
Instagram Broadcast Channels: zijn ze nuttig voor jou?
Instagram heeft sinds kort een nieuwe functie: Broadcast Channels. Naast posts, Reels en Stories heb je daarmee binnenkort een vierde manier om je achterban te bereiken: door de nieuwe broadcast-functionaliteit verschijnt jouw bericht in de DM van je volgers. Is deze nieuwe functie echt zo handig als het klinkt? In dit artikel zet ik de belangrijkste eigenschappen van Instagram’s Broadcast Channels op een rijtje om te bepalen of ze echt meerwaarde hebben voor creators.
Wat zijn Instagram’s Broadcast Channels?
Deze onlangs onthulde feature, genaamd Broadcast Channels, biedt een nieuwe manier voor creators om te communiceren met de achterban. Op de blog van het sociale netwerk wordt de functionaliteit als volgt omschreven: een publiek, one-to-many berichtensysteem dat creators in staat stelt om op grote schaal te communiceren met hun volgers.
In feite kun je als creator een soort van groupchat aanmaken met je achterban, waarin jij de controle behoudt over wie berichten kan plaatsen. Als beheerder kun je updates versturen in de vorm van teksten, foto’s, video’s, spraaknotities of polls. Volgers kunnen reageren met een emoji op een post, of deelnemen aan de poll. Volgers kunnen zelf trouwens geen berichten in het kanaal plaatsen.
De berichten die je broadcast, komen in de Instagram-inbox van volgers die deelnemen aan het kanaal. Dit maakt de Broadcast Channels daarom ook echt uniek binnen Instagram. Normaal zien gebruikers je content alleen in de story-balk, op een tijdlijn of via de Verkennen-pagina, maar nu is er ook een grootschalige manier om in de DM terecht te komen. Dit zorgt voor een meer directe en persoonlijke manier van communiceren.
In de screenshot hieronder zie je een voorbeeld van hoe Broadcast Channels eruit zien:
Is Broadcast Channels voor iedereen beschikbaar?
Instagram is in februari begonnen met het uitrollen van Broadcast Channels voor een handjevol Amerikaanse creators. Het plan is om de functionaliteit in de loop van enkele maanden verder uit te rollen. Op het moment van schrijven kan ik wel deelnemen aan bestaande kanalen, maar kan ik voor accounts waar ik beheerder van ben nog geen broadcast-kanaal starten. Instagram heeft overigens een wachtlijst om early access te krijgen.
Hoe kun je de nieuwe functionaliteit gebruiken?
Als je als creator toegang hebt tot de nieuwe functionaliteit, kun je een eigen Broadcast Channel aanmaken vanuit je Instagram-inbox. Hoe zorg je er voor dat volgers deelnemen aan het kanaal? Je kunt in je Stories een sticker toevoegen, met de boodschap “Word lid van kanaal”. Daarnaast kun je de kanaal-link ook aan je profiel toevoegen. Als je een nieuw kanaal aanmaakt, krijgen al je volgers trouwens een pushnotificatie met een uitnodiging voor het kanaal.
Als volger kun je een kanaal bekijken zonder dat je er direct lid van hoeft te worden. Dit geeft je een voorproefje van de content voordat je besluit om lid te worden. Onderaan het scherm staat een knop met Deelnemen om updates te ontvangen in je DM.
Je kunt op elk moment een kanaal ontvolgen door het kanaal aan te klikken en vervolgens op de titel bovenaan het kanaal te klikken. Daarna kun je op Verlaten klikken. Overigens kun je (net als bij reguliere DM’s) een Broacast Channel (tijdelijk) muten, wat betekent dat je geen meldingen meer ontvangt voor berichten in dat kanaal. Wel kunnen je de berichten in het kanaal blijven bekijken en kun je ook nog reageren.
Is Broadcast Channels de moeite waard?
Als sociale media nieuwe functionaliteiten toevoegen is het altijd goed om te kijken hoe deze functionaliteit voor jouw merk kan werken. Broadcast Channels biedt een mooie mogelijkheid om contact te krijgen met je achterban, waarbij je ook niet afhankelijk bent van het algoritme.
Kijk echter wel hoe je met deze nieuwe functionaliteit waarde kan bieden aan je volgers. Dit kan bijvoorbeeld door het delen van exclusieve inhoud, het bieden van extra inzicht in je werk of het reageren op vragen en opmerkingen van je volgers. Als je te vaak iets publiceert of als de content niet interessant genoeg is, kan dit een averechts effect hebben. Als je merkt dat het aantal gebruikers in je kanaal afneemt, is het belangrijk om te kijken naar de feedback van je volgers en eventueel je strategie aan te passen. Tot slot: nieuwe functionaliteiten zijn altijd interessant om uit te proberen, misschien is dit voor jou en je merk wel het gouden ei.
Meta, het moederbedrijf van Instagram, is overigens van plan om Broadcast Channels ook te gaan testen in Facebook Messenger en Facebook.
Ook interessant
Deze artikelen vind je mogelijk ook interessant:
- Plan je Instagram Reels in met deze nieuwe functie
- Wie heeft de meeste volgers op Instagram in 2022?
- Top 25 populairste Instagrammers (2021)
- Instagram gaat grotendeels stoppen met IGTV