Datagedreven content

Wat is Google Analytics: App + Web?

Google Analytics - App + Web

Sinds augustus heb je naast de ‘reguliere’ Google Analytics ook Google Analytics: App + Web. Het idee is dat hiermee site- en app-analytics op één plek samenkomen. Ook zonder app heb je iets aan dit nieuwe product, omdat dit het fundament is voor toekomstige Analytics. In dit artikel leg ik uit waarom je wel of niet moet overstappen naar dit nieuwe product.

Wat is Google Analytics?

Even een korte recap. Google Analytics is het meest gebruikte product om inzichtelijk te krijgen hoeveel mensen een website bezoeken en welk gedrag deze gebruikers vertonen. Het product kwam in november 2005 op de markt en bestaat dus later dit jaar vijftien jaar. Qua functionaliteit is het product in al die jaren amper veranderd, wel is het design iets moderner geworden.

Wat is Google Analytics: App + Web?

Voor appstatistieken heeft Google op dit moment een los product: Google Analytics for Firebase. Voor bedrijven met zowel een app als een site is dit omslachtig, omdat je data in twee verschillende systemen staan. Met Google Analytics: App + Web komen beide platformen samen in één analytics-omgeving.

Als dat het enige verschil zou zijn, zou er voor mensen zonder app geen reden zijn om up te graden naar de nieuwe versie. Er is echter nog een belangrijk verschil: Google heeft het datamodel volledig herzien waardoor Google Analytics: App + Web een stuk krachtiger is en een stuk toekomstbestendiger dan de oude variant van Google Analytics.

Wat is het verschil tussen de oude Analytics en App + Web?

In de afgelopen vijftien is het web enorm veranderd en dat verschil is ook goed te zien tussen het oude Analytics en de nieuwe versie. De belangrijkste verschillen op een rijtje:

De ‘oude’ Analytics

  • Website OF app
  • Draait om sessies en weergaven
  • Sampling van data
  • Handmatige event-tracking

App + Web

  • Website EN app
  • Draait om gebruikers en events
  • Geen sampling van data
  • Automatische event-tracking

Weergaven of events

Vijftien jaar geleden had elke los webpagina een eigen functie. Sindsdien is het web een stuk dynamischer geworden en gebeuren er events op een pagina zoals het toevoegen van een product aan het winkelmandje. Hiervoor wordt de pagina niet herladen en daardoor is deze actie niet standaard zichtbaar in Google Analytics. Omdat bij App + Web events automatisch gegenereerd kunnen worden, sluit dit meer aan bij de behoefte van moderne analytics.

Sampling

Een nadeel van Google Analytics is sampling. Bij de gratis variant van Analytics berekent Google een deel van de data. Bij de App + Web-variant wordt hier geen gebruik van gemaakt omdat het nieuwe datamodel tot meer in staat is. Hier staat tegenover dat Google in de nieuwe variant strikte quota gebruikt. Als dat limiet is bereikt, zal nieuwe data verloren gaan. Laten we hopen dat Google dit limiet snel opschroeft.

Event-tracking

Om events (acties op een pagina) te tracken, moet je op dit moment gebruikmaken van extra diensten zoals bijvoorbeeld Google Tag Manager (lees mijn uitleg). Met de nieuwe versie van Google Analytics wordt een deel van deze events automatisch getrackt. Denk aan scroll tracking of het downloaden van een bestand. Uiteraard kun je nog steeds Tag Manager gebruiken om specifieke events te tracken.

Moet ik overstappen naar Google Analytics: App + Web?

Hoewel Google Analytics: App + Web zeker de toekomst heeft, zou ik op dit moment niet je huidige tracking verwijderen en vervangen met de nieuwe Analytics-variant. Het product bevindt zich nog in betafase waardoor ook nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn.

Wat je het beste kan doen is dat je de nieuwe versie naast je huidige Analytics-tracking implementeert. Dit doe ik zelf ook op Tjitze.nl en hierdoor kan ik alvast wennen aan het nieuwe product, zonder dat ik mijn huidige inzichten verlies. Als je in Google Analytics een nieuwe property aanmaakt, heb je de keuze voor een App + Web-property. De rest wijst zich daarna vanzelf.

Andere artikelen