
Royalistiq behaalt 1 miljoen YouTube-abonnees: ‘Niet gedacht dat ik het ooit zou halen’
“Het is wel echt de ambitie geweest om een groot YouTube-kanaal op te zetten, alleen het voelde wel als een soort van fantasie.” Roy Beszelsen (26), beter bekend als Royalistiq, kon vroeger alleen maar dromen van 1 miljoen abonnees, maar sinds afgelopen week is zijn droom werkelijkheid geworden. Hoe groeide Roy uit tot één van de grootste game-YouTubers van Nederland?
Entertainer op jonge leeftijd
Tien jaar geleden begon Royalistiq met het uploaden van gamevideo’s op zijn YouTube-kanaal. In zijn kleine kamertje was hij vooral bezig dat zijn moeder en zijn broer hem niet konden horen bij het opnemen van video’s, want stiekem schaamde hij zich er nog een beetje voor. In een heuse documentaire op zijn kanaal blikt de inmiddels 26-jarige Roy Beszelsen samen met vrienden terug op zijn hoogte- en dieptepunten van zijn YouTube-carrière.
Entertainen zit er bij Roy al vanaf jongs af aan in. Als kind is hij fan van Bassie & Adriaan en daarom wil hij acrobaat worden. En anders lijkt goochelaar hem wel wat. In de brugklas ontdekt hij zijn liefde voor camera’s, als hij samen met jeugdvriend Jesse de Bakker een filmbedrijfje start. Een passie voor content is ontstaan.
Royalistiq maakte van zijn hobby zijn werk
Als hij enkele jaren later stopt met zijn opleiding, besluit hij een tussenjaar te nemen. Met een parttime baan bij een bioscoop verdient hij genoeg om rond te komen, maar daarnaast houdt hij veel tijd over om geld te gaan verdienen met YouTube. In de documentaire vertelt Royalistiq dat hij vanuit passie is begonnen op het platform, maar wel om van gamen zijn werk te maken. “Als je van je hobby je werk kan maken, dat is het mooiste wat er is.”
Daarbij was het wel de ambitie van Roy om uit te groeien tot een groot kanaal. “Alleen voelde het wel als een soort van fantasie. Fictie. Nooit gedacht dat het zou lukken, maar ik wilde het wel proberen.”
Het YouTube-succes is hem niet komen aanwaaien. Werk kreeg vaak een hogere prioriteit dan familie of vrienden. “Ik koos negen van de tien keer voor de update van Fortnite en niet voor een verjaardag. Ik heb op privégebied er veel voor gelaten, maar ik heb daar geen seconde spijt van gehad.” Online moest hij opboksen tegen kritiek. “Het is onmogelijk om iedereen een positieve mening over je te laten hebben.” Als je dat gegeven kan accepteren, wordt het volgens Roy een stukje makkelijker.
“Ik koos negen van de tien keer voor de update van Fortnite en niet voor een verjaardag.”
Gelijkmatige groei in abonnees
Waar andere YouTubers enorme stijgingen in nieuwe abonnees afwisselen met rustige periodes, daar is Royalistiq veel gelijkmatiger gegroeid. Nadat hij eind 2014 begint met uploaden, haalt hij begin 2016 zijn eerste mijlpaal: 1.000 abonnees. Een jaar later groeit zijn abonnee-aantal uit tot 50.000 abonnees. In augustus 2017 breekt Roy de grens van 100.000 abonnees, waarmee hij een zilveren play button haalt.
Als ik de afgelopen drie jaren analyseer, dan groeit Roy gemiddeld met ongeveer 3.000 abonnees per maand (in december 2021 zat hij op 900.000 abonnees). Alleen vorig jaar in november en in de afgelopen weken zie je dat de groei een stuk harder gaat.
‘Livestreamen is het leukste wat er is’
In totaal heeft Royalistiq inmiddels meer dan 3.000 video’s op zijn kanaal geüpload. Wat daarbij opvalt is het grote aantal livestream: 20 procent van alle video’s. Volgens Roy is livestreamen dan ook het leukste wat er is. “Het echt bouwen van een community en daar elke dag mee kunnen praten.”
Hoewel Roy in 2016 ook al live op YouTube was, is hij in het afgelopen jaar echt consistent geworden met livestreamen. Een gemiddelde stream duurt bij de gamer ruim drie uur, maar dat gemiddelde wordt omhoog getrokken door een 12-uur livestream die Roy deed. Naast YouTube is Roy ook regelmatig live op Twitch, waar hij in een jaar tijd van 4 duizend volgers groeide naar 71 duizend. Om dat getal in perspectief te zetten: Roy staat hiermee op de 31e plek in Nederland, en dat slechts in een jaar tijd.
Royalistiq 100 keer trending in afgelopen drie jaar
Niet alleen de 1 miljoen abonnees van Roy zijn indrukwekkend, ook de 572 miljoen weergaven spreken voor zich. In 2023/2024 haalt hij ongeveer 3 miljoen views per maand, vertaalt naar views per video zit hij op 58 duizend views per upload (exclusief zijn Shorts).
Ook op het Trending-overzicht is Royalistiq vaak te vinden: in de afgelopen drie jaar stond er meer dan 100 keer een video van hem op YouTube Trending. En dan heb ik het nog niet eens over hoe vaak zijn video’s in het Gaming-overzicht komen. Zijn laatste keer Trending was overigens wel in januari van dit jaar, maar goed het Trending-overzicht ziet er tegenwoordig ook heel anders uit.
Welke games speelt Royalistiq het vaakste?

Afgezien van zijn enthousiasme en zijn kenmerkende lach, is er nog iets niet weg te denken bij Royalistiq: games. Heel veel games. Ik heb alle ruim 3 duizend video’s van Roy op een rijtje gezet en 80 procent van zijn video’s draait om 5 game-franchises: Fortnite, GTA, Rocket League, FIFA/FC en Call of Duty. Daarbij heb ik games gebundeld, onder Call of Duty vallen bijvoorbeeld verschillende delen van Black Ops, Modern Warfare en vooral veel Warzone.
Fortnite is met afstand het spel waar Royalistiq de meeste video’s over heeft gemaakt. In 43 procent van zijn video’s speelt Roy Fortnite, gevolgd door GTA (23 procent van alle video’s). Hierbij de tien meest gespeelde franchises:
- Fortnite – 1.448 video’s
- GTA – 791 video’s
- Rocket League – 212 video’s
- FIFA/FC – 150 video’s
- Call of Duty – 143 video’s
- Minecraft – 97 video’s
- Resident Evil – 55 video’s
- Among Us – 46 video’s
- Ghost Recon – 44 video’s
- FarCry – 14 video’s
Kleine disclaimer: ik heb bij deze top 10 vooral gekeken naar de titel en omschrijving van de video, het kan zijn dat er in sommige video’s meerdere games worden gespeeld.
Sporten en auto’s
YouTube is voor Royalistiq een uitlaapklep, maar dat geldt bij hem ook voor sporten. Zelf zegt hij in de documentaire hierover: “Gaming wordt vaak gelinkt aan een ongezonde levensstijl. Ik wilde laten zien dat dat niet het stigma hoeft te zijn wat er aan hoeft te hangen.”
Naast het sporten wil Roy hier nog op een andere manier aan bijdragen. Geen energydrinks om de lange gamesessies vol te houden, maar wel zijn eigen Focus Drink. Een cafeïnevrij drankje dat laag is in calorieën. Roy is mede-eigenaar van Focus Drink. Eerste lange tijd samen met de met YouTube-gestopte Don de Jong, maar vorige week kwam naar buiten dat Enzo Knol mede-eigenaar is geworden.
Buiten gamen en sporten heeft Roy nog een belangrijke hobby: auto’s. Er was een tijd dat hij de ene snelle sportauto inruilde voor de ander, maar die tijd is voorbij: “Je kan zoveel slimmer dingen met geld doen dan auto’s kopen.” Hij begon zijn auto-avontuur nadat hij veel winst had gehaald met crypto. Spijt van de dure auto’s heeft hij niet. “Ik ben blij dat ik het heb gedaan, anders had ik het later wel gedaan. Het is een hele mooie tijd van mijn leven geweest”
Toekomst
Na tien jaar YouTube en één miljoen abonnees is het tijd om te reflecteren. Als reden voor het succes vertelt Roy dat het belangrijk is om bij jezelf te blijven, en je niet gek te laten maken door hypes en trends. “Je kan je gek laten maken door alles wat je om je heen ziet, maar wat ik altijd heb gedaan is mijn kijkers mee te nemen in het hele potje.”
Royalistiq hoopt over vijf nog steeds te doen wat hij nu doet. Maar, zegt hij, je weet niet hoe dingen lopen. Iets wat Roy waarschijnlijk in de toekomst nog een keer wil doen is Royalistiq Live. Dit was een evenement waarbij Roy live in theaters in Nederland en België gamede voor volle zalen met fans. “Dat we dat gedaan hebben, dat is echt insane!”
Royalistiq eindigt zijn documentaire met dat hij nog niet kan bevatten dat hij één miljoen abonnees heeft. “Wel van gedroomd, maar niet gedacht dat ik het ooit zou halen.”
Meest bekeken YouTube-video’s van Royalistiq
Hieronder zie je de drie populairste video’s van Royalistiq. Op mijn YouTube-kanaal zie je zijn vijf populairste video’s in één minuut.
1. Ik geef Enzo €10 per kill – Fortnite Battle Royale ft. Enzo Knol (Nederlands) – 4,2 miljoen views

2. De top 10 grappigste Fortnite momenten – Fortnite Top 10 ft. Enzo Knol (Nederlands) – 4 miljoen views

3. De top 10 mooiste multi kills – Fortnite top 10 ft. Enzo Knol (Nederlands) – 3 miljoen views

Royalistiq in social cijfers
Royalistiq heeft in totaal 1,8 miljoen volgers verdeeld over vijf verschillende platforms:
- YouTube: 1 miljoen abonnees en 572 miljoen views op 3.666 video’s (waarvan 309 Shorts)
- Instagram: 489 duizend volgers en 495 posts
- Snapchat: 82,3 duizend volgers
- TikTok: 171 duizend volgers, 923 duizend likes en 14,5 miljoen views op 40 video’s
- Twitch: 71 duizend volgers
Meer over YouTube
Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant:
- Don de Jong (1,1 miljoen abonnees) stopt: ‘Jammer om dit hoofdstuk af te sluiten’
- Celine Dept: van 0 naar 24 miljoen abonnees in slechts 10 maanden
- Dit zijn de 25 grootste YouTube-kanalen uit Nederland in 2024
- Cristiano Ronaldo opent YouTube-kanaal en breekt in eerste week record na record
- Populaire Vlaamse YouTuber Acid maakt van zijn hart geen moordkuil