Review: Is ViewStats Pro 50 euro per maand waard voor YouTube-creators?

Op zoek naar creatieve ideeën voor je volgende YouTube-thumbnail of ben je benieuwd hoe je concurrenten presteren? Met ViewStats Pro krijg je toegang tot zes tools die je helpen in de research-fase voor je volgende video. Ik probeerde de dienst uit en vertel in dit artikel of het de investering waard is.

Ongeveer een jaar geleden schreef ik op mijn blog al enthousiast over de gratis functionaliteiten van ViewStats. Sindsdien gebruik ik de dienst nog regelmatig, en vandaar dat ik ook benieuwd was naar de betaalde variant. Overigens leuk om te weten: ViewStats is een tool van de grootste YouTuber ter wereld (MrBeast).

Deze 6 tools krijg je met ViewStats Pro

Als je een abonnement neemt op het betaalde abonnement van ViewStats krijg je toegang tot een losse omgeving waarin je aan de slag kan met zes verschillende tools.

  • Outliers: Met deze functie kun je zien hoeveel beter een bepaalde video presteert ten opzichte van andere video’s op datzelfde kanaal. Op basis van deze outliers kun je analyseren wat deze video uniek maakt en hoe je voor jezelf een soortgelijke strategie kan gebruiken
  • Thumbnail Search: Functie waarmee je kan zoeken op de inhoud van thumbnails, handig voor inspiratie bij het maken van een nieuwe thumbnail. Je kan ook op een thumbnail klikken om soortgelijke thumbnails weer te geven. Opvallend veel resultaten bij “golden car” overigens.
  • AB Testing: Wil je AB-testen maar heb je geen idee wat je moet testen? Met deze functie kun je zoeken naar AB-testen op YouTube. Ook leuk om te zien wat vergelijkbare kanalen voor testen uitvoeren.
  • Collections: Als je ideeën aan het opdoen bent voor een volgende video dan kun je al deze ideeën opslaan in Collections.
  • Alerts: Wil je volgen wat er over een bepaald onderwerp wordt geplaatst op YouTube? Via Alerts kun je complexe zoekopdrachten uitvoeren en deze filters opslaan, zodat nieuwe video’s automatisch in je overzicht komen.
  • Competitors: Dit is de nieuwste Pro-feature van ViewStats. Hiermee kun je tot 15 concurrenten volgen om te kijken welke video’s ze uploaden en ook welke AB-testen ze uitvoeren of welke titel-wijzigingen ze doorvoeren.

Handig researchtool

Een goed begin is het halve werk, en daar kan ViewStats Pro zeker mee helpen. Hoewel YouTube zelf al een ideale zoekmachine is voor inspiratie voor nieuwe content, brengt deze tool handige extra inzichten. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je ook kan leren van anderen? Vooral de outliers-functionaliteit is leerzaam om te kijken waarom een bepaalde video er uit springt voor een creator.

Het is fijn dat je de research uit de verschillende tools kan opslaan in Collections, maar om eerlijk te zijn is dit wel de functie die ik het minste gebruik. Zelf vind ik het toch prettiger om research op te slaan in een tool als Google Docs of gewoon in de favorieten van mijn browser. In Collections kun je namelijk wel video’s opslaan, maar je kan geen aantekeningen maken. Hierdoor is het na een tijdje onduidelijk waarom je bepaalde video’s hebt toegevoegd.

Kleinere kanalen missen

Eén van de grootste nadelen in mijn opinie is het ontbreken van videodata voor kanalen met minder dan 100 duizend abonnees (en soms ook bij grotere kanalen). Vooral in een functie als Competitors is dit een gemis. Je ziet in die module vaak nog wel welke video’s iemand uploadt en welke AB-testen iemand uitvoert, maar je ziet geen views. Technisch is daar een logische reden voor, maar het zorgt er wel voor dat je alsnog buiten ViewStats op zoek gaat naar inzichten.

Het ontbreken van de kleinere kanalen mis je overigens ook in de AB Testing-functionaliteit. Soms ben je op zoek naar de AB-testen die kanaal X uitvoert, maar dan krijg je helaas geen resultaten terug.

Marktonderzoek

Voor mijn blog maak ik inzichtelijk welke creators opvallen en wat de globale trends zijn. Niet gek dat ik ViewStats Pro ook als een middel zag om betere inzichten te verkrijgen, maar op dat vlak is ViewStats niet de beste tool. De dienst is handig als je zoekt naar bepaalde onderwerpen of heel specifiek gericht bent op één of meerdere kanalen. Maar niet om te zien welke dingen er bijvoorbeeld spelen in Nederland. Dat laatste komt ook omdat er (nog) geen filters zijn voor land of taal.

Desondanks gebruik ik de gratis variant van ViewStats zeker in mijn creator analyses en andere content. Op basis van mijn eigen data spot ik trends en daarna gebruik ik de dienst van MrBeast om te kijken welke thumbnail- en titel-wijzigingen creators doorvoeren zodat ik dat mee kan nemen in mijn onderzoek.

ViewStats is soms tergend traag

Toen ik vorig jaar ViewStats uitprobeerde was de tool snel, maar helaas is dat tegenwoordig anders. Ik heb regelmatig dat ik surf op de site en dat een pagina maar niet wil laden. Dit zie ik zowel bij de gratis functionaliteiten als de betaalde. Super frustrerend, vooral als je snel even wat wil opzoeken. Zelfs tijdens het schrijven van deze review heb ik er last van. Minutenlang blijft een pagina laden, terwijl ik daarvoor gewoon soepel kon doorklikken.

Vijftig euro per maand

ViewStats Pro is ruim vijftig euro per maand en vooral voor kleinere creators kan dat een drempel zijn om met de zes Pro-functionaliteiten aan de slag te gaan. Maar als je YouTube echt serieus neemt, kan het je ontzettend helpen in je onderzoek.

Wat voor video’s zijn er gemaakt over een bepaald onderwerp en welke video’s outperformen daarbij? Normaal kijk je misschien alleen naar views, maar dat zegt weinig als een kanaal standaard al veel views haalt. Ook voor het maken van de beste thumbnail geeft Pro je de nodige inspiratie. En anders krijg je nog wel wat inzichten via andermans AB-testen.

Mocht je ViewStats Pro toch te duur vinden, dan hier nog een kleine tip. Als je ViewStats Pro een maand neemt en daarna opzegt, dan krijg je nog de optie om de dienst twee maanden aan te houden voor vijftig procent. Oftewel je kan drie maanden Pro gebruiken voor honderd euro.

Is ViewStats Pro het geld waard?

ViewStats Pro biedt functionaliteiten die jou flink kunnen helpen in het voortraject van een YouTube-video. De tools hebben zeker potentie, maar het is wel heel erg afhankelijk van hoe je ze gebruikt.

Als je vooral in de gaten wil houden wat je concurrenten doen, dan is de tool enkel handig als de concurrenten groot genoeg zijn. Anders krijg je gewoon te weinig data. Ook als je vooral een vergelijking wil maken met de Nederlandse markt dan is ViewStats Pro niet de keuze voor jou.

Is ViewStats Pro dan het geld waard? Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van jouw usecase. Bij twijfel zou ik gewoon een maandje de tool uitproberen. Hopelijk heb je dan wel minder last van trage servers, want dat is voor mij de grootste showstopper en een bron van frustratie.

Deel dit artikel: