
Datagedreven content
Hoe kun je een artikel of video zo maken dat je zoveel mogelijk mensen bereikt met je boodschap? In de serie ‘Datagedreven content’ ga ik inzichtelijk maken hoe je het succes van content meet en hoe je artikelen kunt optimaliseren om met hetzelfde onderwerp meer mensen te bereiken.
Grofweg richt ik mij in de artikelen rondom ‘Datagedreven content’ op drie overkoepelende thema’s:
1. Hoe begin je een eigen website?
Voordat je begint met schrijven voor een eigen website, heb je natuurlijk wel een eigen domein en hosting nodig. Hoewel je tegenwoordig in vijf minuten een nieuw domein kunt bestellen, is het verstandig om voldoende tijd te nemen voor deze stap. Wat wil je exact gaan bereiken met je website? Hoe kies je een goede domeinnaam? Heb je een SSL-certificaat nodig? En ook niet onbelangrijk: heb je überhaupt een website nodig of kun je jouw doelgroep beter bereiken via bijvoorbeeld Instagram?
In mijn bouw-je-eigen-site-blogreeks zal ik in de voorbeelden WordPress gebruiken als content management systeem. Ik vertelde eerder op mijn blog waarom WordPress een gemakkelijk systeem is voor blogs of kleinere websites. WordPress kun je krachtiger maken door het installeren van uitbreidingen (plugins). Zelf kan ik niet zonder deze acht WordPress-plugins.
2. Hoe meet je bezoekersgedrag op je website?
Als je een website hebt, is het tijd om te meten wat bezoekers op de website doen. Hoeveel bezoekers komen er dagelijks naar je website en welke content vinden zij interessant? Aan de ene kant is deze informatie belangrijk voor jou als contentmaker, maar ook voor de bezoeker. Vanuit website-analytics kun je zien waar bezoekers vastlopen en of ze bepaalde content op je pagina überhaupt kunnen vinden.
Bezoekersgedrag meten begint in de basis met het totaal aantal bezoekers op je website en een overzicht van pagina’s die het meest worden bezocht. Het meest gebruikte product om dit te meten is Google Analytics. Ik schreef eerder een blog met wat je zoal kunt meten met Google Analytics. Met Google Analytics kun je ontzettend veel meten, maar de meting is gebaseerd op paginaweergaven. Hierdoor kun je bijvoorbeeld niet zien hoever mensen scrollen in een pagina of op welke link bezoekers klikken in een artikel. Dit soort aanvullende metingen kun je doen met Google Tag Manager (GTM). Twee jaar geleden heb ik een blog geschreven over hoe ik GTM heb geïmplementeerd in mijn eigen website.
3. Hoe optimaliseer je content op basis van data?
Als je een artikel schrijft, hoop je daarmee zoveel mogelijk mensen mee te bereiken. Vooral op een beginnende website kan dit erg lastig zijn. Gelukkig zijn er een hoop optimalisatiemogelijkheden om ervoor te zorgen dat je artikel vaker wordt gelezen. Vanuit zoekmachines speelt Search Engine Optimization (SEO) een belangrijke rol. In het verleden betekende dit dat je het woord waar het artikel op gevonden moest worden heel vaak terugkwam in het artikel. Deze over-geoptimaliseerde teksten lezen echter heel onnatuurlijk, waardoor je lezers afhaken.
Het succes van een artikel is vooral afhankelijk van relevantie. Als jij schrijft over een onderwerp waar veel mensen in geïnteresseerd zijn en waar nog weinig andere artikelen over geschreven zijn, dan is de kans op meer bezoekers groot. Daarnaast zijn er een hoop details die ervoor zorgen dat een artikel of website beter scoort dan een concurrent. Door datagedreven te werken kun je ervoor zorgen dat meer mensen je artikel vinden en zorg je er bovendien voor dat mensen echt iets aan een artikel hebben en minder snel afhaken.
Vragen over datagedreven content?
Heb jij een vraag over datagedreven content? Laat het weten via het contactformulier of stuur mij een bericht op social media.