Tech

Wat is het populairste YouTube-kanaal uit Nederland?

Populairste YouTube-kanaal uit Nederland

Als je denkt aan het populairste Nederlandse YouTube-kanaal, dan denk je misschien aan Enzo Knol. In de top twintig populairste Nederlandse YouTube-kanalen staat hij echter slechts op plek negentien. Een overzicht van de populairste kanalen van Nederlandse bodem.

Op mijn blog heb ik eerder aandacht besteed aan de grootste internationale YouTube-kanalen. Ook heb ik een overzicht geplaatst van de populairste Nederlandstalige YouTube-kanalen. Spoiler alert: slechts drie Nederlandstalige YouTube-kanalen hebben de top twintig populairste YouTube-kanalen uit Nederland gehaald.

Ik heb mijn onderstaande overzicht gebaseerd op de Top 250 YouTubers uit Nederland-lijst van Socialblade. Ik heb hier een paar aanpassingen op gemaakt. Allereerst heb ik drie grote kanalen aan de lijst toegevoegd die Nederlandse roots hebben: Kwebbelkop (Jordi van den Bussche), Jelly (Jelle van Vucht) en NiceNienke (Nienke Helthuis). Bovendien heb ik het kanaal Анатолий Шарий (2.025.049 abonnees) uit Oekraïne buiten beschouwing gelaten.  Mocht ik toch kanalen over het hoofd hebben gezien, stuur mij dan een berichtje!

Met afstand de grootste: Spinnin’ Records

Bij het grootste YouTube-kanaal uit Nederland denk je misschien aan vlogger Enzo Knol of aan de Engelstalige kanalen Kwebbelkop of NikkieTutorials (Nikkie de Jager). Met bijna 12 miljoen abonnees is NikkieTutorials een grootheid, maar toch zijn er nog vier Nederlandse kanalen groter.

Het grootste YouTube-kanaal uit Nederland is Spinnin’ Records, van het gelijknamige dancemuzieklabel uit Hilversum. Op het kanaal vind je elke dag de nieuwste dancemuziek van een veelvoud aan artiesten. In totaal is de muziek op het kanaal ruim 14 miljard keer beluisterd! Met ruim 25 miljoen abonnees heeft Spinnin’ Records dubbel zoveel abonnees als de nummer twee uit de lijst.

De subtop: 10 tot 13 miljoen abonnees

Op gepaste afstand volgt op de twee plek het muziekkanaal Trap City (inmiddels ook een platenlabel) met bijna 13 miljoen abonnees. Trap City is het kanaal van Gabriël Isik en Idmon Yildiz uit Oldenzaal. Het kanaal blijft snel doorgroeien (plus zes procent sinds 1 januari), maar toch is de strijd om de tweede plek een stuk spannender dan die om de koppositie.

Met 300.000 abonnees achterstand staat Martin Garrix met 12,4 miljoen abonnees op de derde plek. Op plek vier staat Jelly (echte naam: Jelle van Vlucht), een gamer met 12,1 miljoen gebruikers. Zijn kanaal groeit razendsnel. Sinds 1 januari is zijn abonneeaantal gestegen met 17,8 procent. Beauty-YouTuber NikkieTutorials (Nikkie de Jager) en gamer Kwebbelkop (Jordi van den Bussche) volgen met respectievelijk 11,8 miljoen en 10,5 miljoen abonnees.

Dit is het verloop van het abonneeaantal van Trap City, Martin Garrix, Jelly, NikkieTutorials en Kwebbelkop in de afgelopen drie jaar:

Nederlandse YouTube-kanalen: strijd om plek 2

De twintig populairste YouTube-kanalen uit Nederland

Op plek zeven volgt Saskia’s Dansschool met ruim vijf miljoen abonnees. Bij de naam dacht ik aan een lokale dansschool. Hoewel dat klopt, Saskia’s Dansschool zit in Harmelen en Woerden, is Saskia’s Dansschool veel meer dan dat. De video’s van Saskia van Dijk worden massaal gekeken en dat leidt tot miljoenen abonnees.

In de top tien staan verder dj Hardwell (4,6 miljoen), Armada Music (platenlabel van Armin van Buuren, Maykel Piron en David Lewis, 4,4 miljoen) en dj Tiësto (4,1 miljoen).

Populairste YouTube-kanalen uit Nederland

Op plek elf volgt Kids, Toys & Adventures (4 miljoen) waarop de kinderen Amelia, Avelina en Akim speelgoed testen en een hoop avonturen beleven. Op plek veertien Nienke Helthuis (Nienke Helthuis, 3,3 miljoen abonnees). Sinds zij in een video probeerde om Braziliaans Portugees te praten is ze een sensatie in Brazilië geworden. Op plek zeventien ook nog een verrassend kanaal: Silo Entertainment (bijna 3 miljoen abonnees). Bij de naam dacht ik aan een muzieklabel, maar het blijkt om een airsoft-kanaal te gaan.

Dit zijn de twintig populairste YouTube-kanalen uit Nederland (tussen haakjes het groeipercentage sinds 1 januari):

1. Spinnin’ Records – 25.160.865 (4,2%)
2. Trap City – 12.632.394 (5,9%)
3. Martin Garrix – 12.359.945 (6,3%)
4. Jelly – 12.129.654 (17,8%)
5. NikkieTutorials – 11.785.528 (2,7%)
6. Kwebbelkop – 10.464.107 (9,2%)
7. Saskia’s Dansschool – 5.033.434 (8,7%)
8. Hardwell – 4.630.875 (2,1%)
9. Armada Music – 4.407.647 (4,9%)
10. Tiësto – 4.092.397 (2,8%)
11. Kids, Toys & Adventures – 4.051.493 (12,9%)
12. Armin van Buuren – 3.554.225 (10,1%)
13. إسوارة / Mimi  – 3.402.291 (3,5%)
14. NiceNienke – 3.267.511 (1,8%)
15. Silo Entertainment – 2.979.279 (9,6%)
16. Afrojack – 2.364.849 (1,6%)
17. Chillhop Music – 2.246.722 (11,7%)
18. TheVoiceKids – 2.203.482 (7,1%)
19. Enzoknol – 2.184.988 (3,3%)
20. StukTV – 2.154.444 (4,7%)

Aan de onderkant van de top twintig vinden we drie Nederlandstalige YouTube-kanalen. Gezien de diversiteit van de rest van de lijst, vraag ik mij af hoe lang er nog Nederlandstalige kanalen in deze lijst vinden. De Nederlandstalige markt is zo ontzettend klein in vergelijking met de rest van de wereld.