Hoe een klein verschil op een YouTube-thumbnail voor een langere kijktijd zorgt

Details maken het verschil. Wist je dat het openen of sluiten van je mond op een YouTube-thumbnail het verschil kan maken of mensen je video wel of niet uit kijken? MrBeast, de snelstgroeiende YouTuber ter wereld, kwam er via een AB-test erachter dat hij beter zijn mond gesloten kan houden.

“Ik deed mijn mond dicht op al mijn thumbnails en de kijktijd ging bij elke video omhoog lol”, zo schrijft de 25-jarige Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast op X (Twitter). Met een groei van 100 miljoen abonnees in 2023 en een gemiddeld aantal weergaven per video van 200 miljoen is de Amerikaan de meest succesvolle YouTuber op dit moment.

AB-testen met thumbnails

Op dit moment heeft een selecte groep creators (waaronder MrBeast) toegang tot een AB-test-tool van YouTube voor thumbnails. Met deze tool kun je verschillende thumbnails tonen aan verschillende kijkers om te bepalen welke thumbnail het beste werkt. Je kunt hierbij de test optimaliseren op CTR (aantal mensen dat doorklikt op jouw video) of kijktijd-aandeel (hoe lang blijven mensen kijken).

MrBeast heeft voor zijn test gekeken of het verschil maakt of hij zijn mond open of dicht heeft op de thumbnail. Bij alle video’s blijkt de variant waarin hij zijn mond dicht heeft te zorgen voor een hogere kijktijd. “Nu ik de optie heb om thumbnails daadwerkelijk AB te testen, hoef ik niet meer te raden en test ik gewoon wat mensen willen. Als ik dit hulpmiddel eerder had gehad, zou mijn mond al jaren geleden gesloten zijn geweest.”

MrBeast heeft nu een gesloten mond op zijn thumbnails

Waarom werkt een dichte mond beter voor de kijktijd?

“We moeten niet rusten voordat iedereen zijn mond gesloten houdt op thumbnails”, aldus MrBeast. Maar waarom is een dichte mond eigenlijk beter voor de gemiddelde kijktijd?

Techyoutuber Marques Brownlee (18,1 miljoen abonnees) denkt dat het verrassende resultaat komt door clickbait. In een tweet schrijft hij dat het doorklikpercentage (CTR) bij de thumbnails met open mond waarschijnlijk hoger is. De open mond zorgt er echter voor dat iets meer mensen zich door clickbait voelen misleid en en daardoor de video eerder verlaten. “Dus eigenlijk zullen thumbnails met een slechter doorklikratio de beste kijktijd hebben.”

Wanneer komt de AB-test voor thumbnails beschikbaar?

YouTube heeft de AB-test-tool voor thumbnails in 2023 voor een beperkte groep creators uitgerold. Het is de bedoeling dat in het begin van dit jaar alle youtubers met de tool aan de slag kunnen. Ik ben benieuwd hoe dit ervoor zorgt dat het thumbnail-landschap verder wordt geoptimaliseerd.

Meer over YouTube

Mogelijk vind je deze artikelen over YouTube ook interessant:

Deel dit artikel: