013 (4 dagen)
YouTube Spotlight verliest de toppositie aan PewDiePie, maar de Zweed weet de positie slechts vier dagen in handen te houden. December is de tijd van de lijstjes en dus ook van YouTube Rewind. Dat verklaart de sterke groei van YouTube Spotlight in deze periode. - YouTube Spotlight, 12 december 2013 – 23 december 2013 (11 dagen)
PewDiePie moest in december de titel populairste YouTuber nog heel even teruggeven aan YouTube Spotlight. Dit is ook de laatste keer (tot T-Series) dat een bedrijf het populairste YouTube-kanaal in beheer had. Het kanaal YouTube Spotlight heet in 2019 gewoon YouTube en heeft ruim 28 miljoen abonnees. - PewDiePie, 23 december 2013 – 27 maart 2019 (1920 dagen)
Op 23 december 2013 begint op YouTube het tijdperk PewDiePie. In een paar maanden tijd neemt hij flink afstand van de concurrentie. Vanaf 2014 beginnen VEVO-muziekaccounts een belangrijke rol te spelen in de top tien populairste YouTube-kanalen, denk aan RihannaVEVO, OneDirectionVEVO en KatePerryVEVO. In 2015 neemt het Spaanstalige HolaSoyGerman de twee plek over van YouTube. In 2015 bereikt PewDiePie 30 miljoen abonnees, in 2016 40 miljoen en datzelfde jaar doorbreekt hij ook nog de 50 miljoen abonnees-grens. - T-Series, 27 maart 2019 – 1 april 2019 (5 dagen)
In november 2018 lijkt het Indiase muziekkanaal T-Series het populairste kanaal te worden, maar door de vele acties van PewDiePie-fans, duurt het uiteindelijk vijf maanden voordat T-Series echt het grootste kanaal is geworden. PewDiePie gooit op 31 maart de knuppel in het hoenderhok. - PewDiePie, 1 april 2019 – 14 april 2019 (13 dagen)
PewDiePie mag in april nog twee weken de titel populairste YouTube-kanaal dragen, maar het is een kwestie van tijd voordat T-Series deze titel definitief claimt - T-Series, 14 april 2019 – heden
De maandenlange strijd tussen PewDiePie en T-Series eindigt op 14 april 2019. Het Indiase kanaal groeit simpelweg te snel, waarmee Bollywood het populairste kanaal is op YouTube.
Stuivertje wisselen tussen PewDiePie en T-Series
In november 2018 leek het Indiase muziekkanaal T-Series de titel populairste YouTuber na vijf jaar over te nemen van PewDiePie. Door ludieke acties, waaronder een fan in Nederland die een uitzending van RTL Late Night verstoorde, is de groei in abonnees van PewDiePie echter flink toegenomen en bleef PewDiePie voorlopig de populairste.
Op donderdag 21 maart 2019 is het onvermijdelijke echter gebeurd: T-Series ging PewDiePie voorbij. Een paar uur later was PewDiePie weer de grootste. Vrijdag gebeurde hetzelfde nog een keer. Al vechtend gingen ze samen door de grens van 90 miljoen abonnees! Op het moment dat ik dit artikel schrijf staat PewDiePie 26.000 abonnees voor. Het lijkt echter een kwestie van tijd dat T-Series definitief de titel populairste YouTube-kanaal overneemt. In de livestream hieronder kun je de actuele stand van zaken bekijken:
Populairste YouTube-kanalen op dit moment
De strijd om de titel YouTube-kanaal met de meeste abonnees gaat dus tussen PewDiePie en T-Series, maar welke andere kanalen zijn megapopulair? De top tien populairste YouTube-kanalen op dit moment (23 maart 2019, 09:00 uur):
- PewDiePie (90.948.054)
- T-Series (90.916.677)
- 5-Minute Crafts (52.262.683)
- Canal KondZilla (47.883.450)
- SET India (44.234.559)
- Justin Bieber (43.932.270)
- Cocomelon – Nursery Rhymes (41.002.226)
- WWE (40.925.183)
- Dude Perfect (40.310.653)
- HolaSoyGerman. (38.528.140)
Update op 11 maart 2020: het verloop van het populairste YouTube-kanaal geüpdatet met de meest actuele informatie.
Update juni 2024: ik had niet verwacht dat een individuele creator ooit nog het YouTube-kanaal met de meeste abonnees zou krijgen, maar op 1 juni 2024 heeft MrBeast het Indiase platenlabel T-Series ingehaald.