Toekomst van gamen: schijfloos of in de cloud?
Het was de normaalste zaak van de wereld: gamen doe je vanaf een fysieke schijf. Zonder schijfje kun je niet gamen. Hebben we in de toekomst nog een blu-ray nodig, gaat alles schijfloos of gaan we massaal gamen in de cloud?
Vorige maand kondigde Google Stadia aan. Een gamestreamingplatform waarbij je, afgezien van een controller, geen fysieke apparatuur nodig hebt om te kunnen gamen. Hoewel gamen in de cloud wordt gezien als de ultieme gametoekomst, is het maar de vraag of gerenommeerde gamebedrijven die stap bij de volgende generatie Xboxes of PlayStations durft te maken.
Ik denk dat het grootste deel van de gamers fysieke apparatuur op dit moment niet erg vindt en dat gamestreaming zich eerst echt moet gaan bewijzen voordat we massaal gamen in de cloud.
Microsoft wedt op twee gamepaarden
Microsoft werkt overigens aan een eigen gamestreamingdienst: xCloud. Hierdoor wordt het mogelijk om games te streamen naar pc’s, consoles, smartphones of tablets. Ze durven er echter nog niet volledig voor te gaan: dinsdag kondigde Microsoft de Xbox One S All-Digital Edition aan. Een schijfloze Xbox One.
Een schijfloze Xbox One is een mooie test om te kijken of dit is waar gamers op zitten te wachten. Doordat deze console wordt geleverd zonder blu-ray-speler is de spelcomputer vijftig euro goedkoper dan de even krachtige Xbox One S. De Xbox One S All-Digital Edition wordt geleverd met een 1 terabyte harde schijf met daarop drie games: Forza Horizon, Sea of Thieves en Minecraft.
Sony gaat fysieke media ondersteunen bij PlayStation 5
Sony biedt op dit moment een eigen gamestreamingplatform: PlayStation Now. Hoewel dit platform onderdeel blijft van de strategie, gaat het Japanse bedrijf zich in de komende nog niet volledig richten op cloud gaming.
Dinsdag heeft Sony de eerste details onthuld over de PlayStation 5. De vijfde generatie spelcomputer moet een stuk krachtiger worden met een Ryzen-cpu, Navi-gpu en raytracing. Hoewel het uiterlijk van de PlayStation 5 nog niet is onthuld, is wel duidelijk dat het om een fysieke spelcomputer gaat. De nieuwe spelcomputer is 8K-compatibel en ook kan de console overweg met blu-rays. Sony staat met PlayStation Now al met een been in de toekomst, maar kiest daarnaast met de PlayStation 5 voor een conservatieve aanpak.
Nintendo bewandelt zijn eigen pad
Nintendo is al tijden een vreemde eend in de bijt. Waar de Xbox en PlayStation zo krachtig en snel mogelijk moeten zijn om de mooiste graphics te kunnen tonen, probeert Nintendo innovatief te zijn op hun eigen manier.
Bij Nintendo geen dvd’s of blu-rays, maar cardridges. Lekker compact om mee te nemen, net als de spelcomputer zelf overigens. De Nintendo Switch kun je aansluiten op je televisie, maar bovendien kun je hem ook al gametablet gebruiken. De Switch is echter niet heel krachtig, waardoor het eigenlijk de ideale spelcomputer is voor gamestreaming. En wat blijkt: in Japan wordt al volop getest met cloud gaming op een Nintendo Switch.
Misschien dat de twee nieuwe Nintendo Switch-varianten, die binnenkort worden aangekondigd, nog iets kunnen onthullen over Nintendo’s toekomstvisie.
Pc-gamers gamen al jaren schijfloos
Ten slotte het gameplatform pc. Piraterij zorgde op de personal computer ervoor dat ontwikkelaars deze markt minder interessant begonnen te vinden, maar tegelijkertijd zorgde het ervoor dat de manier van games spelen op de pc veranderde. Distributieplatformen als Steam begonnen synoniem te worden voor gamen op een pc.
Op Steam heb je al je gekochte games in je lokale bibliotheek staan. Misschien heb je deze games fysiek gekocht, maar de meeste games worden op Steam zelf gekocht. Hierdoor heb je geen schijfje meer nodig om te gamen. Met Steam is het ook mogelijk om games naar een minder krachtig apparaat te streamen.