Blog  »  Tech

Handig: ViewStats geeft inzicht in het succes van je YouTube-concurrentie

viewstats

YouTube geeft als platform je al veel inzicht in de prestaties van andere kanalen: denk aan views, likes, het populairste video-overzicht en de Trending-pagina. Om echt te begrijpen wat een kanaal succesvol maakt, heb je meer nodig. Hier bestaan online veel verschillende tools voor. Een tool die recent op mijn pad kwam is ViewStats. In dit artikel leg ik je uit hoe ViewStats je kan helpen om inzichten te krijgen in de prestaties van andere kanalen.

SocialBlade versus ViewStats

Bij externe tools voor YouTube-statistieken denk ik al snel aan SocialBlade (een tool die al 16 jaar bestaat). Ideaal om gratis inzicht te krijgen in de abonnee-aantallen van een kanaal door de jaren heen. Maar niet heel geschikt om een antwoord te krijgen op de waarom-vraag van het succes.

Sinds kort is er een nieuwe tool beschikbaar: ViewStats. Jimmy Donaldson (beter bekend als MrBeast), sinds kort de populairste YouTuber ter wereld, zit achter deze tool. Net als bij SocialBlade geeft ook deze tool inzicht in de groei in abonnees en views van een kanaal. Maar de echte kracht zit in de video-analyse. De tool toont namelijk het aantal weergaven per dag, hoe de video scoort ten opzichte van de voorgaande negen video’s, en wat de invloed is van thumbnail- en titel-aanpassingen. Daarnaast nog een belangrijk verschil met SocialBlade; ViewStats is bizar snel!

Prestaties van een individuele video

Hieronder de view-grafiek van een video van MrBeast (bekijk hier de video in ViewStats zelf). Je ziet wat de video presteert (rode lijn) ten opzichte van het gemiddelde (grijze gebied), maar je krijgt ook inzicht in wanneer iemand de titel of de thumbnail van een video aanpast. Ideaal als je wil zien wat het effect is van een aanpassing.

Grafiek MrBeast -video Ages 1-100 Fight

Een andere belangrijke metric die je inzichtelijk krijgt met ViewStats is de prestatie van een video ten opzichte van de negen voorgaande video’s. 1 van de 10 betekent hierbij dat de video het beter doet dan de voorgaande video’s in een vergelijkbare tijdsperiode. 10 van de 10 wil je juist voorkomen, want dat betekent dat je video het veel slechter doet.

Je kunt uiteraard op YouTube zelf ook kijken wat de video’s voor een specifieke video hebben gedaan. Het nadeel daarbij is wel dat sommige video’s langer online staan dan anderen, waardoor de vergelijking kromloopt. Bij ViewStats zie je als het goed is, wel wat de video’s in een soortgelijke periode hebben gedaan:

MrBeast -video Ages 1-100 Fight versus voorgaande 9 video's

Hoe zit het met Nederlandse kanalen in ViewStats?

Voor een kanaal met 294 miljoen abonnees (MrBeast) heeft ViewStats veel statistieken, maar hoe zit dit met kleinere kanalen, bijvoorbeeld in Nederland?

Ik zie dat alle grote Nederlandse kanalen (lees ook mijn artikel: Dit zijn de 25 grootste YouTube-kanalen uit Nederland) inclusief video’s goed te vinden zijn op ViewStats. Denk daarbij aan Enzo Knol, StukTV, maar ook bijvoorbeeld NOS op 3. Dit geldt overigens voor de meeste Nederlandse kanalen boven de 100.000.

Onder de 100.000 toont de tool niet altijd video’s. BNR heeft bijvoorbeeld meer dan 50.000 abonnees, staat in ViewStats, maar er worden geen video’s weergeven. Daarnaast kan ik kanalen onder de 10.000 abonnees überhaupt lastig vinden. Dus is het momenteel wel vooral een tool om kanalen boven de 100.000 abonnees te analyseren.

Zelf vond ik een video over de EU van NOS op 3 nog wel leuk om in te duiken. In ViewStats (link naar de video) zie je dat de redactie zoekende was met deze video. De titel is zeven keer aangepast, en ook de thumbnail is 5x aangepast. Uiteindelijk zie je hieronder de eerste versie en de laatste versie:

NOS op 3: Wat is EU?

Zoeken op de inhoud van een thumbnail

Tot nu toe heb ik alleen de features besproken waar je zonder betaald abonnement toegang tot krijgt. Het verdienmodel van ViewStats is echter het Pro-abonnement (50 dollar per maand). In dit pro-abonnement krijg je toegang tot vijf extra opties:

  1. Inzicht in outliers: welke video’s presteren bovengemiddeld goed
  2. Alerts voor trends en video’s die jij interessant vindt
  3. Bekijk elke AB-test op YouTube voor inspiratie
  4. Zoeken op thumbnails
  5. Aanmaken van bundels voor video-ideeën

Zelf vind ik vooral de outliers, AB-tests en thumbnail-zoek interessant. Outliers en AB-tests geven inspiratie voor welke concepten werken, zodat je dit kan uitproberen bij je eigen video’s. Thumbnail-zoek kan je helpen om soortgelijke thumbnails op YouTube te vinden (ook handig bijvoorbeeld voor inspiratie). Ook kun je een bestaande thumbnail gebruiken als input om soortgelijke thumbnails te vinden.

ViewStats Pro

Verdict

Tot nu toe ben ik erg tevreden met ViewStats. Hoewel ik de pro-features ook interessant vind, vind ik 50 euro per maand wel iets te gortig. ViewStats is een mooie aanvulling op de statistieken die je zelf al uit YouTube haalt, al dan niet gecombineerd met nog een andere externe tool.

Je hebt helaas (op dit moment) nog geen toegang tot de kleinere kanalen, wat voor je concurrentie-analyse vervelend kan zijn. Maar je kan wel veel inspiratie op doen bij grotere kanalen en hoe zij bijvoorbeeld hun thumbnails en titels optimaliseren.

Voor je eigen kanaal kan ViewStats zeker een handige aanvulling zijn, maar weet wel dat de tool alleen gebruik maakt van openbare statistieken. Voor statistieken als kijktijd, retentie-curves, herkomst van kijkers of demografische gegevens moet je dus nog steeds in YouTube Studio zijn.