Pure Luxe: hoe 100.000 YouTube-abonnees wegdromen van rijkdom en overvloed

Miljoenenvilla’s, dure auto’s, decadente horloges en uiteraard het sabreren van champagne. Als je een inkijkje wil in een luxe levensstijl, moet je -de naam zegt het al- bij het YouTube-kanaal Pure Luxe zijn. Presentator Floris Wyers bereikte afgelopen weekend samen met zijn team de mijlpaal van 100.000 abonnees. Tijd voor een analyse van het kanaal.

“Amices we did it! 100.000 abonnees. We zijn erg trots en blij met deze mooie mijlpaal”, zo valt te lezen op het YouTube-kanaal van Pure Luxe. En die blijdschap is meer dan terecht, want met de video’s over pracht en praal heeft Pure Luxe een plek veroverd in het selecte gezelschap dat een Zilveren Play Button ontvangt vanwege het beslechten van deze magische grens.

Wie is Floris Wyers van Pure Luxe?

In de video’s van Pure Luxe gaat Floris Wyers op bezoek bij vooraanstaande mensen met een luxe levensstijl. Deze bekende Nederlanders, ondernemers of andere rijken geven Floris met plezier een rondleiding in hun luxueuze huis, of gaan met hem op pad in een auto waar je (zelfs in deze tijden) een rijtjeswoning voor kan kopen.

In dit artikel behandel ik Pure Luxe als een YouTube-kanaal, maar het merk is meer dan dat. Het platform over weelde heeft een eigen website, webshop, social media en zelfs een magazine. Gelukkig staat het YouTube-kanaal volledig op zichzelf en kun je genieten van content, zonder dat je wordt doodgegooid met teasers naar andere platform.

Over de achtergrond van Floris Wyers is overigens niet heel veel bekend. In de video’s is duidelijk te zien dat Wyers een overvloedig leven heeft, en zeker niet elke euro hoeft om te draaien, maar het is onbekend waar hij zelf zijn vermogen aan heeft verdiend. Eén is wel duidelijk: hij is het perfecte gezicht voor een YouTube-kanaal zoals Pure Luxe.

Iets wat overigens meteen opvalt als je de videocontent gaat bekijken, is de bijzondere uitspraak van Floris Wyers. Waar de gemiddelde youtuber het heeft over de reacties of comments onder een video, daar heeft Floris zijn eigen draai eraan gegeven: laat even een reactie achter in de commands.

Waarom is Pure Luxe zo’n succes?

Pure Luxe genereert ongeveer één miljoen weergaven per maand als je kijkt naar de laatste drie maanden. Ook qua abonnees zit het kanaal flink in de lift. In de afgelopen zes maanden groeide het kanaal van 75.000 abonnees naar 100.000 abonnees afgelopen weekend.

Hoewel Pure Luxe content creëert over een luxe levensstijl in de breedste zin van het woord, ligt de focus in de content toch zeker op housetours in luxueuze woningen en het rijden in dure auto’s. Veertig procent van alle video’s is een housetour, en deze worden gemiddeld goed bekeken met 213.403 views. Vooral als Floris Wyers op housetour gaat bij bekende Nederlanders zoals Peter Gillis, Dennis Schouten, Salar Azimi of Gio Latooy, schieten de views omhoog.

Ondanks dat veel van het succes van het YouTube-kanaal is toe te schrijven aan het inkijkje dat je krijgt in een levensstijl als geld geen probleem is, zou ik Pure Luxe tekort doen als ik al het succes puur op die invalshoek schuif. Kijk bijvoorbeeld hoe de video’s worden opgebouwd. Bij een housetour krijg je direct een prikkelende quote van de bekende Nederlander, gevolgd door een paar teasende beelden van de meestal prachtige woningen. Hierdoor is het zaadje gepland bij de kijker en ben je veel eerder geneigd om de video uit te kijken.

De thumbnails van het kanaal zijn daarnaast super herkenbaar. Je ziet meestal Floris Wyers samen met de gast, terwijl je op de achtergrond lekker wordt gemaakt met een luxe woning of dure auto. De titels van video’s zijn helder geformuleerd. Soms aan de lange kant, maar ze bevatten wel allerlei relevante zoektermen. En uiteraard werkt het goed voor de clicks als je een titel hebt waarbij je lekker wordt gemaakt met een housetour in een huis van een paar miljoen euro.

En om de analyse compleet te maken, kan ik uiteraard ook niet het sabreren van champagne vergeten. Menig video wordt hiermee afgesloten, en dit element zorgt er toch voor dat je de video uit blijft kijken. Stiekem hoop je toch dat het sabreren niet helemaal goed gaat en alles onder de champagne komt te zitten.

Wat zijn de populairste video’s van Pure Luxe?

Meest bekeken video's Pure Luxe

De meest bekeken video op het kanaal van Pure Luxe is de housetour bij Peter Gillis met 828.583 views. Overigens is Floris Wyers een paar maanden later weer op bezoek geweest bij Peter Gillis, ditmaal bij zijn nieuwe kasteel. Deze video staat met 439.429 views op de zevende plek van meest bekeken video’s van dit kanaal.

1. Massa is Kassa: Peter Gillis showt mij foxwild zijn villa en wagenpark. Hatseflats – 828.587 views

YouTube Video

 

2. Dennis Schouten (Roddelpraat) laat zijn huizen en Porsche zien – 720.713 views

YouTube Video

 

3. Van vluchteling naar multimiljonar: op bezoek bij Salar Azimi – 552.328 views

YouTube Video

 

Meer over YouTube

Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant:

Deel dit artikel: