Overig

Twee jaar datagedreven werken bij AVROTROS

AVROTROS pand

“Hey maar Tjitze, wat doe jij nou precies bij AVROTROS?” Het is een vraag die ik regelmatig krijg. Aangezien ik deze week twee jaar bij AVROTROS werk, is het tijd voor een goed antwoord op die vraag. Plus een terugblik op twee jaar datagedreven werken bij AVROTROS.

Ruim vier jaar geleden gooide ik het roer om: ik heb mijn vaste contact bij Essent opgezegd waar ik werkte als analist, en ging aan de slag als online redacteur bij het AVROTROS-programma Radar. Een compleet andere rol in een compleet andere wereld. Super leerzaam, mede omdat je in korte tijd veel nieuwe ervaringen krijgt.

Na een uitstapje naar RTL Late Night keerde ik in 2019 terug bij AVROTROS. Een vertrouwde omgeving, maar in een ander team (Interactieve Media) en in een andere rol. De terugkeer bij AVROTROS betekende ook een terugkeer naar de data. AVROTROS staat bekend om populaire televisieprogramma’s als Wie is de Mol?, Radar en Ik Vertrek, maar de ambitie was om online een volgende stap te maken. Datagedreven werken was de wens en daarom begon de zoektocht naar een growth hacker. En daar kwam ik om de hoek kijken.

Wat is een growth hacker?

Op de website Vacatures.nl wordt de term growth hacker als volgt uitgelegd:

Een growth hacker is een technisch onderlegde marketingspecialist die slimme, nieuwe manieren bedenkt om producten of diensten aan de man te brengen en zo de organisatie snel te laten groeien. [..] In de functie van growth hacker komen verschillende disciplines samen, waaronder IT, marketing en psychologie, zodat vanuit diverse disciplines naar de beste growth hacks (groeimethoden) kan worden gezocht.

Sean Ellis heeft de term growth hacking in 2010 bedacht. In de basis draait growth hacking om veel dingen testen en meten. Als iets succesvol is kun je het daarna implementeren.

Mijn rol bij AVROTROS

Ik werk dus op papier als growth hacker bij AVROTROS, maar ik laat heel even de definities los om in te zoomen op de twee belangrijkste taken van mijn rol:

  1. Zorgen dat AVROTROS online groeit
  2. Het faciliteren van een datahub vanuit waar AVROTROS datagedreven kan werken

Online groei

Budgetten binnen de publieke omroep worden voor een belangrijk verstrekt op basis van het bereik. Hoeveel mensen bezoeken wekelijks de website, hoe groot is de achterban op social media en welke leeftijdsgroepen spreekt het merk aan?

Met een onderbuikgevoel kun je een eind komen, maar het zorgt ook voor verspilde moeite omdat een hoop dingen niet werken. De beste strategie is meten, testen, analyseren en implementeren.

Ik houd mij in mijn werk daarom bezig met ab-testen, meten, analyseren en adviseren. Aangezien AVROTROS een mediabedrijf is, is het belangrijk welke invalshoek je kiest, hoe je content opbouwt en waar/wanneer je iets deelt. Ik zit op wekelijkse basis met redacties om de resultaten te bespreken en te kijken waar nog groei mogelijkheden liggen.

Datahub

Naast het bewerkstelligen van online groei, heb ik de afgelopen twee jaar samen met onze developers hard gewerkt aan een centrale datahub waar uiteindelijk vrijwel alle online data samenkomt. Deze datahub is de motor waar een datagedreven organisatie op kan draaien.

In de oude situatie stond data bij de platformen zelf. Wilde je iets weten over Facebook? Dan moest je inloggen op Facebook Studio. Hoeveel bezoekers heb je op een artikel? Dan moet je even inloggen op een analytics-tool zoals Google Analytics. Er waren wel rapportages die data uit verschillende bronnen combineerden, maar die werden handmatig gemaakt. Hetgeen veel tijd en moeite kost.

In de centrale datahub staat alle data bij elkaar. Hierdoor kun je razendsnel een 360 graden beeld krijgen van de online prestaties van een programma. Bovendien krijg je een hoop extra inzichten als je verschillende databronnen combineert.

Growth hacker, analist of data engineer?

Je zou kunnen zeggen dat ik tegelijkertijd growth hacker, data analist, product owner, data consultant en data engineer ben. Ik gebruik zelf echter graag de titel growth hacker, omdat al mijn werkzaamheden één centraal doel hebben: online groei realiseren voor AVROTROS.

Online groei is ook het doel bij de datahub. Uiteraard is het fantastisch als je uiteindelijk alle databronnen op één centrale plek weet samen te brengen. Dat is echter geen doel, maar een middel. Het doel is dat je met een datahub meer inzichten krijgt in de prestaties, waardoor je extra groei kunt realiseren.

En hoe gaat het met de online groei?

Als het doel online groei is, dan is er een belangrijke vraag die overblijft: hoe gaat het met de online groei van AVROTROS? Het antwoord is heel goed. De AVROTROS-sites en -apps groeiden in 2020 met 54 procent in bereik. En als je kijkt naar de tien populairste programmawebsites en -apps, dan zie je daar vijf keer AVROTROS terugkomen. De lijst wordt aangevoerd door Radar en EenVandaag, terwijl Wie is de Mol? op plek vier staat.

Growth hacking speelt hier een belangrijke rol in, maar uiteraard kun je optimaliseren wat je wil, maar zullen redacties vooral content moeten publiceren die relevant zijn voor de achterban. En het helpt soms dat je geholpen wordt door veranderingen in mediaconsumptie, zoals in het afgelopen jaar door de coronacrisis.

Wat maakt mijn werk zo leuk?

In een media-organisatie gebeurt altijd wat, maar ook in mijn eigen rol is geen dag hetzelfde. Ik werk aan de ene kant aan een datahub waarbij je met kleine stapjes richting je uiteindelijke droomproduct bewerkstelligt. Dit grote project wissel ik af met testen, analyses en adviezen waarbij de focus meer op korter en middellang termijn.

Naast afwisseling merk ik veel vrijheid in mijn werk. Ik werk optimaal als iemand tegen mij zegt wat het einddoel is, maar mijn daarbij vrij laat in de weg er naar toe. Hierdoor word je als het ware een ondernemer in loondienst. Je mag zelf de aanpak kiezen, zolang je maar werkt aan het einddoel.

Kantoor vs thuiswerken

Twee jaar in dienst bij AVROTROS betekent ook dat ik inmiddels langer thuiswerk dan ik op kantoor heb gewerkt. Zoals je eerder deze maand kon lezen, bevalt het thuiswerken mij erg goed. Voor de gezelligheid en het creatieve gedeelte van growth hacking mis ik het kantoor soms wel, maar voor analyses en het doorontwikkelen van een datahub is thuiswerken ideaal.