Datagedreven content

Wat kun je standaard meten met Google Analytics?

Wat kun je standaard meten met Google Analytics?

Met webanalytics-tools kun je precies zien wat gebruikers doen op je website. Aan de hand van die informatie kun jij je website verder optimaliseren. Hoe werkt dit precies? In dit artikel leg ik uit welke basisinformatie je uit Google Analytics kan halen en wat websites dus van jou kunnen weten na slechts één bezoekje.

In een eerdere blog vergeleek ik het plaatsen van tracking cookies met het zelfscannen bij de Albert Heijn. Heel handig, maar tegelijkertijd geef je een hoop informatie weg aan de supermarktketen. Hoe loop je door de winkel, kun je producten gemakkelijk vinden en hoe lang doe jij over je boodschappen?

Webanalytics-tools zoals Google Analytics doen ongeveer hetzelfde. Je kunt zien hoeveel mensen je website gebruiken, hoe mensen zich door je site voortbewegen, hoe lang ze op je website blijven en op welke pagina’s ze afhaken.

Google Analytics installeren

Om een tool als Google Analytics te gebruiken moet je je gratis registreren en je website aanmelden. Als je daarna een stukje javascript op elke pagina van je site plaatst kan het meten beginnen.

Wat is een unieke gebruiker?

Je hebt in webanalytics drie belangrijke gebieden: wie is de gebruiker, waar komt de gebruiker vandaan en hoe gedraagt de gebruiker zich? Google Analytics noemt deze drie gebieden doelgroep, acquisitie en gedrag.

Hoewel het leuk is om te weten dat je duizend bezoekers hebt, wil je ook graag weten wie je gebruikers zijn. Vanwege privacywetgeving biedt Google Analytics je niet de mogelijkheid om individuele gebruikers te volgen, maar de tool geeft je voldoende informatie om een goed beeld te vormen van je doelgroep. Zo weet je alsnog wie je gebruiker is.

Dat laatste klopt echter technisch gezien niet. In webanalytics wordt vaak gesproken over mensen, unieke bezoekers of unieke gebruikers, maar eigenlijk kun je dit alleen zeggen als gebruikers een account op je site hebben (en zelfs dan is het lastig door fakeprofielen). Webanalytics meten in hoeveel unieke internetbrowsers een website wordt geladen, maar dat zegt niets over het aantal gebruikers. Eén gebruiker kan namelijk meerdere internetbrowsers op zijn computer gebruiken of een computer kan door meerdere personen worden gedeeld. Ook kun je een website op zowel je laptop als smartphone openen. Als ik het in deze blog over gebruikers heb, bedoel ik dus eigenlijk browsers.

Standaard metrics

Google Analytics toont standaard een paar metrics die in alle meetgebieden terugkomen:

  • Sessies: totaal aantal keer dat de websites is bezocht. Elke keer dat je site bezoekt telt als een unieke sessie. Overigens moet er voldoende tijd zitten tussen je bezoeken, anders telt je gedrag mee voor de oorspronkelijke sessie.
  • Gebruikers: totaal aantal unieke gebruikers dat de site heeft bezocht. Hoe vaak je de site ook bezoekt, je wordt maar één keer geteld.
  • Paginaweergaven (pageviews): totaal aantal opgevraagde pagina’s. Pagina’s die twee keer worden bezocht, worden ook als twee pageviews geteld.
  • Pagina’s/sessie: gemiddeld aantal bezochte pagina’s per sessie.
  • Gemiddelde sessieduur: hoe lang duurt een sessie gemiddeld
  • Bouncepercentage: percentage sessies waarbij de gebruiker op de eerste pagina zonder interactie afhaakt.
  • Percentage nieuwe sessies: geschat percentage van het aantal nieuwe gebruikers

Doelgroep: wie is de gebruiker?

Welke informatie kun je standaard (dus zonder het inschakelen van advertentiefuncties) over een gebruiker te weten komen?

  • Demografie: waar is de gebruiker en welke taal spreekt hij waarschijnlijk?
    • Taal: dit is de taal die de gebruiker heeft ingesteld in zijn computer/mobiel
    • Locatie: land, regio (provincie), plaatsnaam
  • Technologie: met welk apparaat bezoekt de gebruiker de site?
    • Type apparaat: desktop, tablet, mobiel of anders
    • Apparaatnaam: welk apparaat gebruikt de bezoeker, bijvoorbeeld iPhone
    • Apparaateigenschappen zoals resolutie, aantal kleuren
    • Besturingssysteem plus versie, bijvoorbeeld Windows 10
    • Browser plus versie, bijvoorbeeld Firefox 45.0
    • Serviceprovider, bijvoorbeeld Ziggo

Acquisitie: waar komt de gebruiker vandaan?

Hoe vinden gebruikers je website? Vullen ze rechtstreeks je domeinnaam in, vinden ze je via Google of via een bericht op Facebook?

Kanaal
Google Analytics deelt de herkomst van een bezoek standaard op in vier categorieën:

  • Direct: bezoekers die het adres van je website in de adresbalk invoeren
  • Verwijzing: bezoekers die via een link op een andere website op jouw site komen
  • Organisch zoeken: verkeer via bijvoorbeeld Google
  • Sociaal: verkeer via bijvoorbeeld Facebook of Twitter

Als iemand vanuit een nieuwsbrief of een andere mail doorklikt naar je website, dan heeft Google moeite om het verkeer in de juiste categorie te stoppen. Is dit direct verkeer of een verwijzing? Je kunt Google hierbij helpen door extra informatie in de link mee te sturen via zogeheten UTM-parameters. Hierdoor kun je naast de vier bovenstaande kanalen ook andere kanalen krijgen te zien, zoals e-mail of betaalde zoekresultaten.

Bron/medium
Je kunt nog een laagje dieper in de herkomst van je gebruikers duiken via bron/medium. Hierdoor zie bij Verwijzing vanaf welke sites er naar je wordt verwezen, bij Organisch zoeken zie je welke zoekmachine het populairst is (ik gok Google) en bij Sociaal zie je welk social medium het meeste traffic oplevert. Voor zoekresultaten is het deels ook mogelijk

Gedrag: hoe gedraagt de gebruiker zich?

De derde categorie informatie die je terug kan vinden in Google Analytics is het gedrag van de gebruiker. Welke pagina’s bezoekt de gebruiker, op welke pagina’s blijft hij het langste hangen en op welke pagina stappen de meeste gebruikers uit?

Verschil tussen pagina URL en pagina titel

  • Pagina: de url naar de bezochte pagina zonder de domeinnaam van je site (de home-pagina wordt weergegeven als: /).
  • Pagina titel: de titel van de bezochte pagina (let er dus goed op dat je pagina’s een unieke title geeft).

Gedragsstroom: in welke volgorde klikken gebruikers door de website?
Als je een nieuwe website bouwt, probeer je te bedenken waar gebruikers naar op zoek zijn en hoe je ze daarbij kan helpen. Via Gedragsstroom kun je in Google Analytics zien in welke volgorde gebruikers door je website navigeren. Hierdoor kun je analyseren welke routes in de website beter kunnen worden ingericht. Klikken alle gebruikers die eerst doorklikken op een informatiepagina ook door naar het contactformulier? Misschien moet je dan de contact-mogelijkheid prominenter in beeld brengen.

Site-content: Bestemmingspagina’s / Uitstappagina’s
Onder het kopje Site-content (in de categorie Gedrag) kun je achterhalen op welke pagina de meeste bezoekers binnenkomen (Bestemmingspagina’s) en op welke pagina ze de site juist verlaten (Uitstappagina’s). Als je bij Uitstappagina’s een pagina hoog ziet staan waarbij het de bedoeling is dat bezoekers doorklikken, misschien is het dan handig om de pagina te optimaliseren.

Sitesnelheid: hoe snel laden pagina’s?
Gebruikers beslissen binnen enkele seconden of ze op een website willen blijven of niet. Als je dan bepaalde pagina’s op je site hebt die enkele seconden nodig hebben om te laden, dan is de kans groot dat je bezoekers afhaken. Via de categorie Sitesnelheid kun je zien hoe snel je website volgens Google laadt en welke pagina’s het langzaamst laden.

Zoekopdrachten op site
Google Analytics biedt daarnaast je de mogelijkheid om interne zoekopdrachten te monitoren. Deze vind je terug onder het kopje Zoekopdrachten op site. Deze functionaliteit moet je wel zelf implementeren en is niet bij elk websitesysteem even gemakkelijk. Ik gebruik zelf WordPress en daar kun je het relatief simpel instellen.

Meten is weten

Hoewel tools als Google Analytics je het gevoel kunnen geven dat je precies weet wat er op je website gebeurt, moet je niet blind varen op de cijfers. Het kan namelijk zijn dat je het meetscript niet op alle pagina’s hebt staan. Blijf dus altijd kritisch naar je cijfers kijken.

Bovendien laten webanalytics je zien wat gebruikers doen, maar niet waarom gebruikers dat doen. Verlaten veel mensen je website al op de eerste pagina die ze openen? Klinkt vervelend, maar als ze daarmee de informatie hebben vergaard die ze nodig hebben, dan hoeft het niet slecht te zijn. Omgekeerd geldt hetzelfde: als gebruikers lang op een pagina blijven, dan kan dit ook komen omdat ze informatie niet kunnen vinden en ze maar blijven dwalen.

Wat doen gebruikers op een pagina?

In mijn blog over de Google Tag Manager vertel ik hoe je het gedrag van gebruikers op een pagina beter kunt tracken. Als je echt wilt weten wat gebruikers van je website vinden, vraag ze dan om feedback of nodig ze eens uit om de site te testen. Hierdoor kun je zien wat gebruikers doen, maar je kunt ze ook direct vragen waarom ze dat doen.

Meer over webanalytics

Dit artikel maakt deel uit van een serie over webanalytics:

Andere artikelen