Instagram gaat grotendeels stoppen met IGTV en dat is goed nieuws voor creators
In 2018 lanceerde Instagram IGTV als alternatief voor YouTube. Het gedroomde succes is het echter nooit geworden, mede doordat de content niet volledig is geïntegreerd in de ‘Instagram-beleving’. Instagram ziet dit nu ook in en neemt daarom soort van afscheid van IGTV. In dit artikel leg ik uit waarom Instagram hiervoor kiest en waarom dit eigenlijk goed nieuws is voor content creators.
Wat gaat er veranderen?
Instagram heeft dinsdag bekend gemaakt dat ze IGTV gaan hernoemen naar Instagram TV. De grootste verandering is echter dat lange videocontent niet langer exclusief is. Tot nu toe kon je video’s korter dan één minuut gewoon op de tijdlijn plaatsen, maar als de video langer was, moest je de video uploaden als IGTV. Binnenkort kun je echter video’s tot zestig minuten uploaden naar de Instagram Feed, waarvan je de eerste zestig seconden direct in de feed kan kijken.
De losse IGTV-app wordt hernoemd naar Instagram TV en zal volgens een woordvoerder van Instagram een een bestemming blijven voor mensen die video willen kijken.
Waarom is het verdwijnen van IGTV goed nieuws?
In de begindagen van IGTV had je een losse app nodig om de langere videocontent te bekijken. Dat is gelukkig snel veranderd, maar toch is de beleving niet optimaal. Als je een IGTV-video langs ziet komen in je feed, kun je een minuut van de video kijken en daarna pauzeert die video en kun je verder kijken in de IGTV-omgeving. Dit pauzeermoment is een afhaakmoment voor kijkers.
Binnenkort kun je dus langere video’s rechtstreeks uploaden naar de Instagram Feed en hoef je niet langer de feed te verlaten om een video te bekijken. Hierdoor zit je als maker niet langer met het limiet van één minuut en krijgt de kijker een betere ervaring voorgeschoteld.
Waarom gooit Instagram het roer om?
Instagram probeert met nieuwe functionaliteit mensen weg te houden bij de concurrentie. IGTV werd geïntroduceerd als alternatief voor YouTube, Instagram Stories was een kopie van Snapchat, en recenter ging Instagram met Reels de strijd aan met TikTok.
De reden dat het bedrijf nu (grotendeels) stopt met IGTV heeft volgens mij twee redenen. Allereerst wist de functionaliteit niet het gewenste succes te brengen. Daarnaast zorgt de wijziging ervoor dat gebruikers nog wel langere video’s in Instagram kunnen kijken, maar dat er meer ruimte vrijkomt voor Instagram Reels.
Instagram en ook YouTube zijn bang voor het succes van TikTok. Instagram lanceerde Reels, terwijl YouTube met Shorts op de proppen kwam. Vorig jaar gaf Instagram Reels een prominente plek in het menu door de uploadknop in het midden te vervangen met een snelkoppeling naar Reels.