Blog  »  Datagedreven content

BOOS: 10 seizoenen strijden tegen misstanden met inmiddels 1 miljoen abonnees

BOOS: 1 miljoen abonnees

“Ja hallo en welkom bij BOOS.”  Elke nieuwe aflevering van BOOS startte tot februari 2023 met deze bekende quote. Inmiddels komen Tim Hofman en consorten al tien seizoenen (oftewel 350 video’s) op voor benadeelde personen. Het zorgt elk aflevering voor een half miljoen views en inmiddels heeft het kanaal de magische mijlpaal bereikt van 1 miljoen abonnees. Tijd om in de data achter dit succesvolle YouTube-kanaal te duiken.

Aller-vrolijkste relprogramma

In mei 2016 plaatste Tim Hofman op zijn Facebook-pagina een omroep waarin hij op zoek is naar mensen die boos zijn, en waarvoor de inmiddels 35-jarige mediamaker op zoek kon gaan naar een oplossing. “Ik wil het aller-vrolijkste relprogramma ooit maken, en wel op de internets.” Dat laatste klinkt heel logisch, maar binnen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een unicum.

Een maand later verschijnt de eerste video op het BOOS-kanaal waarin Tim opkomt voor Stefan die kanker heeft en die door zijn behandeling zijn opleiding niet kan afronden doordat het ROC niet mee wilde werken.

Confrontatie

BOOS richt zich op het oplossen van consumenten- en maatschappelijke problemen, een thema dat niet onbekend is voor de publieke omroep. Kassa (BNNVARA) en Radar (BNNVARA) zijn consumentenprogramma’s die al sinds jaar en dag opkomen voor de consument. BOOS volgt in dezelfde hoek, maar gooit het over een hele andere boeg. Geen televisieprogramma, maar een YouTube-kanaal. Snappy, humorvol en gericht op jongeren. BOOS stopt consumententelevisie in een modern jasje.

Centraal in elke video staat ook de confrontatie met de tegenpartij. Als de tegenpartij niet reageert op telefoontjes of mailtjes, worden de stoute schoenen aangetrokken. Met draaiende camera’s stapt het team van BNNVARA bij bedrijven naar binnen en gaan ze pas weg als ze met de juiste persoon hebben gesproken. Dit gaat zeker niet altijd zonder slag of stoot. Letterlijk zelfs, want in 2017 krijgt Tim Hofman klappen van een huisbaas, waardoor hij onder meer met een gebroken kaak in het ziekenhuis belandt.

Half miljoen Boos-abonnees in vijf jaar

Al snel weet BOOS een trouwe schare fans op te bouwen op YouTube. In de eerste vijf jaar groeit het kanaal naar een half miljoen abonnees en 100 miljoen weergaven. Het kanaal is daarnaast vaste gast op de YouTube Trending-pagina.

De lengte van BOOS-video’s is in acht jaar tijd verdrievoudigd: van gemiddeld 12 minuten in 2016 naar 38 minuten in 2024. Dit is een trend die YouTube-breed overigens zichtbaar is. Het zou mij ook niks verbazen dat veel BOOS-video’s op een televisiescherm worden bekeken (een andere trend in YouTube-land). BOOS heeft in ieder geval de playlists flink op orde, zodat een avondje BOOS bingen heel makkelijk wordt.

The Voice zorgt voor enorme boost in abonnees voor BOOS

Hoewel BOOS in de afgelopen jaren een hoop successen heeft gehaald (zowel inhoudelijk als qua views), is er één video die er met kop en schouders uit springt: This is The Voice. In 2022 bracht BOOS een veelbesproken aflevering naar buiten over The Voice of Holland. In de anderhalf uur durende video beschuldigen enkele vrouwen medewerkers van het televisieprogramma The Voice van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daarbij staan vooral Jeroen Rietbergen, Marco Borsato, Ali B en een regisseur van het programma centraal.

This is The Voice wordt genoemd bij vrijwel alle landelijke media en binnen 24 uur is de video al bijna acht miljoen keer bekeken (waarvan vijf miljoen in de eerste twee uur). Inmiddels staat de video op ruim elf miljoen weergaven.

De BOOS-aflevering over The Voice zorgt niet alleen voor veel views, het levert het kanaal ook nog eens enorm veel abonnees op. In de maand van The Voice-video krijgt het kanaal er maar liefst 317 duizend nieuwe abonnees bij. Waardoor BOOS van 557 duizend abonnees stijgt naar 874 duizend. In de week voor de aflevering komen er ongeveer 100.000 abonnees bij, op de dag van de video zelfs meer dan 150.000 abonnees. In onderstaande grafiek zie je het aantal nieuwe abonnees per maand voor BOOS. Normaal gesproken groeit het kanaal met een paar duizend abonnees per maand.

Boos nieuwe abonnees per maand

Populairste video’s van BOOS op YouTube

Populairste 5 video's van BOOS

Het zal geen verassing zijn dat This is The Voice met afstand de populairste video op het BOOS-kanaal is. In totaal zijn er op het kanaal 37 video’s geüpload die meer dan één miljoen keer bekeken zijn, dit zijn de vijf populairste:

  1. This is The Voice (20 jan. 2022) – 11,2 miljoen views
  2. Tim breekt zijn kaak en Ton Hendriks liegt alles bij elkaar (17 aug. 2017) – 2,7 miljoen views
  3. Happy Italy wil Tim de tering slaan en Berlusconi is hun mascotte (10 nov. 2016) – 2,1 miljoen views
  4. Cryptomunt XPOSE lijkt pump ’n dump met Vasco Rouw als adviseur deel 1/2 (13 jan. 2022) – 2,0 miljoen views
  5. Rapper Sjors wil vechten met Tim en licht nog steeds mensen op (23 mei 2019) – 1,9 miljoen views

Populairste YouTube-kanalen binnen publieke omroep

BOOS staat op de derde plek qua abonnees binnen de publieke omroep. Alleen Drugslab (niet meer actief) en 101Barz hebben nog meer abonnees. Grappig detail: deze drie kanalen zijn allemaal van BNNVARA. Kindertijd en FunX Gemist maken de top vijf compleet.

Op basis van views staat BOOS overigens op de twaalfde plek binnen de publieke omroep. NOS Jeugdjournaal (2,2 miljard views), Sluipschutters (1 miljard views) en 101Barz (1 miljard views) zijn qua views de populairste kanalen.

  1. Drugslab (BNNVARA): 1,17 miljoen abonnees en 106 miljoen views
  2. 101Barz (BNNVARA): 1,6 miljoen abonnees en 1 miljard views
  3. BOOS (BNNVARA): 1 miljoen abonnees en 208 miljoen views
  4. Kindertijd (KRO-NCRV): 953 duizend abonnees en 509 miljoen views
  5. FunX Gemist (NPO): 882 duizend abonnees en 284 miljoen views

BOOS op TikTok

Hoewel YouTube het belangrijkste platform is voor BOOS, hebben ze daarnaast ook een Instagram-account. Dit account is vooral bedoeld om de achterban op de hoogte te houden van alles wat er gebeurt tussen de afleveringen in. Ongeveer een jaar geleden is daar ook TikTok bijgekomen.

Inmiddels zijn er 96 video’s geplaatst op het TikTok-account, samen goed voor bijna tien miljoen views (en 450.000 likes). BOOS heeft op TikTok 31.200 volgers en dit aantal neemt gemiddeld met 200 per maand toe.

De best bekeken TikTok-video is een throwback waarbij Tim probeert bij Tickettribune binnen te komen. De video is 2,2 miljoen keer bekeken.  Daarnaast is er nog een video met meer dan een miljoen views.

BOOS in social cijfers

YouTube

  • BOOS: 1 miljoen abonnees en 208 miljoen views op 350 video’s

Instagram

  • BOOS: 181.478 volgers en 665 posts

TikTok

  • BOOS: 31.200 volgers, 450 duizend likes en bijna 10 miljoen views op 96 video’s

Meer creator-analyses

Op mijn blog schrijf ik regelmatig analyses over creators en trends. Mogelijk dat je één van de volgende artikelen ook interessant vindt: