Nederlanders gebruiken meer YouTube en Instagram in 2025, X en Twitch dalen juist

Het gebruik van YouTube en Instagram in Nederland is flink gegroeid ten opzichte van een jaar geleden. Niet altijd stijgt het aantal gebruikers, maar vooral het dagelijkse gebruik is op beide platformen met bijna een miljoen toegenomen. Daarentegen ziet Twitch juist het gebruik in Nederland dalen. X is de grootste verliezer met ongeveer 450 duizend verdwenen gebruikers.

In het algemeen is het social media gebruik in Nederland dit jaar licht toegenomen. In totaal zijn er nu 14,4 miljoen Nederlanders boven de 15 jaar die social media gebruiken. Dit blijkt uit het jaarlijkse representatieve onderzoek van Newcom onder ruim 6.000 Nederlanders.

LinkedIn heeft meeste nieuwe gebruikers

In het afgelopen jaar lag het aantal nieuwe gebruikers het hoogste bij LinkedIn: een stijging van 230 duizend gebruikers. Daarnaast is het ook opvallend dat zowel YouTube als Instagram een grotere groei in 2025 kennen dan TikTok.

  • LinkedIn: +230 duizend gebruikers (totaal: 5,7 miljoen)
  • YouTube: +185 duizend (totaal: 10,2 miljoen)
  • Instagram: +180 duizend (8,2 miljoen)
  • TikTok: +145 duizend (4,4 miljoen)
  • Snapchat +125 duizend (4 miljoen)

Facebook, Twitch en X gedaald

Facebook zag juist een daling van 180 duizend gebruikers. Vorig jaar was het platform samen met YouTube het populairste in Nederland, maar nu is het sociale netwerk één plek gedaald (totaal: 9,9 miljoen gebruikers).

Streamingplatform Twitch is met 220 duizend gebruikers gedaald naar 1 miljoen gebruikers. Deze trend bevestigt een inzicht waar ik eerder deze maand over schreef: een groot deel van de populairste Nederlandse Twitch-accounts is in 2024 namelijk volgers verloren.

X (Twitter) is door alle ophef met maar liefst 450 duizend gebruikers gedaald (2,8 miljoen gebruikers zijn nog actief). X-alternatief Threads zit op 1,1 miljoen Nederlandse gebruikers, en Mastodon op 300.000 duizend. Bluesky is nog niet meegenomen in de meting.

In het afgelopen jaar is het aantal Nederlanders dat dagelijks YouTube gebruikt met één miljoen gestegen naar 4,7 miljoen. Instagram kende met 945 duizend groei een vergelijkbare trend. TikTok stijgt met 570 duizend gebruikers en verliest dus terrein ten opzichte van de concurrenten.

Opvallend is dat het aantal dagelijkse gebruikers bij Facebook en X juist zijn toegenomen. Bij Twitch daalt naast het totaal aantal gebruikers, ook het aantal dagelijks gebruikers met 25 duizend Nederlanders.

Hieronder zie je het aantal dagelijkse gebruikers per social medium:

Gebruik van verschillende platforms neemt af

Een ander opvallend inzicht uit het onderzoek is dat het aantal platforms dat mensen dagelijks gebruikt is gedaald. In 2024 gebruikten Nederlanders gemiddeld 2,4 platformen, nu ligt dat op 2,0.

Voor makers betekent dit dat je nog meer de focus moet leggen op waarde toevoegen op het platform zelf. Ga er niet vanuit dat iemand je bericht al heeft gezien op een ander platform. Overigens gebruiken Nederlanders gemiddeld 4,4 platformen.

Nederlanders besteden gemiddeld zo’n 2 uur per dag aan social media. Dit cijfer ligt het hoogste onder 15-19 jarigen (bijna drie uur per dag), en daarna bij 20-39 jarigen (ongeveer 2,5 uur). Belangrijk hierbij is dat Newcom daar ook platformen als WhatsApp, Discord en Reddit bijrekent.

Deel dit artikel: