Datagedreven content

Google Tag Manager: Hoe meet je wat je gebruikers doen?

Google Tag Manager: Hoe meet je wat je gebruikers doen?

Doordat website steeds complexer worden en niet meer simpel bestaan uit een paar losse pagina’s wordt het steeds lastiger om met webanalyticstools als Google Analytics goed te meten wat er op je website gebeurt. Gelukkig bieden tagmanagers zoals Google Tag Manager (GTM) een oplossing. Hoe werkt dit precies?

Tools als Google Analytics meten eigenlijk maar één ding op een website: pageviews. Welke pagina’s bezoekt een gebruiker en in welke volgorde? Ik schreef eerder een blog over wat je standaard kunt meten met Google Analytics. In de blog vandaag wil ik een stapje verder gaan: hoe kun je namelijk meten wat gebruikers op een pagina zelf doen?

Wat is een tagmanager?

Met tagmanagers zoals Google Tag Manager kun je tags toevoegen aan je website. Door het toevoegen van tags kun je precies meten hoe mensen gebruik maken van je website. ‘Maar dat doet Google Analytics tock ook?’ Ja en nee. Google Analytics houdt bij hoeveel bezoekers je hebt, welk device ze gebruiken, waar ze vandaan komen en welke pagina’s ze bezoeken. Daar houdt de meting echter op, terwijl je als beheerder van je website meer wilt weten. Bekijken mijn bezoekers de video’s op de website of zien ze echt alles wat op een pagina staat? Om die vragen te kunnen beantwoorden heb je een tool als Google Tag Manager nodig.

Vervangt Google Tag Manager dan Google Analytics?

Met Google Tag Manager kun je dus meer meten dan met Google Analytics. Betekent dit dan dat je Google Analytics niet meer nodig hebt? Nee, dat is niet het geval. Google Tag Manager is een aanvulling op Google Analytics. Met een tagmanager kun je puur afluisteren wat er op een site gebeurt, maar je kunt hier geen inzichten uithalen. Google Tag Manager stuurt de informatie die het verzamelt dan ook door naar Google Analytics, zodat je daar meer informatie tot je beschikking hebt.

De informatie die je via Google Tag Manager verzamelt wordt in principe in Google Analytics getoond onder ‘Gebeurtenissen’ (Gedrag). Dit moet je echter allemaal wel zelf inrichten. Hoewel Google Tag Manager het meten van ‘Gebeurtenissen’ op je website een stuk simpeler maakt, is het wel handig als je basiskennis hebt van HTML en Javascript.

Wat kun je zoal meten via Google Tag Manager?

In een andere blog vertel ik welke ‘gebeurtenissen’ ik via Google Tag Manager track. Voorbeelden van interacties die je kunt meten via Google Tag Manager:

  1. Scrollen gebruikers volledig naar het einde van een pagina?
  2. Worden YouTube-video’s op mijn site bekeken? En hoe lang kijken bezoekers naar een video?
  3. Wordt een specifiek menu-item vaak aangeklikt?
  4. Hoeveel bezoekers versturen een formulier? En welke categorie selecteren ze in het formulier?
  5. Hoe vaak wordt een artikel gedeeld op social media?
  6. Op welke links naar externe website klikken gebruikers?
  7. Op welke e-mailadressen klikken gebruikers veel? Mogelijk willen ze een mailtje sturen

Op Frankwatching kwam ik nog een leuke tegen: zijn gebruikers tevreden met de informatie die je aanbiedt in een artikel? Je zou dit simpel kunnen oplossen door onder je pagina’s een knop te zetten met de vraag ‘Was deze pagina nuttig voor jou?’ met de opties ‘Ja’ en ‘Nee’. Alle antwoorden kun je via Tag Manager doorsturen naar je Google Analytics-account. Hierdoor kun je het tevredenheidspercentage tracken door de loop van de tijd.

Hoe installeer je Google Tag manager?

Google heeft op haar website een gemakkelijk stappenplan gezet waarmee je Google Tag Manager kan installeren:

  1. Ga naar Tagmanager.google.com en login via een bestaand account of maak een nieuw (gratis) account aan
  2. Elke website (of mobiele app) waar je GTM aan toe wilt voegen heeft een eigen container nodig. Maak een nieuwe container voor je website aan
  3. Volg de instructies in Tagmanager en voeg het containerfragment toe aan je eigen website. Verwijder eventueel bestaande tags.
  4. Voeg tags toe
  5. Test of de tags werken, zo ja publiceer de tags op je website.

Voordat je begint met Google Tag Manager is het verstandig om te bepalen wat je wilt meten en waarom. GTM biedt je mogelijkheid om alles te meten, maar dit is eigenlijk alleen maar verspilling van tijd. Meet alleen de informatie die jij nodig hebt, waardoor je de webanalytics overzichtelijk kan houden.

Meer over webanalytics

Dit artikel maakt deel uit van een serie over webanalytics: