Boekreview: Day Trading Attention

In een tijd waarin we eindeloos scrollen, skippen en swipen, is er één grondstof die schaars en belangrijk is: aandacht. Niet budget, technologie of zelfs branding, maar het publiek op de juiste manier, op de juiste plek en op het juiste moment bedienen. Het boek Day Trading Attention van Gary Vaynerchuk laat je anders nadenken over social media, branding en marketing. Is dit boek echter jouw aandacht waard?

Als je ooit een video van Gary Vaynerchuk hebt gekeken, is er een goede kans dat je afhaakte (of in ieder geval de eerste keer). Gary heeft veel energie, grof taalgebruik en weinig subtiliteit. Als je hem hoort, klinkt hij meer als een motivational speaker, dan als een marketingexpert. Als je daar doorheen kunt kijken, kom je echter bij een waardevolle kernboodschap.

Eén video veranderde het leven voor Doggface

Day Trading Attention begint met een viral video op TikTok die je misschien wel kent. Nathan Apodaca, aka Doggface, werkt in een fabriek en op een dag besluit hij een video te plaatsen waarin hij op een longboard onderweg is. Fleetwood Mac met Dreams op de achtergrond en Doggface geniet tijdens het rijden lekker van een flesje cranberrysap van Ocean Spray. Een video zonder bijbedoelingen, maar het zou het leven van Doggface voorgoed veranderen.

De video gaat viraal en staat inmiddels op bijna 100 miljoen views, terwijl Doggface maar liefst 7,5 miljoen volgers heeft verzameld. Het zorgt ervoor dat Doggface inmiddels figureert in een videoclip van Snoop Dogg en dat hij als acteur te zien is in de Hulu-serie Reservation Dogs. Het nummer Dreams keert terug in de hitlijsten, terwijl Ocean Spray de verkopen ziet exploderen.

Aandacht is nieuwe valuta

Het voorbeeld van Doggface demonstreert de kracht van aandacht, wat het centrale thema is in dit boek. Day Trading Attention is een proces van het begrijpen van aandacht: wat het is, waar bevindt het zich, waar het wordt ondergewaardeerd, en hoe je het kunt benutten voor brand building en sales.

“If you know what people are paying attention to and where they’re paying attention, then you actually have a shot at selling them something.”

Day Trading Attention is geen handleiding voor snelle socialemedia-hacks, maar een manier van denken. Het gaat over het spotten van ondergewaardeerde aandacht. Dit kan een type content zijn, maar ook een nieuw platform. Een platform waar Gary de laatste maanden zelf hard op inzet is bijvoorbeeld het livestreamingplatform Whatnot.

TikTokification: het einde van de volger

Waar algoritmes op social media eerst werkten op basis van de social graph (wie je volgt), draait het nu om de interest graph (wat je interesseert). Dit noemt Gary Vaynerchuk de TikTokificatie van social media. Het gaat er nu om welke content je plaatst en niet hoeveel volgers je hebt. Lees ook: Zijn volgers in 2025 nog wel relevant?

“Of je nu 10, 10.000 of 10 miljoen volgers hebt, degene die begrijpt hoe je de beste content maakt die past bij het platform waarop je post, wint”, schrijft Gary. Je hoeft dus geen honderdduizenden volgers te hebben. Als je iets maakt dat mensen raakt, word je vanzelf zichtbaar.

“For the first time ever, the creative is the variable of success.”

Framework: win de aandacht in 6 stappen

Een centrale rol in Day Trading Attention is weggelegd voor het marketing-framework. Een zesdelige strategie waarmee je aandacht structureel kunt begrijpen en benutten.

1. Cohort Development
Richt je niet op “iedereen”, maar op specifieke publieksgroepen met herkenbare kenmerken of gedrag. Dat is de basis voor relevante content. Deze doelgroepen mogen behoorlijk ver uit elkaar staan, als een bepaald onderwerp niet relevant is, scrollen mensen wel door.

2. Platforms & Culture (PAC)
Snap hoe elk platform werkt. Dit betekent dat je aan de ene kant moet begrijpen welke creatieve mogelijkheden een platform biedt en wat werkt. Maar je moet ook de cultuur begrijpen. Welke trends, gedrag en context horen bij een specifiek platform?

3. Strategic Organic Content (SOC)
Maak content die specifiek past bij het platform en de doelgroep. Dit betekent dat je niet zomaar iets post, maar dat de content is afgestemd op het platform (format, taalgebruik) en op de cultuur van je doelgroep.

4. Amplification
Promoot alleen wat organisch al goed presteert. Hierdoor wordt adverteren geen gokken, maar kun je bewezen content aanbieden aan een specifieke doelgroep. Gary noemt dat brandformance (branding en performance).

5. Videos People Want to Watch
Je maakt geen advertenties, je maakt content die mensen uit zichzelf willen kijken. Dat is een nieuwe manier van reclame maken. Denk aan sketches, trailers of muziekvideo’s die tegelijkertijd een merkboodschap overbrengt.

6. Post-Creative Strategy (PCS)
Analyseer wat echt werkt. Maak geen content op gevoel, maar baseer je op data, reacties en context. En daarbij kan het zijn dat je TikTok-publiek heel anders reageert dan je YouTube-abonnees. Dat vormt de basis voor je volgende ronde content.

Bedoeld voor makers in de breedste zin

Gary Vaynerchuk probeert zich met dit boek te richten op makers in de breedste zin van het woord.

Zo adviseert hij grote merken om zich niet puur te focussen op televisie, billboards en banners. Kleine bedrijven daarentegen moeten verder kijken dan traditionele kanalen zoals Google AdWords, SEO en SEA. Creators ten slotte moeten vooral strategischer nadenken over de content die ze plaatsen en aanwezig zijn op meer platformen.

Day Trading Attention: studieboek of lange podcast?

Waar de vorige boeken van Gary Vaynerchuk lekker weg lazen, gaat hij met Day Trading Attention echt de diepte in. Hierdoor voelt het boek meer aan als een studieboek, dat je het beste kan lezen in delen.

Ik heb naast het fysieke boek ook naar het luisterboek geluisterd en dat is een hele andere ervaring. Gary Vaynerchuk heeft het boek zelf ingesproken en gaat daarbij lekker veel offscript en maakt daarbij dingen ook praktisch. Twee compleet andere ervaringen voor hetzelfde basisconcept.

Platform-specifiek en ook tijdloos

Het nadeel van veel boeken over social media is dat ze heel specifiek gericht zijn op een platform of op functionaliteiten binnen dat platform. Hoewel dit soort voorbeelden ook zeker in dit boek voorkomen, vind ik het wel een verademing dat de basis tijdloos is. Je moet zijn waar de aandacht is.

Dat kan vandaag TikTok zijn, maar misschien verdwijnt social media in de toekomst naar de achtergrond als we allemaal met een XR-bril op lopen. Aandacht verandert van vorm, maar het mechanisme erachter blijft hetzelfde.

Aandacht veroveren met Day Trading Attention

In een digitale wereld waar aandacht de meest waardevolle en tegelijk meest schaarse grondstof is, is het boek Day Trading Attention een tijdloos kompas. Waar anderen zoeken naar hypes, wijst Vaynerchuk een weg naar fundamenteel begrip. Wie weet waar de aandacht zich bevindt en hoe deze te benutten, heeft goud in handen.

Dit is geen boek dat je moet gaan lezen als je op zoek bent naar snelle hacks of als je slapend succes wil halen. Het boek is diepgaand, maar de opdracht aan jou is om te leren waarom ergens aandacht is en hoe je daar op kunt inspelen. En om te eindigen met een quote die Gary Vaynerchuk vaak aanhaalt, je zult echt zelf moeten gaan posten om het daytraden in aandacht onder de knie te krijgen: “You can’t just read about doing push-ups. Execution is the game, and that’s the hard part.”

Het boek Day Trading Attention van Gary Vaynerchuk is onder andere te koop bij bol.com. Daarnaast kun je het boek ook luisteren via bijvoorbeeld Storytel. Gary Vaynerchuk heeft ook een gratis samenvatting van 47 pagina’s online gepubliceerd.

Deel dit artikel: