Datagedreven content

Zo gebruik ik Google Tag Manager op TJToday.nl

Zo gebruik ik Google Tag Manager op TJToday.nl

Deze maand heb ik TJToday.nl flink onder handen genomen. Naast een fris design en nieuwe content heb ik ook technisch aan de website gesleuteld. Ik was al een tijdje niet helemaal tevreden over wat ik kon meten met Google Analytics en dus heb ik wat hulp ingeroepen van Google Tag Manager. In deze blog vertel ik welke acties ik via Google Tag Manager meet.

Google Analytics is de populairste tool om te weten hoeveel gebruikers je op je website hebt, wie ze zijn en wat ze doen. De analyticstool voorziet je van voldoende informatie om te weten welke content goed scoort en welke niet. Toch wilde ik een stapje verder gaan: ik wil niet alleen weten hoeveel mensen een bepaalde pagina bekijken, maar ik wil ook weten of mensen de video op de betreffende pagina ook aanklikken. Ik wil zoveel mogelijk relevante informatie verzamelen over hoe mensen mijn site gebruiken. Waarschijnlijk iets wat ik heb overgehouden aan mijn tijd als data-analist.

Exact meten via Google Tag Manager

Helaas is Google Analytics zelf iets te beperkt om dergelijke data te verzamelen. Gelukkig heeft Google een tagmanager waarmee ik precies kan aangeven welke acties van gebruikers ik wil monitoren. In een andere blog leg ik precies uit wat Google Tag Manager is en hoe je kunt meten wat je gebruikers doen. In deze blog laat ik zien op welke vragen ik een antwoord heb gevonden door het gebruik van een tagmanager.

1. Bekijken bezoekers video’s?

Als je op een pagina een video zet, wil je ook weten of mensen de video’s bekijken. Via een normale analyticstool is dit eigenlijk niet te doen. Het enige wat je daarin kan meten is welke pagina’s worden bezocht en hoe lang de pagina gemiddeld wordt bezocht. Waarschijnlijk bekijken mensen met een hogere bezoekduur de video, maar het kan ook zijn dat iemand je website open heeft staan, maar er verder niet naar kijkt.

In Google Tag Manager zit een trigger om YouTube-video’s te tracken. De trigger geeft je de mogelijkheid om te tracken of iemand een video start, een video afrond, maar ook of iemand op pauzeren klikt, of dat de video aan het bufferen is. Ik gebruik deze tracker zelf zodat ik weet welke video iemand start en hoe ver iemand de video heeft gekeken (in percentages omdat niet iedere video even lang is). Op basis van deze informatie kan ik beslissen of ik in een volgende blog een bepaalde video wel of niet meeneem.

2. Lezen bezoekers de artikelen volledig?

Ik moet toegeven: ook met mijn nieuwe meetmethode kan ik niet meten of iemand daadwerkelijk een artikel leest. Wel kan ik een betere inschatting maken of iemand de content leest. Normaal gesproken kun je op basis van de tijd op een pagina inschatten of iemand waarschijnlijk het artikel leest. Ik heb daar via Google Tag Manager een extra meting aan toegevoegd: hoe ver scrollt iemand door een pagina heen? In Google Analytics kan ik zien of iemand tot 25, 50, 75 of 100 procent van het artikel is gevorderd.

Om te bepalen of iemand het artikel vermoedelijk heeft gelezen combineer ik de metrics ‘tijd op pagina’ en ‘scrolldiepte’. Als iemand relatief langer op een pagina zit en een scrolldiepte heeft bereikt van 100 procent, dan heeft deze persoon vermoedelijk het volledige artikel gelezen. Overigens kan het zijn dat jij op jouw website nog een hoop content onder een artikel hebt staan zoals reacties of aanbevolen content. Hierdoor kan het voorkomen dat gebruikers de 100 procent niet halen, terwijl ze het artikel wel hebben gelezen.

3. Op welke links klikken bezoekers?

Normaal gesproken kun je in een analyticstool kijken op welke pagina’s een gebruiker komt. Ook geven de meeste tools je de mogelijkheid om te kijken vanaf welke pagina ze komen en wat de volgende pagina is. In de ideale wereld zou dit voldoende zijn, maar de praktijk is vaak anders. Ik heb op mijn website bijvoorbeeld een menu in mijn header en eentje in de footer. Via Google Analytics kan ik niet standaard meten of iemand op mijn contact-pagina komt doordat ze bovenin het menu op Contact klikken of dat ze in de footer op dezelfde knop drukken. Ik wil dit echter wel weten, zodat ik mijn site verder kan optimaliseren.

Via Google Tag Manager kan ik precies meten op welke link gebruikers klikken. Dit doe ik doordat ik bij een klik op een link het HTML-ID van de link naar Google Analytics stuur via de tagmanager. Ik heb de links in het header-menu de toevoeging tm- (topmenu) gegeven en de links in het footer-menu bm- (bottommenu).  Op basis van deze informatie weet ik beter hoe mensen mijn site gebruiken en kan ik in de toekomst eventueel ervoor kiezen om één van de twee menu’s weg te laten om ruimte te besparen.

Ik gebruik een soortgelijke strategie bij de overzichtspagina’s van de content. Ik laat op de home tien verschillende artikelen zien. Door de tagmanager kan ik zien op welke positie het artikel staat en of iemand klikt op de afbeelding of op de titel van het uitgelichte artikel.

4. Worden mijn recensies opengeklikt?

In mijn nieuwe redesign van TJToday heb ik ook een extra pagina aangemaakt: TJ’s favorieten. Op deze pagina plaats ik korte recensies van films en series die ik heb gezien en games die ik heb gespeeld. Het is een persoonlijk archief zodat ik altijd kan zien of ik iets al heb gezien en of ik het de moeite waard vond. In eerste instantie wilde ik alle minireviews onder elkaar tonen op één pagina. Na drie recensies wist ik al dat de pagina veel te lang zou worden. Daarom heb ik in de reviews verborgen onder een accordeon.

Hoewel ik dit zelf een mooie oplossing vond, brengt het ook een probleem met zich mee: hoe kan ik weten (/meten) of iemand een review openklikt? Ook dit is niet iets wat ik gemakkelijk via een analyticstool kon oplossen, maar gelukkig wel via een tagmanager. Ik meet op dit moment of iemand op een HTML-element klikt met de class accordion. Dit is namelijk de actie die nodig is om een review uit te klappen. Als de review is uitgeklapt verandert de class van het element. Hierdoor heeft het dichtklappen van het element geen invloed op de meting. Eventueel zou ik ook bij kunnen gaan houden of mensen de accordeons weer dichtklappen, maar momenteel vind ik het vooral interessant om te weten welke entertainment gebruikers vooral interessant vinden.

Google Analytics: hoeveel mensen klikken een accordeon open?

5. Op welke links naar externe website klikken gebruikers?

Via Google Analytics kun je goed zien welke pagina’s gebruikers bezoeken en wat de voorgaande of volgende pagina in de sessie was. Het is echter niet mogelijk om te zien of mensen op een link klikken naar een externe website. Via Google Tag Manager is dit gelukkig wel mogelijk. Hierdoor kan ik precies zien welke links naar externe websites populair zijn. Vooral bij artikelen kan dit interessant zijn. Als veel mensen je website verlaten bij een specifiek artikel dan kan dit zijn omdat je ze in de tekst doorverwijst naar een andere website. Indien dit het geval is, kun je overwegen om de informatie waar je naar toe linkt op je eigen website te zetten. Houd uiteraard wel rekening met auteursrecht en plaats een bronvermelding bij de informatie.

6. Gebruiken bezoekers het contactformulier?

Op mijn website heb ik een contactformulier staan waarmee je gemakkelijk een vraag of opmerking naar mij kan sturen. Via Google Analytics kan ik niet zien of mensen het formulier ook daadwerkelijk hebben verstuurd. Uiteraard komt de inzending wel in mijn mail binnen, maar daar heb ik vanuit een analytics-oogpunt niets aan. Daarom heb ik een tracker aan het formulier toegevoegd die bijhoudt als het formulier wordt verstuurd.

Hoewel het leuk is dat ik dit kan meten, is dit wel de enige informatie waar ik waarschijnlijk niet zoveel mee ga doen. Het tracken van een contactformulier is vooral handig voor ietwat grotere bedrijven omdat de gebruiksaantallen daar een stuk hoger zijn.

Meten is weten

Op dit moment kan ik door de extra informatie die ik via Google Tag Manager verzamel de website verder optimaliseren. Bovenstaande punten geven namelijk inzichten die specifiek voor mij van belang zijn. Dat is ook direct de kracht van tagmanagement. Je kunt precies meten wat voor jou interessant is. Tegelijkertijd ligt hier ook een risico. Doordat je alles kan meten, kun je alles gaan meten. Hierdoor verspil je veel tijd met informatie waar je niks aan hebt. Mijn advies: kies heel bewust de evenementen op je website die je wilt tracken en kijk regelmatig of de metingen nog relevant zijn.

Meer over webanalytics

Dit artikel maakt deel uit van een serie over webanalytics:

Update 8 mei 2018: Inmiddels heb ik ook Google Tag Manager geïmplementeerd op Tjitze.nl. De implementatie wijkt iets af van hoe ik het destijds op TJToday.nl heb geïmplementeerd.