Views bij sommige YouTube-kanalen verdubbeld na Shorts-update

Zie jij sinds april ineens een onverklaarbare stijging in je views op YouTube? Je bent niet de enige. De views van de populairste 500 Nederlandse kanalen stegen in april met bijna dertig procent. Bij sommige kanalen zijn de views zelfs verdubbeld. In dit artikel leg ik uit wat er aan de hand is.

Hoewel views op maandniveau altijd een beetje fluctueren, is een stijging van dertig procent heel hoog. Vooral als je beseft dat een hoop kanalen in de top 500 überhaupt geen verandering merken. De forse stijging is overigens alleen te zien bij kanalen die veel Shorts-content produceren.

YouTube verandert de definitie van een ‘view’

De stijging die in april te zien is, komt doordat YouTube de definitie heeft aangepast van wat een view is bij Shorts. Grote kans dat je die wijziging niet hebt meegekregen, aangezien YouTube het heel subtiel heeft aangekondigd. Waar in het verleden een view pas telde als je minimaal een paar seconden keek, telt vanaf 31 maart elke view.

Ook in YouTube Studio valt de wijziging in eerste instantie niet heel erg op. Als je bij de Analytics kijkt, zie je bij Weergaven een klein uitroepteken zoals je in onderstaande screenshot ziet. Als je daarop klikt zie je de melding: “Shorts-weergaven worden vanaf 31 maart 2025 anders geteld”, met daarbij een verdere uitleg.

Waarom heeft YouTube de definitie aangepast?

Waarschijnlijk heeft YouTube de definitie van een Shorts-view aangepast zodat de views gunstiger lijken voor makers. Met de verandering is de definitie van een weergave nu gelijk aan TikTok. Terwijl je in het verleden misschien het gevoel had dat je video het slechter deed op YouTube dan op TikTok. Maar goed, dat kwam deels omdat kijkers op YouTube eerst een paar seconden moesten kijken voordat ze meetelden, terwijl bij TikTok elke view telde.

Kan ik de oude manier van views nog gebruiken?

Gelukkig kun je nog steeds gebruik maken van de oude definitie (bijvoorbeeld zodat je cijfers blijven aansluiten op oude rapportages). In YouTube Studio heb je ook de statistiek “Volledige weergaven” (in het Engels Engaged views) die overeenkomt met de oude definitie van Shorts-views.

Sommige YouTubers hebben dubbel zoveel views

Door de definitieverandering is het aantal views bij sommige YouTube-kanalen enorm hard gestegen. Zo steeg bij de populairste creator uit de Benelux (Celine Dept, 47M abonnees) het aantal views in april met 155 procent ten opzichte van maart. En dat terwijl april zelfs een dag korter was. In mijn nieuwsbrief heb ik overigens wel de views per dag gepakt in plaats van views per maand.

Een greep uit Nederlandse creators die in april een flinke stijging zagen:

Deel dit artikel: