PewDiePie vs T-Series: een bedrijf als grootste YouTube-account?
Welk YouTube-account heeft de meeste abonnees? Zelfs als je het antwoord op die vraag niet weet, denk je waarschijnlijk aan een persoon en niet aan een bedrijf. Op dat punt heb je voor nu gelijk. Grote kans dat dit binnenkort niet meer zo is!
Lees ook: De geschiedenis van de grootste YouTubers (23 maart 2019)
Voordat ik mij volledig richt op de internationale strijd om de titel ‘populairste YouTube-account’, eerst nog even een blik op Nederland. Veel mensen dat Enzo Knol de populairste Nederlandse YouTuber is. Met 2.075.235 abonnees is hij dan wel de populairste Nederlandstalige YouTuber, maar alles behalve de populairste YouTuber uit Nederland. Die titel gaat naar Nikkitutorials (11.257.899 abonnees) gevolgd door Kwebbelkop (9.280.930). Deze twee megapopulaire YouTubers richten zich met hun Engelstalige video’s op een internationaal publiek.
Wanneer stoot T-Series PewDiePie van zijn troon?
Het miljoenenpubliek van deze Nederlandse YouTuber valt in een schril contrast met dat van de populairste YouTuber van dit moment: PewDiePie heeft 71.274.267 abonnees. Hoewel de controversiële Felix Kjellberg (29), zoals de Zweedse YouTuber eigenlijk heet, al jaren het meest gevolgde account op YouTube heeft, raakt hij deze titel binnenkort kwijt. Zoals je in onderstaande grafiek kunt zien wordt PewDiePie bijna ingehaald door T-Series.
Niet-Engels succes
Dat PewDiePie na enkele jaren eindelijk van de troon af wordt gestoten is al bijzonder op zichzelf. Toch is T-series niet één of Amerikaanse vlogger die de wereld verovert. T-Series is een YouTube-kanaal uit India en kan daarmee het eerste niet-Engelse kanaal worden dat op nummer één staat.
Er is nog een detail dat deze strijd nog interessanter maakt. T-Series is geen persoon, maar een Indiaas filmbedrijf. De bekendste YouTuber is dus binnenkort geen individu meer, maar een bedrijf. Of misschien beter gezegd een geoliede machine. T-Series uploadt een handvol Bollywood muziekvideo’s per dag. PewDiePie is al blij als hij twee video’s per dag kan uploaden.
India neemt het internet over
Als je goed naar de abonnees-grafiek kijkt, zie je dat PewDiePie in oktober ineens een sprong in abonnees maakt. Dit heeft alles te maken met promotieacties om PewDiePie het populairste account te houden. De Amerikaanse YouTuber MrBeast investeerde al veel geld in billboards en ook in Bangladesh gunnen ze PewDiePie de eerste positie. De verwachting was dat T-Series in oktober al het populairste kanaal zou worden, maar dit is door de acties niet gelukt. Toch is het een kwestie van tijd dat het YouTube-kanaal de grootste is. Je kunt via onderstaande livestream (sinds 1 september is de stream al live!) trouwens zien hoe de onderlinge strijd verloopt:
Het succes van T-Series staat niet op zichzelf. Er zijn in totaal meer dan driehonderd accounts in India met meer dan één miljoen volgers. Aangezien India 1,3 miljard inwoners heeft is de kans groot dat dit aantal de komende jaren flink zal stijgen. Het YouTube-account T-series is in 2011 geopend. Een jaar later ging het kanaal al door de grens van één miljoen abonnees.
Wat betekent het succes van T-Series voor individuele creators?
Het Amerikaanse YouTube-kanaal Colin and Samir heeft trouwens een interessante analyse gemaakt van de strijd tussen PewDiePie en T-Series. Wat betekent het succes van het bedrijf T-Series voor individuele YouTube-creators?