Blog  »  Datagedreven content

Wat is het grootste Nederlandstalige YouTube-kanaal?

Grootste Nederlandstalige YouTube-kanalen

Weet jij wie het grootste Nederlandstalige YouTube-kanaal heeft? Grote kans dat je antwoord Enzo Knol is. De afgelopen jaren was de vlogger met afstand de grootste, maar wist je dat hij sinds kort niet meer het populairste Nederlandstalige YouTube-kanaal heeft? 

In onderstaand artikel richt ik mij uitsluitend op YouTube-kanalen die (vooral) Nederlandstalige content uploaden. Eerder besteedde ik aandacht aan de grootste internationale YouTube-kanalen. In een ander artikel heb ik de grootste YouTube-kanalen uit Nederland op een rijtje gezet.

The Voice Kids haalt Enzo Knol in

Enzo Knol begon in 2013 te vloggen, maar nadat hij zijn arm brak bij een mislukte stunt met een fiets, groeide hij snel in populariteit. Dag in dag uit plaatst Enzo een nieuwe vlog en met succes. De afgelopen jaren had hij het populairste Nederlandstalige YouTube-kanaal en wist hij als eerste Nederlandstalige YouTuber de grens van twee miljoen abonnees te doorbreken.

In de afgelopen jaren zijn er slechts twee kanalen die zijn groei bij kunnen houden: StukTV en The Voice Kids. StukTV komt qua abonneeaantal steeds dichterbij, maar het kanaal van het RTL-programma The Voice Kids groeit de afgelopen maanden als kool. Zo snel zelfs dat The Voice Kids sinds 28 maart 2019 het populairste Nederlandstalige YouTube-kanaal van Nederland is.

Abonneeaantal top 3 Nederlandstalige YouTube-kanalen

De twintig populairste Nederlandstalige YouTube-kanalen

The Voice Kids heeft inmiddels een kleine voorsprong op Enzo Knol (20.000 abonnees, meetmoment: 12 april 2019). StukTV volgt op plek drie met een achterstand van 30.000 abonnees op Enzo Knol. The Voice Kids is sinds 1 januari met 7,1 procent gestegen, Enzo Knol met 3,3 procent en StukTV met 4,7 procent. Socialblade voorspelt dat het kanaal van StukTV in september groter zal zijn dan het kanaal van Enzo Knol.

Achter de drie grootste Nederlandstalige kanalen volgt Dylan Haegens op ruime afstand met bijna 1,6 miljoen abonnees. Platenlabel Top Notch zit Dylan op de hielen met 1,5 miljoen abonnees en zal vermoedelijk in juli de vierde plek overnemen.

Dit zijn de twintig populairste Nederlandstalige YouTube-kanalen (tussen haakjes het groeipercentage sinds 1 januari):

1. TheVoiceKids – 2.203.482 (+7,1%)
2. Enzoknol – 2.184.988 (+3,3%)
3. StukTV – 2.154.444 (+4,7%)
4. Dylanhaegens – 1.577.015 (+3,9%)
5. TopNotch – 1.522.355 (+7,1%)
6. Milan Knol – 1.311.664 (+2,6%)
7. MeisjeDjamila – 1.136.949 (+4,3%)
8. Gio – 1.125.270 (+3,6%)
9. Gamemeneer – 1.114.048 (+3,5%)
10. Kalvijn – 1.081.417 (+3,3%)
11. Prankster – 893.580 (+5,2%)
12. noahsarklabel – 857.250 (+20,8%)
13. Kud – 849.476 (+0,2%)
14. OnneDi – 806.174 (+2,2%)
15. The Voice of Holland – 779.535 (+14%)
16. TeamDylanHaegens – 756.092 (+3,2%)
17. Disney Junior NL – 750.459 (+15%)
18. Yarasky – 733.020 (+0,4%)
19. 101barz – 730.083 (+8,9%)
20. TouzaniTV – 713.635 (+7,9%)

De verwachting is dat de kanalen van muzieklabel Noah’s Ark, The Voice of Holland, 101barz en TouzaniTV snel zullen stijgen. Disney Junior NL is sinds januari fors gestegen, maar de afgelopen weken neemt het aantal abonnees juist af. Het lijkt erop dat het kanaal een hoop video’s offline heeft gezet met het oog op de lancering van streamingdienst Disney+.