
Straatvoetballer Joris Sebregts (Akkamist) haalt 1 miljard views in een jaar
Met meer dan een miljard YouTube-views in 2024 hoort hij bij de tien populairste YouTube-kanalen uit Nederland. Joris Sebregts, ook wel bekend als Akkamist, is nog maar twintig jaar oud, maar de straatvoetballer uit Vleuten heeft met acht miljoen social media-volgers een grotere achterban dan menig profvoetballer.
Voetbal en YouTube was altijd al een gouden combinatie, maar tegenwoordig lijkt de combi nog sterker. Zo schreef ik op mijn blog eerder al dat Cristiano Ronaldo vier maanden na het openen van zijn YouTube-kanaal bij de 25 populairste kanalen ter wereld hoort. Terwijl de meest bekeken vrouwelijke YouTuber ter wereld de Belgische voetbalster Celine Dept (25) is.
Van profvoetballer-droom naar social media-ster
Ooit was het Joris zijn droom om profvoetballer te worden, maar door een blessure aan zijn onderrug zat dat er niet meer in. Als alternatief richtte hij zich op straatvoetbal en begon hij zijn trucjes te filmen en te delen op social media.
In september 2020 gaat Joris Sebregts viraal, nadat FC Barcelona een video van hem deelt op hun Instagram-account. “Ik wist niet wat mij overkwam, ik was bijna flauw gevallen”, vertelt Joris aan het NOS Jeugdjournaal. Rond die tijd zit Joris op zo’n 300 duizend Instagram-volgers, maar dat aantal groeit snel na de FC Barcelona-video. “Toen ging het hard”, vertelt hij aan AD. “40.000 volgers erbij op een dag.”
Naast Instagram is hij in die periode ook al actief op TikTok. Twee maanden na de virale video uploadt hij in november 2020 zijn eerste YouTube-video waarin hij samen met Rutger en Soufiane Touzani voetbalchallenges doet.
Joris Sebregts haalt binnen twee jaar 1 miljoen abonnees
De oudste video is nog maar 21 maanden oud als Joris de één miljoen abonnees al aantikt. In de twee jaar die volgen blijft het aantal abonnees met tienduizenden per maand stijgen, waardoor Joris in april 2024 al de twee miljoen abonnees bereikt.
De groeit zwakt daarna echter niet af, maar schiet als een hockey-stick-curve juist omhoog. Vanaf april 2024 haalt Joris gemiddeld 250 duizend nieuwe abonnees per maand. Hieronder zie je het totaal aantal abonnees:

Meer dan één miljard views in 2024
Waarom schieten de abonnees van Joris vanaf april 2024 zo omhoog? In de views zie ik namelijk exact dezelfde trend. Met als recordmaand juni waarin hij bijna 200 miljoen views haalt.
De sleutel van dat succes ligt in consistentie. Waar het aantal uploads in het verleden fluctueert, heeft hij vanaf het voorjaar van 2024 een straks uploadschema. Bijna dagelijks verschijnt er rond 19:00 uur een YouTube Short, en daarnaast plaatst hij wekelijks een reguliere video.
In de Shorts richt Joris Sebregts zich op een internationaal publiek (vandaar ook het uploadtijdstip), terwijl zijn normale video’s grotendeels gericht zijn op een Nederlandstalig publiek. Dat is qua bereik overigens ook te zien. Een gemiddelde Short in 2024 zat op 4 miljoen views, een video op bijna 100 duizend views. Al kun je de views van Shorts en video’s niet volledig met elkaar vergelijken.
‘Nummer op een schermpje’
Hoe belangrijk zijn social media-statistieken voor de Akkamist? “Uiteindelijk is het maar een nummer op een schermpje”, vertelt Joris aan AD. “Het is heel mooi allemaal, maar ik wil mij er niet door laten beïnvloeden.” Maar, zo vertelt hij bij NOS Jeugdjournaal, het is voor hem wel goed als de cijfers goed gaan.
Door drukte gestopt met school
Hoewel hij school belangrijk vindt, is hij in 2022 gestopt met zijn mbo-opleiding tot editor. Hiervoor moest hij wel toestemming krijgen van een leerplichtambtenaar. “Ik ben overigens geen voorstander om te stoppen met een opleiding”, vertelt hij aan het AD.
Toen hij nog op school zat, stond hij om zeven uur ’s ochtends te filmen op het veld, en kwam hij pas rond half zeven ’s avonds weer thuis. Stoppen met school was een noodgreep, maar voor Joris Sebregts pakte het goed uit. Inmiddels kan hij al enkele jaren leven van zijn hobby.
“Ik doe wat ik leuk vindt, dus het voelt niet alsof ik druk ben”, vertelt Joris aan NOS Jeugdjournaal. En als het aan hem ligt blijft hij dit nog heel lang doen.
Meest bekeken YouTube-video’s van Joris Sebregts
De meest bekeken YouTube-video van Joris Sebregts gaat over de progressie van een keeper: hoe goed ben je na één dag versus na tien jaar. De video is inmiddels ruim 75 miljoen keer bekeken. De 27 populairste video’s van Joris zijn overigens allemaal Shorts.
-
1.
0:21
10 Years Of Goalkeeping23 apr 202275,9M views -
2.
0:09
AI Haaland Funny Celebrations2 sep 202365,4M views -
3.
0:38
Whatever You Land On, Take The Penalty24 mei 202452,6M views -
4.
0:11
Extremely Sneaky Penalty Kick2 jan 202250,6M views -
5.
0:09
Messi VS Ronaldo Dangerous Trick14 okt 202249,6M views
Waar komt de naam Akkamist vandaan?
Hoewel Joris Sebregts tegenwoordig op zowel YouTube, Instagram als TikTok actief is onder zijn echte naam, is zijn gebruikersnaam Akkamist. In gesprek met NOS Jeugdjournaal legt hij de herkomst van zijn naam uit.
“Ik wilde een naam die clean is”, aldus de straatvoetballer. De akka is zijn favoriete truc, en dat combineerde hij met chemist (scheikundige). Oftewel Akkamist is iemand die experimenteert met voetbaltrucjes.
Joris Sebregts in social cijfers
Joris Sebregts heeft in totaal 7,9 miljoen volgers verdeeld over 4 verschillende platforms:
- YouTube: 4,6 miljoen abonnees en 2,5 miljard views op 671 video’s (waarvan 545 Shorts)
- Instagram: 1,5 miljoen volgers met 1.162 berichten
- TikTok: 1,7 miljoen volgers, 24,6 miljoen likes en 462,1 miljoen views op 303 video’s
- Snapchat: 119 duizend volgers