
🎂 20 jaar YouTube in 20 cijfers
YouTube is jarig! 🥳 Het videoplatform bestaat vandaag twintig jaar en dat is een moment om bij stil te staan. Daarom in dit artikel: 20 jaar YouTube in 20 cijfers.
Hoewel YouTube is opgericht op Valentijnsdag 2005, zat er geen diepere betekenis achter die datum. Des te ironischer dat YouTube in eerste instantie bedoeld was als datingsite. Dat laatste is duidelijk terug te zien in één van de eerste designs (leve de WayBack Machine):

1. De eerste video op YouTube
De oudste YouTube-video is Me at the zoo geüpload op 24 april 2005. Het is overigens ook direct de enige video van Jawed Karim, één van de drie YouTube-oprichters. Inmiddels staat de video op 348 miljoen views.
2. Eerste video met 1 miljoen views: Ronaldinho – Touch of Gold
In november 2005 haalde een Nike-advertentie met Ronaldinho (Ronaldinho – Touch of Gold) als eerste video ooit de 1 miljoen views. Helaas is de advertentie in 2009 offline gehaald.

3. Eerste kanaal met 100.000 abonnees: Smosh
Smosh was in 2006 met 3.000 abonnees het grootste YouTube-kanaal ter wereld. Ze verloren die titel, maar een jaar later had Smosh opnieuw de meest abonnees. En op 15 mei 2007 behaalde Smosh als eerste de mijlpaal van 100.000 abonnees.

4. Eerste kanaal met 1 miljoen abonnees: FЯED
Nigahiga neemt in 2008 het stokje over van Smosh als populairste YouTube-kanaal, maar na twaalf dagen neemt ineens FЯED van de Amerikaan Lucas Cruikshank de titel over. Op 7 april 2009 haalt FЯED als eerste de magische mijlpaal van één miljoen abonnees.
Vier jaar later is Smosh de eerste met 10 miljoen abonnees. PewDiePie bereikt eind 2016 als eerste de 50 miljoen abonnees. In 2019 haalt het Indiase muzieklabel T-Series als eerste de 100 miljoen abonnees. In 2019 schreef ik een artikel over de geschiedenis van de grootste YouTubers.
5. Eerste video met 1 miljard views: PSY – Gangnam Style
In 2012 bereikt de Zuid-Koreaan PSY met zijn viral hit Gangnam Style als eerste de mijlpaal van één miljard views! Sinds 2017 is Gangnam Style niet meer de populairste video op YouTube. Tegenwoordig heeft de video 5,5 miljard views. Inmiddels zijn er honderden YouTube-video’s met meer dan één miljard views.
6. 2,7 miljard gebruikers
Na 20 jaar YouTube staat het platform inmiddels op 2,7 miljard gebruikers, waarmee het één van de grootste sociale media ter wereld is. Alleen Facebook heeft nog meer gebruikers. Als je het aantal YouTube-gebruikers deelt door de totale wereldbevolking zou één op de drie mensen een YouTube-account hebben.
7. 10,2 miljoen Nederlandse gebruikers
In Nederland ligt het gebruik van YouTube relatief gezien nog hoger: meer dan de helft van de Nederlanders heeft een account. Uit recent onderzoek van Newcom blijkt dat er 10,2 miljoen Nederlandse YouTube-gebruikers zijn, waarvan 4,7 miljoen het platform zelfs dagelijks gebruiken.
Dagelijkse gebruikers per platform:

8. 4,3 miljard YouTube-video’s
20 jaar YouTube betekent 4,3 miljard video’s (bron: Photutorial). Opvallend hierbij is dat 26 procent van al die video’s een Short is. Aangezien Shorts nog vrij jong zijn, gaat dit aantal de komende jaren alleen maar verder stijgen. Stel dat er vanaf nu geen video’s meer geüpload zouden worden, dan zou je ruim 1.262 mensenlevens nodig hebben om alle content op YouTube te kijken!
9. MrBeast heeft de meeste abonnees
Sinds 2024 is de 26-jarige Amerikaan Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast, in het bezit van het YouTube-kanaal met de meeste abonnees. Hij haalde vorig jaar het muzieklabel T-Series in, en is inmiddels hard op weg naar de 400 miljoen abonnees.
10. T-Series is het meest bekeken YouTube-kanaal
MrBeast mag qua abonnees bovenaan staan, maar qua views staat hij op de dertiende plek. Hij moet zes Indiase en zes Amerikaanse kanalen voor laten. Het Indiase T-Series staat met 284 miljard views flink voor op nummer twee Cocomelon uit de Verenigde Staten (196 miljard views).
11. Snelstgroeiende YouTube-kanaal
Cristiano Ronaldo heeft niet alleen records gebroken op het voetbalveld, maar ook op social media. Niet alleen is hij de populairste individuele Instagrammer, afgelopen jaar brak de Portugees record na record op YouTube. De voetballer haalde 90 minuten na zijn eerste YouTube-video één miljoen abonnees. In twaalf uur stond hij op 10 miljoen abonnees, en inmiddels heeft hij 74 miljoen abonnees. Er zijn slechts 30 YouTube-kanalen met meer abonnees!
12. Meest bekeken YouTube-video: Baby Shark Dance
Vanaf eind 2020 is Baby Shark Dance de meest bekeken YouTube-video allertijden (15,6 miljard views). Oh en je bent gewaarschuwd: als je dit nummer luistert krijg je hem vandaag niet meer uit je hoofd. Bekijk trouwens ook mijn artikel met de 10 meest bekeken YouTube-video’s ooit.
13. Meest bekeken YouTube Short
Inmiddels zijn er ook al de nodige YouTube Shorts met meer dan één miljard views. De meest bekeken Short is onderstaande van Monica Toy. Bekijk ook mijn artikel met de 10 meest bekeken YouTube Shorts.
14. De meest gelikete video heeft 54 miljoen likes
Tussen juli 2017 en januari 2025 was de muziekvideo Despacito van Luis Fonsi de meest gelikete YouTube-video. Sinds 27 januari heeft onderstaande Short van MrBeast de meeste likes. Would You Fly to Paris for a Baguette? staat momenteel op ruim 54 miljoen likes (en 1,45 miljard views).
15. De meest gedislikete video is van YouTube zelf en er zit een Nederlander in
Jarenlang maakte YouTube aan het einde van het jaar een succesvolle Rewind compilatie-video, maar in 2018 ging het mis. Onderstaande Rewind-video staat bekend als de meest gedislikete YouTube-video ooit met ruim 20 miljoen dislikes. Zelfs de aanwezigheid van één van de bekendste Nederlandse YouTubers, NikkieTutorials, mocht niet helpen. Volgens critici richtte YouTube zich teveel op de adverteerders en negeerde het belangrijke YouTube-trends. Het is de laatste Rewind ooit. Op 12 december 2021 heeft YouTube de dislikes bij alle video’s verborgen.
16. Spinnin’ Records is het populairste Nederlandse kanaal
Het Hilversumse muzieklabel Spinnin’ Records heeft met 31,6 miljoen abonnees het populairste YouTube-kanaal uit Nederland. Bovendien heeft het label een flinke voorsprong op de nummer twee Jelly (23,5 miljoen abonnees).

17. Scott’s Reality meest bekeken Nederlandse kanaal
Lange tijd was Spinnin’ Records ook het meest bekeken kanaal in Nederland, maar sinds kort ligt die titel in handen van Scott Hentzepeter, beter bekend als Scott’s Reality. Met zijn Shorts-content heeft hij inmiddels 28 miljard views gehaald.
18. Meer dan 200 Nederlandse kanalen met 1 miljoen abonnees
In Nederland was Enzo Knol de eerste Nederlandstalige YouTuber die één miljoen abonnees haalde. Inmiddels zijn er meer dan dertig uitsluitend Nederlandstalige kanalen met zoveel abonnees. In totaal zijn er in Nederland inmiddels meer dan tweehonderd kanalen met meer dan één miljoen abonnees. Deze maand voegde de Engelstalige gaming-YouTuber JorRaptor zich bij deze lijst.
19. Celine Dept heeft de meeste abonnees en views in België
De 25-jarige Celine Dept heeft met 43,5 miljoen abonnees met afstand de meeste abonnees van YouTube België. Ze groeide met haar Shorts-content in 20 maanden uit van 0 naar ruim 40 miljoen abonnees. Met bijna 30 miljard views heeft ze bovendien het meest bekeken kanaal in België.
20. Meest bekeken YouTube-video uit de Benelux
Wist je trouwens dat er inmiddels ook een YouTube-video uit de Benelux is met meer dan één miljard views? Onderstaande dertien seconden-durende Short van het Belgische duo Celine & Michiel is inmiddels de miljard views gepasseerd. In totaal heeft het duo 13 miljard views op hun kanaal!
20 cijfers over 20 jaar YouTube
Dat zijn alweer 20 cijfers over 20 jaar YouTube. Welke statistiek is voor jou de grootste eye-opener? Zelf vind ik het bizar om te beseffen dat er inmiddels honderden video’s zijn met meer dan één miljard views. Voor mijn gevoel was het nog niet zo lang geleden dat Gangnam Style die grens als eerste over ging. Maar blijkbaar is dat ook alweer twaalf jaar geleden!
Ik ben heel benieuwd hoe we over vijf, tien of zelfs twintig jaar terugkijken op de cijfers in dit artikel en hoe YouTube er dan voor staat.