YouTube-kanaal rebranden: heeft het overnemen van een groot account nut?

Stel dat je een goed idee hebt voor YouTube-content: zou je dan met 0 abonnees willen beginnen of liever een bestaand kanaal overnemen met 100.000 abonnees? Afgelopen maand kwam ik het kanaal Te Land, Ter Zee en in de Lucht tegen. Splinternieuw en toch 160 duizend abonnees. Daar moest ik meer over weten, tijd voor een analyse.

Inmiddels staan er 25 video’s op het Te Land, Ter Zee en in de Lucht-kanaal, samen goed voor iets meer dan 40.000 weergaven. Maar hoe komt zo’n kanaal dan aan 160 duizend abonnees? Na een korte zoektocht blijkt dat het kanaal voor 3 september Challenges Cup was, een spelshow met acht bekende YouTubers (waaronder Kalvijn, Dylan Haegens en Gio Latooy). De video’s over deze Cup verschenen tussen november 2017 en maart 2018. Daarna gebeurde er niks meer met het kanaal.

Challenges Cup

Mijn eerste gedachte: RTL heeft een groot kanaal opgekocht om een flinke voorsprong te krijgen met Ter Land, Ter Zee op YouTube. Het blijkt genuanceerder te liggen. Te land, Ter Zee en in de Lucht is na een stop van 14 jaar terug op televisie en het programma wordt vanaf dit jaar geproduceerd door EndemolShine. Hetzelfde bedrijf dat eerder de Challenges Cup produceerde en daardoor waren ze dus al eigenaar van dit kanaal. In de comments van deze nieuwe video wordt vanuit het kanaal het als volgt geformuleerd: “We hebben het inactieve kanaal van Challenges Cup omgetoverd tot een Ter Land, Ter Zee-kanaal.”

Gekocht van de Cinemates?

Hoewel de Challenges Cup begin september 23 miljoen views had voordat alle video’s van het kanaal verdwenen, was deze spelshow niet de reden dat dit kanaal zoveel abonnees had. Het kanaal is namelijk eerder een rebranding ondergaan. Eind 2017 veranderde Endemol het kanaal in de Challenges Cup, maar daarvoor namen Kalvijn (anno nu 1,4 miljoen abonnees) en zijn goede vriend Peter de Harder kijkers mee achter de schermen in World of Cinemates. Een tweede kanaal van Cinemates (het bedrijf van de twee vrienden), die op hun eerste kanaal 260 duizend abonnees hebben.

Is het dus toch een gekocht kanaal? Hoewel ik zelf dacht dat de Cinemates in 2015 twee kanalen hadden, blijken ze in werkelijkheid alleen echt eigenaar te zijn van Cinemates. World of Cinemates is volgens dit artikel uit 2015 namelijk eigendom van Endemol.

In de zomer van 2017 stoppen de Cinemates en kan Endemol niet langer zijn ambitie waar maken om geld te verdienen aan dit kanaal. Een logische stap dus dat het kanaal een paar maanden later gerebrand wordt als Challenges Cup. Als vijf maanden later de Cup erop zit, gaat het kanaal in winterslaap voor een hele lang tijd. Tot dit jaar dus, en nu heet het Te Land, Ter Zee en in de Lucht.

Succesvol op tv, tegenvallend op YouTube

Te Land, Ter Zee en in de Lucht is in 2024 een groot succes op televisie. Met ongeveer 1,4 miljoen kijkers per aflevering (en een marktaandeel van 28,6 procent) is het geen verrassing dat RTL een vervolg op het programma heeft besteld.

Maar zo succesvol het programma op televisie is, zo tegenvallend zijn de YouTube-views. 40.000 views op 25 video’s zijn aantallen die niet horen bij een kanaal van 160 duizend abonnees. Ja, de video’s staan nog maar een paar weken online, maar zelfs de best bekeken video is slecht 7.400 keer bekeken.

Tegelijkertijd zie ik dat er bij dit programma veel meer moeite in de YouTube-content is gestoken dan voor de meeste RTL-programma’s (normaal is het vooral de bedoeling om mensen naar Videoland te halen). Veel fragmenten, geoptimaliseerde thumbnails en YouTube-geoptimaliseerde titels.

Tegelijkertijd zijn de fragmenten erg kort, en vind ik ook wel dat de ziel een beetje mist. Zelf was ik vroeger groot fan van het programma, en ik zie op het kanaal een fragment staan met Marco Barink (een ware veteraan met 75 deelnames). Maar zowel op de thumbnail als in de titel zie ik daar niks van terug. Het resultaat is een generieke titel en thumbnail die ook bij een willekeurig andere spelshow zou passen.

Tegenvallende resultaten door overnemen kanaal?

Een blik op de comments laat zien dat de huidige abonnees het niet begrijpen. Sander: “Welk YouTube was dit eerst? Hoe ben ik ineens geabonneerd hierop.” Bryan is minder genuanceerd: “Hoe duur was het om dit kanaal te kopen?” En hoewel er niet veel reacties tot nu toe op de video’s zijn, zie ik meerdere over het overnemen van het kanaal. BananaHeadzHD: “Welk account heeft Videoland opgeofferd dat ze een kanaal hebben met 200k abbonees?”

Ik heb geen idee of er op YouTube een groot publiek is voor dit televisie-programma, maar ik weet wel dat de content niet goed aansluit voor iedereen die al abonnee was op dit kanaal (destijds via World of Cinemates of Challenges Cup). Je kan abonnees overnemen, maar je krijgt daarmee niet hun loyaliteit of interesse. De content is zo anders dan wat het ooit was, waardoor abonnees zich afvragen waarom ze hier op geabonneerd zijn.

Je kan abonnees overnemen, maar je krijgt daarmee niet hun loyaliteit of interesse.

Wanneer kun je een kanaal wel overnemen?

Ik denk dat de enige manier om een rebranding op YouTube succesvol te maken, is dat je of doorgaat met één van de gezichten van het oude kanaal of je moet content blijven maken in dezelfde niche als het oude kanaal. Entertainment als niche kiezen is daarbij onjuist voor overnemen van een kanaal. Het is teveel een containerbegrip. Wat had wel een goede opvolger van Challenges Cup kunnen zijn? Een ander spelprogramma met bn’ers of youtubers zou geschikt zijn, maar niet Te Land, Ter Zee en in de Lucht.

Dit tv-programma begon ook in september, maar wel 0 abonnees

Ongeveer tegelijkertijd met Te Land, Ter Zee en in de Lucht begon ook de talkshow Eva. Dit tv-programma met Eva Jinek startte met een nieuw YouTube-kanaal en staat na een maand op 1.500 abonnees. Niet zo indrukwekkend als 160 duizend abonnees, maar wel allemaal fans van het programma of van Eva Jinek. In totaal zijn er op het kanaal van Eva 22 video’s geüpload die samen bijna 350 duizend views hebben opgeleverd. Allemaal organisch bereik en een mooie gezonde basis om vanuit door te groeien. Disclaimer: ik ben als analist werkzaam bij AVROTROS, de publieke omroep die de talkshow van Eva uitzendt.

Uiteraard is het geen gegeven dat Te Land, Ter Zee en in de Lucht heel anders had gepresteerd met deze content als ze een nieuw kanaal waren begonnen. Het enige wat je volgens mij wel kan concluderen is dat het overnemen van een YouTube-kanaal niet ineens een succes maakt van de content die je op YouTube plaatst.

Rutger Alexander Mooij kocht groot kanaal: ‘Fout van mij’

Een bekend voorbeeld uit YouTube Nederland van een groot kanaal dat werd opgekocht is Rutger Alexander Mooij. “Ik wilde leuke en goede dingen doen voor de mensen. Leuke acties, dingen weggeven en mensen blij maken”, vertelt de 43-jarige Rutger Alexander in februari aan de Nieuwe Revu. Hij kocht in 2020 het kanaal van Kaj van der Ree. Kaj had destijds een succesvol kanaal met 250.000 abonnees en was ook nog eens televisiepresentator. Na beschuldigingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag haalde Kaj al zijn YouTube-video’s offline en verdween volledig van de radar.

Rutger Alexander dacht met het kanaal een groot bereik te krijgen, maar kwam er achter dat de gekochte abonnees niet op hem zaten te wachten. “Het kanaal is door Kaj groot gemaakt en ik ben geen Kaj. Dat was een fout van mij, ik heb een naar gevoel aan die overname overgehouden.”

Al met al klinkt het overnemen van een YouTube-kanaal aantrekkelijker dan het in werkelijkheid is. En daarbij maakt het echt niet uit of je er wel of geen geld voor betaald. Mensen zijn een kanaal gaan volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in die persoon of die specifieke content. Zoals ik eerder zei: je kan abonnees overnemen, maar daarmee krijg je nog niet hun loyaliteit of interesse.

Meer over YouTube

Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant:

Deel dit artikel: