Wat is het geheim van Televizier-Ster-winnaar Robbert Rodenburg op YouTube?

Robbert Rodenburg (24) heeft met zijn YouTube-serie Open Kaart de Televizier-Ster gewonnen in de categorie Online-videoserie. Andere genomineerden voor deze prijs waren politievlogger Jan-Willem en StukTV. Wat is het geheim van het YouTube-succes van Robbert Rodenburg?

Open Kaart

In de serie Open Kaart gaat Robbert Rodenburg in gesprek met bekende Nederlanders. Om beurten mogen ze een kaartje van de tafel pakken, met daarop een vraag die ze aan de ander mogen stellen. Wat volgt is een openhartig gesprek. Robbert ging in deze setting onder andere in gesprek met gravin Eloise van Oranje, John van den Heuvel, Sylvie Meis, Hugo de Jonge, en Gio Latooy.

Televizier-Ster Online-videoserie

In de jaarlijkse Televizier-Ster-verkiezing nam Robbert Rodenburg het in de categorie Online-videoserie op tegen StukTV en politievlogger Jan-Willem. Qua abonnees en weergaven mogen StukTV (2,59 miljoen abonnees, 1,4 miljard weergaven) en politievlogger Jan-Willem (315.000 abonnees, 100 miljoen weergaven) dan flink in het voordeel zijn ten opzichte van Robbert (148.000 abonnees, 17,7 miljoen weergaven), maar uiteindelijk mag Robbert zich nu Televizier-Ster-winnaar noemen. StukTV was voor de vierde keer op rij genomineerd, de eerste drie keer met de serie Het Jachtseizoen, dit keer met (On)mogelijk, maar helaas voor het trio was het winnen dit keer ook onmogelijk.

“Als klein jongetje keek ik naar de Televizier en dan zag ik mijn grote idolen een prijs in ontvangst nemen”, vertelt Robbert Rodenburg. “En dan dacht ik altijd wat als je daar ooit een keer mag staan. En vanavond sta ik hier.”

YouTube Video

 

Vijf seizoenen praten met bn’ers

Inmiddels gaat Robbert Rodenburg al ruim tweeënhalfjaar in gesprek met bn’ers. Opgeteld zijn dat vijf seizoen aan Open Kaart-interviews, oftewel 46 video’s.

Wat wel opvalt is dat de lengte van de interviews langzaam toeneemt. Op 19 maart 2020 deed Robbert zijn eerste interview met Maxime Meiland. Dat interview duurde ruim 20 minuten, terwijl het meest recente interview, met Sylvie Meis, maar liefst 48 minuten duurt. Gemiddeld duurden de interviews in het eerste seizoen 24 minuten, in het tweede seizoen 31 minuten, en lijkt de sweet spot op zo’n 36-37 minuten te liggen vanaf seizoen drie.

Open Kaart – Weergaven per seizoen

Afgaand op het gemiddeld aantal weergaven per seizoen, is het eerste seizoen met afstand het best bekeken seizoen met bijna een half miljoen weergaven. Hoewel Robbert zeker wel in gaat op actuele onderwerpen, hebben de interviews ook een lange levensduur, waardoor het logisch is dat oudere interviews relatief beter scoren.

  • Seizoen 1 (mrt-mei 2020): 484.767 weergaven
  • Seizoen 2 (sep-dec 2020): 366.489 weergaven
  • Seizoen 3 (mrt-mei 2021): 413.125 weergaven
  • Seizoen 4 (nov-dec 2021): 295.745 weergaven
  • Seizoen 5 (jul-sep 2022): 271.032 weergaven

Wat is het geheim van het YouTube-succes van Robbert Rodenburg?

Als je het YouTube-kanaal van Robbert bekijkt, ligt het voor de hand om te concluderen dat het succes vooral te maken heeft met de bekende Nederlanders die aanschuiven. Niet alle content op YouTube met bn’ers scoort echter goed, en bovendien schuiven gasten ook niet zomaar aan. Je moet wel echt iets te bieden hebben als YouTube-kanaal.

De content op het kanaal heeft een professionele uitstraling. De thumbnails zijn herkenbaar en aantrekkelijk voor het publiek, terwijl de titels goed geoptimaliseerd zijn voor zoekverkeer. De video’s zelf zijn basic, maar van hoge kwaliteit (zowel qua licht, beeld als geluid). Hierdoor ligt de focus puur op het gesprek en niet op randzaken.

Om het succes van Robbert Rodenburg te kunnen duiden, neem ik jullie mee naar de meest recente video op het kanaal. Sylvie Meis doet tegenwoordig geen interviews meer, maar toch schuift ze aan bij Open Kaart. “Robbert je weet dat ik dit normaal niet doe, ik doe dit voor jou. Don’t make me regret it.

Sylvie Meis bekent in de video dat ze zelf ook graag kijkt naar de interviews van Robbert. “Wat ik heel erg kan waarderen – en dat zie ik in jou terug – is hoe professioneel je bent. Hoe warm je bent naar je gasten toe. Hoe geïnteresseerd en hoe super voorbereid.”

Deze motivatie van Sylvie Meis om aan te schuiven, is denk een mooie verklaring voor het succes van Robbert en zijn team. Met de keuze voor de gasten sluiten de video’s bovendien goed aan op het kijkgedrag van kijkers die niet alleen maar op YouTube content consumeren.

Populairste interviews van Robbert Rodenburg

Robbert Rodenburg heeft in totaal in de afgelopen twee jaar 48 interviews op zijn kanaal geüpload. Twee video’s zijn meer dan een miljoen keer bekeken. In de top 3 zijn twee keer de Meilandjes terug te vinden samen met gravinfluencer Eloise van Oranje.

1. Maxime Meiland over donkerste periode uit haar leven – 1.140.747 weergaven

YouTube Video

 

2. Eloise van Oranje openhartig over haar jeugd, liefdesleven, de paparazzi & familietradities – 1.095.412 weergaven

YouTube Video

 

3. Martien Meiland openhartig over de liefde, ruzie, coming-out & de familie – 799.057 weergaven

YouTube Video

 

Meer over YouTube

Deze artikelen over YouTube vind je mogelijk ook interessant:

Deel dit artikel: