Datagedreven content

Hoe wordt YouTube Trending samengesteld?

YouTube Trending video

YouTube Trending heeft een prominente plek in YouTube, maar hoe wordt bepaald welke video wel of niet trending is? De ene video heeft miljoenen views, terwijl een andere niet eens de twintigduizend weergaven aantikt. Ik besloot een maand lang bij te houden welke video’s er op de Nederlandse trending-pagina verschijnen en in dit artikel lees je wat mij is opgevallen.

YouTube Trending is bedoeld voor een breed publiek

Dit is wat YouTube zelf zegt over hoe YouTube Trending wordt samengesteld: “Op Trending zie je wat er gebeurt op YouTube en in de wereld. We willen op Trending video’s weergeven die veel verschillende gebruikers aanspreken.”

Op het YouTube-kanaal Google Nederland bevestigt Rachid Finge dat de pagina is gericht op een breed publiek: “Trending is bedoeld voor mensen die niet vaak op YouTube komen. Mensen die vaker langskomen, weten wel wat ze willen”, aldus Rachid. Het trending-overzicht wordt automatisch samengesteld op basis van enkele criteria. “Er is geen redactie”,  zegt Rachid. “Al zou dat wel een vette baan zijn!”

Criteria om ‘trending’ te worden op YouTube

Elke minuut worden er honderden uren aan content geüpload op YouTube, maar op de trending-pagina is maar plek voor vijftig video’s. YouTube heeft criteria opgesteld waar een video aan moet voldoen om in YouTube Trending te verschijnen (YouTube heeft het zelf overigens over dat het een streven is en geen harde eis):

  • Aanspreken van een breed publiek
  • Representatief zijn voor wat er in de wereld en op YouTube gaande is
  • Gemaakt zijn door een diverse groep creators
  • Niet misleidend, sensatiebelust of clickbait zijn
  • Bij voorkeur moet het verrassend of origineel zijn

Daarnaast zijn er nog enkele factoren die ervoor zorgen dat een video trending wordt:

  • Het aantal weergaven
  • De ‘temperatuur‘  van een video: hoe snel de weergaven worden gegenereerd
  • Herkomst van de weergaven (ook van buiten YouTube telt mee)
  • Hoe oud een video is
  • Hoe een video presteert ten opzichte van andere recente video’s van hetzelfde kanaal

Onderzoek trending-video in mei 2021

Tot zover de theorie, wat hoe ziet de praktijk eruit? Ik heb voor mijn onderzoek een maand lang bijgehouden welke video’s op de trending-pagina staan. Deze data heb ik twee keer per dag (0:00 uur en 12:00 uur) opgehaald en opgeslagen in een database.

In totaal hebben er in mei 2021 382 verschillende video’s in het Nederlandse trendingoverzicht gestaan. Ruim een kwart van deze video’s (27%) verdween overigens dezelfde dag of de volgende dag alweer uit het overzicht. Grappig genoeg bleef een ander kwart (24%) juist langer dan een week in trending staan. Het optreden van Davina Michelle tijdens het Songfestival is met zestien dagen de video die het langst in trending is blijven staan.

YouTube video

 

Overigens is dit optreden ook één van de tien video’s die op één heeft gestaan in trending:

  1. Davina Michelle – ‘The Power of Water’ | First Semi-Final | Eurovision 2021 (dagen in trending: 16)
  2. Bankzitters are back, hattrick Enzo Knol, keeper Noah scoort, Chahid pakt vlag grensrechter! (dagen in trending: 15)
  3. Bella Poarch – Build a B*tch (Official Music Video) (dagen in trending: 13)
  4. Floor Jansen – Euphoria | Beste Zangers Songfestival (dagen in trending: 13)
  5. INFLUENCERS zetten 6500 DODEN in QATAR OPZIJ voor GRATIS TRIP naar WK 2022 | BOOS S05E013 (dagen in trending: 13)
  6. Måneskin – Zitti E Buoni – Italy 🇮🇹 – Grand Final – Eurovision 2021 (dagen in trending: 12)
  7. Peter Gillis geeft MILJOEN EURO uit aan NIEUWE AUTO’S | Familie Gillis (dagen in trending: 12)
  8. BOXING INFLUENCERS – HELE WEDSTRIJD HANWE vs JOEY CRAIG (dagen in trending: 6)
  9. LIVE: Persconferentie over coronamaatregelen (dagen in trending: 3)
  10. Eurovision Song Contest 2021 – First Semi-Final – Live Stream (dagen in trending: 2)

Hoe divers zijn de video’s op YouTube Trending?

YouTube kent vijftien verschillende onderwerpen die je kunt selecteren bij het uploaden van je video. In mei hebben er uit alle vijftien categorieën een video in trending gestaan, maar je ziet wel duidelijke verschillen. Zo zijn entertainment en muziek samen verantwoordelijk voor 57 procent van alle video’s in trending.

  1. Entertainment – 126 (33%)
  2. Muziek – 92 (24%)
  3. Nieuws en politiek – 46 (12%)
  4. Sport – 32 (8%)
  5. Mensen en blogs – 21 (6%)
  6. Wetenschap en technologie – 15 (4%)
  7. Humor – 10 (3%)
  8. Educatief – 10 (3%)
  9. Film en animatie – 8 (2%)
  10. Auto’s en voertuigen – 8 (2%)
  11. Games – 8 (2%)
  12. Huisdieren en dieren – 2 (1%)
  13. Reizen en evenementen – 2 (1%)
  14. Zo-doe-je-dat en stijl – 1 (0%)
  15. Non-profit en activisme – 1 (0%)

Bovenstaande categorisering is op basis van wat YouTubers zelfs invullen en daarom niet volledig representatief. TikTokker Bella Poarch uploadde een muziekvideo (haar eerste YouTube-video), maar deze video staat onder Mensen en blogs, terwijl je daarbij de categorie Muziek zou verwachten.

Trending is vooral een feestje voor grote(re) kanalen

Vrijwel iedereen die in zijn werk wel eens iets met social media heeft moeten doen, heeft wel eens de opdracht gekregen om een video of bericht viral te laten gaan. Viral heeft natuurlijk verschillende betekenissen, maar als er van jou wordt verwacht dat de volgende YouTube-video van jouw bedrijf of klant in trending verschijnt, dan gaat dat jou waarschijnlijk niet lukken. Tenzij je in ieder geval meer dan 25.000 abonnees hebt.

In mei zijn er slechts vier video’s in trending verschenen van een account met minder dan 25.000 abonnees: een cabaretfragment van Brigitte Kaandorp (15.000 abonnees), een muziekvideo van Mario Cash op het kanaal Cash City (18.400 abonnees), de EK-reclame van Jumbo met Snollebollekes (19.700 abonnees), en een wedstrijdverslag van FC Groningen (met de rentree van Arjen Robben) tegen FC Emmen (20.000 abonnees).

YouTube video

 

87 procent van de video’s die op trending heeft gestaan, is geüpload op een kanaal met meer dan 100.000 abonnees. 45 procent van de trending video’s is zelfs afkomstig van een kanaal met meer dan één miljoen abonnees.

De meeste kanalen hebben ook al miljoenen (of zelfs miljarden) weergaven te pakken. Het kanaal met de minste weergaven die toch in trending is gekomen is Hans Teeuwen (en hij heeft ook al ruim vier miljoen weergaven).

Overigens hebben de meeste kanalen die in trending terecht zijn gekomen ook al veel video’s geüpload: 87 procent heeft meer dan 100 video’s geüpload, 42 procent meer dan 1.000 en 9 procent zelfs meer dan 10.000 video’s. Grootste uitzondering hierop is TikTokker Bella Poarch die haar eerste (en voorlopig) enige video heeft geüpload. Zij heeft daarentegen wel weer 3,5 miljoen abonnees op YouTube (en 71.9 miljoen volgers op TikTok).

Heeft de video veel weergaven nodig?

Bij een trending video denk je misschien aan miljoenen videoweergaven, maar dat is eigenlijk niet eens nodig. Uiteraard heb je video’s die tientallen miljoenen of zelfs meer dan honderd miljoen keer zijn bekeken, maar in de trendinglijst stonden deze maand ook video’s met minder dan 20.000 weergaven.

Deze video van Opgelicht?! stond bijvoorbeeld in Trending met zeventienduizend weergaven (inmiddels 55.000 views) en ook speelronde 15 van het kanaal eDivisie was trending met ruim zeventienduizend weergaven.

YouTube video

 

Vrijdag is de beste dag om viral te gaan op YouTube

Als ik kijk de dag waarop een video is geplaatst, dan kun je het beste je video op vrijdag publiceren. Die dag is namelijk oververtegenwoordigd in het trending overzicht. Maandag en dinsdag scoren ook nog goed, terwijl je het weekend beter kunt mijden.

  • Maandag – 59 (15,4%)
  • Dinsdag – 59 (15,4%)
  • Woensdag – 47 (12,3%)
  • Donderdag – 47 (12,3%)
  • Vrijdag – 85 (22,3%)
  • Zaterdag – 45 (11,8%)
  • Zondag – 40 (10,5%)

Binnen 48 uur niet trending? Dan is je moment voorbij

Over tijd gesproken: als je video na 48 uur nog niet in trending staat, dan is de kans nog klein dat je video in het overzicht gaat komen. 75,9 procent van de viral video’s staan binnen twee dagen op de trending-pagina. Overigens zijn er ook elf video’s die zeven dagen na publicatie pas in de trendinglijst verschenen.

Lengte van de video maakt niet uit

Er is een heleboel onderzoek gedaan naar wat de optimale lengte is van een YouTube-video, maar als je op de trendingpagina wilt verschijnen, maakt lengte eigenlijk niet zoveel uit. De kortste video in trending is zelfs slechts 12 seconden lang:

YouTube video

 

Tegelijkertijd hebben er ook veertig video’s van meer dan een uur op YouTube Trending gestaan. De langste video was een livestream van het Turkse kanaal ATV met een lengte van zeventien uur. Deze video is echter niet meer beschikbaar.

Welke kanalen hebben de meeste video’s in trending?

Ruim tweederde van de trending-video’s in mei is afkomstig van een kanaal dat één video in de lijst heeft staan. Er zijn overigens 7 kanalen die meer vijf of meer trending video’s hebben gehad:

  1. Eurovision Song Contest – 11 video’s
  2. AVROTROS – 7 video’s
  3. Boxing Influencers – 7 video’s 
  4. NOS Jeugdjournaal – 6 video’s
  5. NOS Stories – 6 video’s
  6. BOOS – 5 video’s
  7. SBS6 – 5 video’s

Hoe groot is de kans dat je in Trending verschijnt?

Als je alle statistieken uit dit artikel optelt, is de conclusie simpel: de kans is gewoon klein dat je in YouTube Trending verschijnt. Je hebt ook te maken met externe factoren, waardoor je je beter op andere doelen kunt richten. Je hebt meer aan een een hoge doorklikratio, een hoge kijktijd, veel weergaven of trouwe abonnees, dan dat je één keer in het trendingoverzicht verschijnt.

Waar heb ik de trending-data vandaan?

De data die ik voor dit onderzoek heb gebruikt is afkomstig uit de publieke YouTube API. Ik heb een los artikel geschreven over hoe ik de data van YouTube Trending naar een database wegschrijf. Hierbij bouw ik geautomatiseerd historie op en creëer ik een volledig beeld van de trending video’s in Nederland. Wil je de ruwe data uit dit onderzoek bekijken? Ik heb de data inclusief wat inzichten in een Google Spreadsheets gezet.

Dit vind je mogelijk ook interessant

Andere artikelen