De nieuwe koningen van YouTube: deze voetbalinfluencers pakken miljoenen views

Voetbal is de populairste sport ter wereld en die populariteit is goed terug te zien op social media. Zo hebben elf van de 25 populairste Nederlandse Instagram-accounts te maken met voetbal. Naast populaire voetballers en clubs zie ik de laatste tijd ook steeds meer voetbalinfluencers. Ze veroveren in hoog tempo YouTube.

Verschuiving in het YouTube-landschap

Hoewel YouTube altijd een plek is geweest waar een hoge diversiteit in onderwerpen was, zie je zo nu en dan wel thema’s die eruit springen.

Zo realiseerde ik mij vorig week, toen ik een artikel schreef over Spinnin’ Records, hoe dominant muziekkanalen waren in de eerste jaren van YouTube. Zangeres Esmee Denters had een hele tijd het populairste YouTube-kanaal van Nederland, gevolgd door Armada Music (het platenlabel van Armin van Buuren) en op de derde plek Tiësto.

Later werden juist game-kanalen belangrijk op YouTube. PewDiePie had tussen 2013 en 2019 wereldwijd de meeste YouTube-abonnees en met zijn gaming-content inspireerde hij duizenden andere creators. Ook in Nederland zijn veel van de grootste kanalen ooit begonnen als game-kanaal.

Recent zie ik een nieuwe groep creators die prominent op YouTube aanwezig is: voetbalinfluencers.

Cristiano Ronaldo

Als je het over voetbal en social media hebt, kun je niet om Cristiano Ronaldo heen. Met ruim 600 miljoen volgers is de Portugese voetballer met afstand de populairste persoon op Instagram.

Sinds vorig jaar is de stervoetballer ook actief op YouTube en hij brak record na record. Binnen negentig minuten na de eerste upload stond Cristiano Ronaldo al op één miljoen abonnees. In de eerste week groeide hij door naar 50 miljoen abonnees. Inmiddels staat hij op 75 miljoen abonnees waarmee hij één van de allergrootste YouTube-kanalen ter wereld heeft.

Maar goed, als Cristiano Ronaldo niet zo’n legende was geweest op het voetbalveld, had hij nooit zo’n grote achterban gehad. Toch zie ik juist ook heel veel succesvolle voetbalinfluencers die geen profvoetballer zijn. Ze floreren met trucjes of maken voetbalcontent die voor een breed publiek aantrekkelijk is.

Meest bekeken vrouwelijke YouTuber maakt voetbalcontent

Op mijn blog heb ik al meerdere keren aandacht besteed aan de Vlaamse creator Celine Dept (25) en haar voetbalcontent. Zo schreef ik een artikel over hoe zij in slechts tien maanden van 0 naar 24 miljoen YouTube-abonnees groeide. Vorig jaar was Celine Dept met ruim 16 miljard views de meest bekeken vrouwelijke YouTuber ter wereld.

Het succes van Celine Dept is bovendien nog lang niet gestopt. Inmiddels zit ze bijna op 50 miljoen abonnees en ruim 37 miljard views. In de eerste vijf maanden van het jaar verzamelde de 25-jarige creator meer dan 10 miljard views! Sinds eind maart zijn haar views bovendien extra gestegen omdat YouTube de definitie van een view heeft aangepast.

Hoewel andere voetbalinfluencers niet bij haar succes in de buurt komen, staan haar prestaties niet op zichzelf.

Ook in Nederland steeds meer succesvolle voetbalinfluencers

De meest succesvolle Nederlandse voetbalinfluencer op YouTube is Joris Sebregts, ook wel bekend als de Akkamist. Met 5 miljoen abonnees hoort hij bij de dertig populairste YouTubers van Nederland.

Dit jaar heeft Joris al meer dan een half miljard views gepakt. Daarmee ligt hij op schema om zijn één miljard views in 2024 te verbeteren. Eerder dit jaar schreef ik een artikel over het succes van Joris Sebregts.

Naast Joris hebben ook Koen Geven (Dutch Goalkeeper), Soufiane Touzani, en Laurens Laan (LauweBaller) inmiddels meer dan één miljoen abonnees.

Soufiane Touzani zette freestyle voetbal in Nederland op de kaart

Als je aan een freestyle voetballer denkt, is de kans groot dat je aan Soufiane Touzani (38) denkt. Lang voordat social media zo groot waren, was Touzani al bezig met filmpjes met voetbaltrucs. Zijn talent viel op, waardoor hij niet alleen een rol kreeg in de game FIFA Street, maar ook in verschillende televisieprogramma’s (zoals Zappsport en Koning Voetbal).

Tegenwoordig is Touzani op YouTube niet meer de grootste voetbalinfluencer uit Nederland. Maar met 1,4 miljoen abonnees en miljoenen views per maand is de straatvoetballer nog duidelijk relevant. En dat met een YouTube-carrière die al in 2012 begon.

Waarom zijn voetbalinfluencers zo succesvol?

Aangezien voetbal wereldwijd de populairste sport is, lijkt het succes van voetbalinfluencers misschien logisch. Toch is het huidige succes van voetbalinfluencers grotendeels aan TikTok te danken.

Voetbalcontent was online altijd wel succesvol, maar door de opkomst van shortform-content weten creators pas echt succesvol een merk op te bouwen. Voetbaltrucs en voetbalchallenges lenen zich perfect voor korte video’s. Na de introductie van YouTube Shorts is het ook voor voetbalinfluencers mogelijk om miljoenen (of dus zelfs miljarden) views te halen op YouTube.

Deel dit artikel: