YouTube flink op de schop: dit gaat er veranderen in 2024/2025

YouTube gaat dit jaar en in 2025 flink op de schop. Van een tv-ervaring die meer en meer op Netflix gaat lijken, tot communities waarin fans zelf het initiatief kunnen nemen. Ook komt er een nieuw soort Trending-overzicht bij en uiteraard heel veel AI. In dit artikel zet ik de belangrijkste dingen voor creators op een rijtje.

YouTube in de voetsporen van Netflix

Het televisiescherm wordt steeds belangrijker voor YouTube. In de afgelopen jaren neemt het aantal YouTube-kijkers via tv toe, waarmee het platform de grootste concurrent van Netflix is. Het videoplatform adviseert creators ook al een tijd om hier rekening mee te houden, maar in de aangekondigde updates zie je dit ook zeker terug.

Zo moet een nieuw design voor een meer cinematische ervaring leiden, en dat zie je misschien nog wel het beste terug op kanaalpagina’s. Als je in de nabije toekomst een kanaal opent, dan speelt één van de video’s op de achtergrond af, waardoor je echt een beetje een Netflix-ervaring hebt. Volgens het Amerikaanse platform is het bedoeld om kijkers een betere indruk van de content te geven.

Een andere interessante aankondiging die tijdens Made On YouTube naar buiten is gekomen, is het bundelen van video’s in seizoenen (zie ook de afbeelding boven dit artikel). Het zorgt ervoor dat je als creator meer in bundelingen moet gaan denken om het aantal kijkers van je video’s te verhogen.

Playlists

Over bundelingen gesproken, ook de playlists krijgen een interessante upgrade. Zo kun je binnenkort aan de slag met gezamenlijke playlists om nooit meer een leuke video te missen. Voor de tv-kijkers wordt een QR-code in beeld getoond, zodat je op de bank ook gemakkelijk video’s kan toevoegen.

Daarnaast kun je straks ook video’s in een playlist naar boven of beneden stemmen. Handig om het overzicht te bewaren als je met een vriendengroep veel te veel video’s aan een playlist toevoegt. Maar ook als creator kun je dit inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het stemmen op de favoriete video van het afgelopen jaar.

En een derde update aan de playlists is dat je straks een thumbnail kunt instellen. Nu pakt een playlist automatisch de thumbnail van de bovenste video, maar straks kun je een eigen afbeelding uploaden, of een thumbnail creëren met generatieve AI.

YouTube Communities: fans kunnen het initiatief nemen

YouTube Community

Communities komen in de komende maanden meer centraal te staan op YouTube. Momenteel hebben kanalen al Community-pagina’s (waar je als creator tekst, afbeeldingen, gifjes en polls kan plaatsen), maar het is vooral eenrichtingsverkeer. Met de nieuwe community-hub kunnen ook je fans het initiatief nemen. Fans kunnen discussies starten, fanfoto’s plaatsen of bijvoorbeeld een poll starten.

In YouTube Studio wordt de pagina Reacties vervangen met Community. Op dit nieuwe overzicht krijg je bijvoorbeeld ook inzichten in wie de belangrijkste fans van jouw kanaal zijn.

Een andere manier om je community een boost te geven is met de nieuwe YouTube Badges. Mensen die bijvoorbeeld veel naar je muziek luisteren krijgen de Top Listener-badge. Andere voorbeelden van badges zijn Founding Member, Comment Love en Quiz Whiz.

Ook heeft YouTube een nieuwe manier aangekondigd om geld te verdienen: Gifts Jewels. Hiermee kunnen fans jewels kopen (van 0,99 euro tot 49,99 euro) waarmee ze een creator geld kunnen geven. De nieuwe functionaliteit komt voorlopig alleen beschikbaar in verticale livestreams in de Verenigde Staten.

Hype: een alternatief voor Trending

Nu YouTube meer een Netflix-ervaring geeft op televisie-schermen, ligt de lat om te beginnen met uploaden steeds hoger. Je bent vele uren bezig om een hoge kwaliteit video te maken, en na weken of zelfs maanden van werk kom je er achter dat de gemaakte video niet aan slaat. Om beginnende creators te helpen komt YouTube met Hype.

Met Hype kun je jezelf (of anderen) hypen zodat je video’s gemakkelijker gevonden kunnen worden. YouTube had altijd al Trending en daar voegen ze met Hype een nieuw scorebord aan toe. In het Hype-overzicht zie je welke video’s in de afgelopen week het meeste zijn gehypet. Het videoplatform omschrijft de nieuwe feature zelf als crowdfunding the hype.

Hype is momenteel alleen beschikbaar in Brazilië, Turkije en Taiwan. En de doelgroep van deze feature zijn kanalen met 500 tot 500.000 abonnees. Kijkers kunnen daarbij tot drie keer per week video’s hypen.

 

YouTube Hype

AI: van reactie-suggesties tot gegeneerde video’s

En ja het is 2024, dus AI kan ook zeker niet ontbreken als het gaat over nieuwe features. Allereerst wordt het gemakkelijker om een internationale doelgroep te bereiken. Met Auto Dubbing kun je de audio omzetten van Engels naar Spaans, Frans of Italiaans (of andersom). YouTube rolt deze feature uit naar een groep 100 duizenden creators.

Een andere AI-feature is dat je in Studio suggesties krijgt voor reacties met behulp van AI. Vooral bij grote kanalen is het soms lastig om de comments volledig in de gaten te houden en dan kan deze functie het gemakkelijker voor je maken. Persoonlijk houd ik iets meer van authenticiteit, maar handig is het wel.

AI in Studio gaat je ook helpen met inspiratie. Denk daarbij aan het bedenken van content, outlineshooks, titels en thumbnails. In 2025 is het plan dat je overal binnen YouTube Studio kan gaan brainstormen met AI.

De laatste AI-feature heeft te maken met het genereren van video’s met AI (Google DeepMind’s Veo). Het aantal AI-achtergronden groeit enorm, maar daarnaast is het ook mogelijk om clipjes van 6 seconden te maken voor je Shorts. Ideaal als je ergens geen b-roll van hebt geschoten. De content wordt voorzien van SynthID zodat het duidelijk is dat het AI-generated is.

Shorts van 3 minuten

Shorts spelen nog steeds een centrale rol in de strategie van YouTube. De grootste aankondiging van de afgelopen tijd is dat je sinds deze week Shorts kan uploaden met een lengte van 3 minuten. Hiermee worden Shorts drie keer zo lang als eerst.

Hoe blijf je futureproof als YouTuber-creator?

De Amerikaanse YouTubers Colin and Samir (1,5 miljoen abonnees) hebben een video geüpload waarin ze in 30 minuten de YouTube-veranderingen op een rijtje zetten en ook filosoferen ze over de verdere toekomst. Zo hopen ze dat AB-testen van titels in de toekomst realiteit wordt en verwachten ze dat er meer gepersonaliseerde thumbnails komen, zoals bij Netflix. Ook zeggen abonnee-aantallen steeds minder, dus zou het niet logischer zijn om te spreken van maandelijkse kijkers (naar het idee van Spotify)?

Het duo geeft creators ook nog tips om toekomstbestendig te blijven. Allereerst is het verstandig volgens de twee om in seizoenen en afleveringen te gaan denken. Daarnaast zorgt de opkomst van genAI ervoor dat je nog meer moet richten op unieke content om waarde te blijven toevoegen. En de laatste tip is om nieuwe technologie uit te gaan testen.

Meer over YouTube

Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant:

Deel dit artikel: