Televisies op CES 2020: hebben verticale schermen de toekomst?
Op CES 2020 geven fabrikanten een blik in de toekomst van televisie-innovaties. Van 8K tot schermen met amper schermranden. Samsung toont een verticale televisie, ‘speciaal voor millennials’. En uiteraard is LG ook weer van de partij om een update te geven over haar oprolbare televisie.
8K
Ik begin het overzicht met een ontwikkeling waar ik vorig jaar op CES ook al niet omheen kon: 8K. Alle grote fabrikanten hebben dit jaar één of meerdere modellen gepresenteerd met nog meer pixels en dus nog scherper beeld. De prijzen voor dit toestellen liggen nog flink hoog (hoewel 8K steeds goedkoper wordt), maar het grootste nadeel van 8K-televisies: er is nog amper content voor beschikbaar. Aangezien er nog steeds veel content uitkomt die niet eens een 4K-resolutie heeft, voegt 8K voor de gemiddelde consument nog helemaal niets toe.
Verticale televisie
Eigenlijk zolang er televisies zijn, is video horizontaal geweest. Het begon met een 4:3-verhouding en sinds de HD-televisie is content nog breder: 16:9. Met de opkomst van smartphones en tablets kwam er verandering in: video kon ook verticaal worden getoond. Vooral apps als Snapchat, Instagram en TikTok hebben bijgedragen aan de populariteit van verticale video. En dus is het logisch dat televisie ook een verticaal scherm krijgen. Tenminste als we Samsung moeten geloven. Op CES toont het Zuid-Koreaanse bedrijf The Sero.
Helemaal nieuw is The Sero overigens niet. De televisie is in april 2019 gepresenteerd, maar het toestel gaat dit jaar ook buiten Zuid-Korea verschijnen. The Sero onderscheidt zich doordat het scherm een kwartslag kan draaien. De televisie kantelt automatisch mee met met je telefoonscherm, zodat je bij verticale video geen zwarte balken aan de zijkanten van je video ziet. In de horizontale stand is The Sero gelijk aan een reguliere televisie. Een leuk concept, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit echt een ding gaat worden. Uiteraard is er niets mis met innovatie, maar dat gaat wel gepaard met een prijskaartje van ongeveer 1500 euro.
Schermranden verdwijnen
Een paar jaar geleden was het normaal om dikke randen te hebben om het scherm van je smartphone. Tegenwoordig proberen fabrikanten zoveel mogelijk scherm in een smartphone te stoppen, zonder dat je telefoon groter wordt. Op televisiegebied zien we een soortgelijke trend. Samsung heeft tijdens CES de QLED-tv’s Q950TS (95 inch) en Q900TS (90 inch) aangekondigd. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, is er bijna geen rand om het scherm te zien. De televisies hebben dan ook een screen-to-body-ratio van 99 procent.
De speakers zijn op de achterkant geplaatst, om zo meer ruimte te maken voor het scherm. Het is nog niet bekend wanneer de televisie verschijnt en wat dit stukje innovatie moet kosten. Mijn gok is dat je diep in je buidel moet tasten.
Kunstmatige intelligentie
Televisies gaan naast een ander uiterlijk ook een stukje intelligenter worden. Neem nou de Sony ZH8. Dit tv-toestel is uitgerust met een Picture Processor X1 Ultimate. Deze processor kan met kunstmatige intelligentie de beelden op het scherm analyseren en hiermee bijvoorbeeld de resolutie of de kleurweergave aanpassen.
Met behulp van Ambient Optimization wordt bovendien je kamer geanalyseerd. Is het donker in de kamer? Dan gaat de helderheid van het scherm naar beneden. Deze technologie wordt ook gebruikt om de audio te verbeteren. De software scant de kamer en past de audio aan op basis van waar jij bijvoorbeeld je meubels hebt staan.
Groot, groter, The Wall
CES vindt plaats in Las Vegas en dus op zijn Amerikaans willen fabrikanten tonen dat zij de grootste hebben. Samsung toont tijdens de beurs een nieuwe versie van de microled-televisie The Wall. Met een schermdiagonaal van 292 inch (7,4 meter) is het letterlijk een muur. Microled kan, net als oled, pixels individueel aan- en uitzetten voor diepere zwartwaarden. Het grote voordeel van microled zou moeten zijn dat het minder snel inbrandt dan bij oled. Daarnaast is microled modulair.
Oprolbare televisie
Vorig jaar toonde LG een televisie met een oprolbaar scherm. Op video ziet het er bizar uit, maar ik kan je verzekeren: in het echt ziet het er echt magisch uit. Ik denk dat ik vorig jaar wel tien keer op de CES-beurs langs de oprolbare oled-tv van LG ben gelopen, omdat het er zo mooi uitziet.
Na de aankondiging is het lang stil gebleven rondom de televisie, maar LG heeft inmiddels weer wat nieuwe details bekend gemaakt. De oprolbare televisie moet later dit jaar op de markt verschijnen. Innovatie komt overigens met een prijskaartje. De tv gaat 60.000 dollar (ongeveer 54.000 euro) kosten. Voor dat bedrag kun je ook een nieuwe auto kopen.